שתיית מים מספקת גורמת לנו להיות ערניים וחיוניים יותר ואפילו להפחית במשקל

19 דרכים יצירתיות שיגרמו לכם להגביר את צריכת המים בקיץ

מחוסר כרוני בנוזלים עלול לגרום לעייפות, לכאבי ראש, לעור יבש ולחולשה, כשאחד מכל שני אנשים סובל ממנו ולא רק בקיץ. בדקו את עצמכם: לכמה מים אתם באמת זקוקים ומה יגרום לכם לשתות יותר?

פורסם:
אמרו לכם תמיד ש"אין כמו מים" וש"חשוב להקפיד על שתייה מספקת". צדקו. ברור שצדקו. אין ויכוח על כך ששתייה מספקת של מים חיונית לתפקוד התקין של כל מערכות הגוף. בין היתר היא משפרת את גמישות העור, מלחלחת את המפרקים, מקילה על בעיות מטרידות כמו עצירות, צרבת ואבנים בכליות, וגם גורמת לנו להיות ערניים וחיוניים יותר ואפילו להפחית במשקל.
אבל למרות שכולנו מודעים לחשיבות הרבה של שתייה מספקת, מחקרים מראים ש־50% מאיתנו סובלים מחוסר כרוני בנוזלים, מה שעלול להוביל לעייפות, לכאבי ראש, לעור יבש, לסחרחורות, לחולשה ועוד, ובימי הקיץ הבעיה מתגברת פי כמה בגלל ההזעה המוגברת בימים המהבילים.
אם גם אתם מתקשים לצרוך את כמות המים הדרושה לגופכם ביום, צביה שניאק־חממי, דיאטנית קלינית, מרצה בכירה ומנחת סדנאות "החוויה שבהרזיה" לירידה במשקל ולאורח חיים בריא, מציעה לכם לאמץ כמה צעדים שיוסיפו עניין וגיוון ויעודדו אתכם לשתות יותר מים בקיץ הזה, כדי להרגיש הרבה יותר אנרגטיים וערניים למרות החום הכבד.

1. נטרו את השתייה בעזרת פסי צריכה
סמנו על בקבוק המים עם טוש עמיד או עם סרט הדבקה כמה קווים, ועל כל קו ציינו שעה. כך תקבעו לעצמכם יעדי שתייה, כלומר הכמות שיהיה עליכם לשתות עד לאותה שעה המסומנת בבקבוק. מובן שמומלץ לעשות זאת על בקבוקים גדולים של 1.5 ליטר.
2. הצמידו את שתיית המים להרגל
הצמידו את שתיית המים לכל מיני פעולות קבועות שאתם עושים בשגרת היומיום. למשל, בכל בוקר מיד עם הקימה מהמיטה שתו כוס מים. אחרי כל ביקור בשירותים מזגו לעצמכם כוס מים. הצמדת שתיית המים להרגלים אחרים במהלך היום תגדיל את צריכת המים היומית שלכם באופן ניכר.
7 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?
(צילום: Shutterstock)

3. הפכו את שתיית המים לטקס
למשל: כשאתם שותים מים בעבודה, הציעו כוס מים גם לעמיתים. בערב, בבית, הציבו קנקן מים צוננים במקום נגיש על מגש עם כוסות נקיות, וסכמו שכל מי ששותה זוכר להציע לשאר בני המשפחה לשתות יחד איתו.
4. הורידו אפליקציה לצורך מוטיבציה
בחנויות האפליקציות שבסמארטפון תמצאו לא מעט אפליקציות שנועדו להזכיר לכם לשתות באמצעות התראות חוזרות ונשנות, לעתים בליווי רחשי גמיעת מים או בגרף מובנה שיסמן בצורה גרפית את ההתקדמות שלכם לעבר המטרה.
נסו למשל את Hydro Coach, שתזכיר לכם לשתות בהתאם ליעדים שקבעתם או על פי חישוב האפליקציה, או את Watercat, החתול שגם יחמיא לכם על כל כוס.
5. התאבזרו בבקבוק מים הורס
בדיוק כמו שסט אימון סופר מעוצב ומחמיא מעורר חשק לרוץ למכון הכושר או לפארק, כך גם בקבוק מים סקסי ואקולוגי יעודד אתכם להסתובב איתו - ולשתות ממנו.
7 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
(צילום: קרביץ, ערן סלם ועידן מלכה, TLAB , סודה סטרים)

6. הלבישו גומיות צבעוניות על בקבוק המים
עוד אסטרטגיה מהנה לפקח על ההתקדמות שלכם בצריכת המים: הניחו סביב בקבוק המים גומיות צבעוניות. בכל פעם שאתם מסיימים בקבוק קטן או כוס מבקבוק גדול, הוציאו ממנו את הגומייה וענדו אותה על פרק כף ידכם. בסוף היום תוכלו לדעת כמה כוסות מים שתיתם.
7. שתו כוס מים לפני כל ארוחה ואחריה
לפני כל ארוחה שתו כוס מים, ובסיומה שתו כוס אחת נוספת. מעבר לרוויה הצעד הזה עשוי לחסוך מכם קלוריות מיותרות: שתיית מים לפני הארוחה תאיץ את תחושת השובע ותצמצם את צריכת הקלוריות, ושתיית מים בתום הארוחה עשויה לווסת את התשוקה שלכם לקינוח מתוק.
8. הוסיפו לכוס המים קוביות קרח או פתיתי קרח
הוספת קוביות קרח עשויה לעורר אתכם באמצע היום, כשחלה ירידה באנרגיה. אבל מעבר לכך זו גם דרך יעילה להגביר את תוספת המים לגוף: ארבע קוביות קרח שוות ערך לכחצי כוס מים.
9. אחרי כל דרינק שתו כוס מים
למען בריאותכם נקווה שאתם לא מפריזים בצריכת אלכוהול, אבל באותן הפעמים שאתם לוקחים לעצמכם כוסית, הצמידו לה גם כוס מים. האתנול - האלכוהול שבמשקה - מגביר את ייצור השתן, מה שעלול להוביל להתייבשות. שתיית מים מיד לאחר צריכת האלכוהול לא רק תמנע את ההתייבשות, אלא גם עשויה להציל אתכם מהנגאובר קטלני (גם אם ערבבתם משקאות).
10. אכלו מזונות עשירים במים
מים אפשר לקבל גם דרך התזונה, והדרך לעשות זאת היא להעשיר את התפריט היומי במזונות עשירים במים, כמו מלפפונים, חסה, כרוב, כרובית, קישואים, עגבנייה, אבטיח ומלון.
7 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
(צילום: Shutterstock)

11. הפכו את המים לחגיגה ויזואלית
נראה אתכם, או את האורחים שלכם, נותרים אדישים לנוכח קנקן שקוף ומעוצב שבתוכו מים צוננים ופירות אדומים כמו פטל ודובדבנים או פרוסות מלפפונים טריים. אתם לא רק תיהנו מחוויה אסתטית מרעננת, אלא ממש תתעורר בכם התשוקה לגמוע את התכולה הבריאה.
7 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
נראה אתכם נותרים אדישים
(צילום: Shutterstock)

ואם כבר אסתטיקה ושתייה, תוכלו להשתמש בתבניות קרח צורניות, למלא אותן במים או במיץ לימון, להקפיא אותן וכך לקבל עוד דרך לייצר עניין בקנקן המים. תוכלו להקפיא גם ענבים אדומים וירוקים ולהוסיף אותם למים כקרחונים.
12. הוסיפו טעמים (טבעיים)
המים משעממים אתכם? סחטו לתוכם קצת לימון או תפוז. למחרת שנו את הארומה והוסיפו כמה טיפות של מי ורדים, עלי נענע או מקל וניל. רוצים להוסיף קצת דובדבנים או שזיפים? דקרו אותם בעזרת מזלג כדי לאפשר למיצים שבתוכם להשתחרר למים.
13. אל תצאו מהבית בלי מים
אם לא יהיו לידכם או איתכם מים, לא תשתו מים! לכן הקפידו לצאת מהבית אך ורק עם בקבוק שתייה, ומלאו אותו מיד כשהוא מתרוקן. אם אתם מתכננים נסיעה ארוכה, קחו איתכם תרמוס ענק, מלא במים קרים. רגע לפני החזרה הביתה ודאו שהבקבוק ריק - ואם לא, אז שתו אותו.
14. במסעדה אל תתלבטו - הזמינו קנקן מים
מים זה מים! מעבר לחשיבות הרבה שהם מעניקים לתפקוד שלנו, צריך לזכור שהם נטולי קלוריות וגם לא עולים כסף. לכן, כדי להרוויח גם בריאות וגם חיסכון בהוצאה, כשאתם יושבים במסעדה העדיפו תמיד להזמין קנקן מים לשולחן על פני כל משקה אחר.
15. שתו מים כמו שאתם שותים קפה
ממתינים לפגישת עבודה, לתור בבנק, בדואר או במרפאה? נצלו את חלון הזמן הזה לשתיית מים. גם אם אינכם צמאים, מזגו לעצמכם כוס מים ושתו לאט ובהנאה, כאילו זאת הייתה כוס הקפה הטעים ביותר שיכולתם לשתות היום.
7 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
שתיית מים לפני הארוחה תאיץ את תחושת השובע ותצמצם את צריכת הקלוריות, ושתיית מים בתום הארוחה עשויה לווסת את התשוקה שלכם לקינוח מתוק
(צילום: Shutterstock)

16. התאימו את טמפרטורת המים לעונה
בקיץ, כשחם בחוץ, רובנו נעדיף לשתות מים צוננים. לכן כדאי להצטייד בבקבוקים ששומרים על הקור גם כשאתם בחוץ כמה שעות. לעומת זאת, בחורף, כשקר, רוב האנשים יעדיפו לשתות מים בטמפרטורת החדר או חליטות צמחים חמימות.
17. נוטלים תוסף תזונה או תרופה? אל תסתפקו בכמה לגימות מים
לרוב כשנוטלים קפסולה של תרופה או תוסף תזונה גומעים מעט מים כדי להחליק אותם בגרון ובכך סוגרים את הבאסטה. מעכשיו אמצו כלל חדש: כל נטילה של כדור תלווה בשתיית כוס מלאה של מים.
18. שתלו בקבוק מים זמין בכל פינה
יושבים לעבוד מול המחשב? הניחו בקבוק מים על שולחן העבודה. מבשלים? שימו את בקבוק המים על השיש במקום נגיש. יצאתם למרפסת או לחצר לשוחח בטלפון? קחו איתכם את בקבוק המים. ככל שהמים יהיו זמינים ונגישים יותר, ובכל מקום, כך תשתו הרבה יותר.
7 צפייה בגלריה
מים
מים
על כל שעה של פעילות גופנית מומלץ להוסיף ליטר מים נוסף לכמות היומית המומלצת
(צילום: Shutterstock)

19. ואל תשכחו: פעילות גופנית מחייבת תוספת נוספת של מים
על כל שעה של פעילות גופנית מומלץ להוסיף ליטר מים נוסף לכמות היומית המומלצת. כדי לתגבר את הגוף בנוזלים חשוב להתחיל לשתות חצי שעה לפני הפעילות ולהמשיך לשתות במתינות במהלך הפעילות וכמובן אחריה.

מה, חייבים רק מים?

בתכל'ס, כן. מים, מים ועוד מים! מים הם באמת השמפניה של הטבע ואין להם תחליף. לכן כדאי להתרגל לטעמם וללמוד ליהנות מהם ופחות לחפש להם תחליפים. אפשר גם לגוון עם שתיית סודה במידה. תחליף נוסף למים הוא חליטת צמחים ללא קפאין או מים עם תוספות טבעיות כמו נענע, פלחי לימון, מלפפון, פירות יער. אז כן, בעיקר מים. אחר כך - סודה, תה צמחים ומרק.
אבל לא חייבים להיכנס לחישובים. מדד טוב שבעזרתו תוכלו לדעת אם אכן שתיתם מספיק היום הוא צבע השתן שלכם. כשצבע השתן בהיר, זה אומר ששתיתם את כמות הנוזלים שהגוף שלכם צריך.

בדקו את עצמכם: כמה מים אתם צריכים לשתות ביום?

מדי יום אנחנו צריכים להחזיר לגוף את כמות הנוזלים שהוא מאבד בהזעה, בנשימה, בדיבור ובצרכים (שתן וצואה). אבל איך נדע כמה נוזלים עלינו להחזיר לגוף? מאחר שקיימים הבדלים בין אנשים, כמו גיל, מין או סביבה, הנוסחה המתמטית הבאה, שבה משתמשים אנשי מקצוע, מספקת את התשובה: הכפילו את משקל גופכם ב־30 ואז חלקו ב־1,000. התוצאה היא מספר הליטרים שעליכם לשתות ביום.
לדוגמה: אם אתם שוקלים 75 ק"ג
75X30=2,250
2.25=2,250:1,000
התוצאה: 2.25 ליטר (10־12 כוסות).
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button