זוגות רבים מגיעים לטיפול ולייעוץ מאוחר מדי - כשכבר אין מה להציל

למה זוגות מתגרשים? הנה שלוש הסיבות המובילות

בזמן שמספר הזוגות המתגרשים רק הולך ועולה, מחקר חדש מגלה שרוב הפרידות ניתנות למניעה (וגם בגידה היא לא סוף פסוק). אז מה אפשר לעשות לפני שיהיה מאוחר מדי

עודכן:
מספר הזוגות המתגרשים רק הולך ועולה בהתמדה. אין ספק שמדובר בחדשות רעות, אבל החדשות הרעות יותר, או אולי הטובות יותר, הן שרוב הפרידות ניתנות למניעה. מחקר חדש שנערך על ידי המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית (NIH) ביקש למצוא מהן הסיבות העיקריות שבגללן זוגות מתגרשים.
עוד יחסים במנטה:
בסיכום המחקר כותבים החוקרים שאחת הבעיות העיקריות שגורמות לעלייה בגירושים היא שזוגות רבים מגיעים לטיפול ולייעוץ מאוחר מדי - כשכבר אין מה להציל. דפוסי התנהגות שליליים הפכו למושרשים בקשר, והאיבה והעוינות כבר בלתי ניתנות לתיקון ולשינוי.
הנה שלוש הסיבות המובילות לגירושים על פי המחקר. סביר להניח שהן לא יפתיעו אתכם, אבל אם היחסים שלכם כבר לא מה שהיו, אולי כדאי לעצור ולבדוק מה קורה בקשר הזה לפני שיהיה מאוחר מדי:

בעיות תקשורת

בתחילת הקשר הזוגי לאף אחד אין בעיות בתקשורת. להפך. לא צריך לדבר הרבה, ובני הזוג מוכנים לעשות הכל זה למען זה. אבל אחרי כמה שנים נולד הילד הראשון ואחר כך השני, ובני זוג שלא למדו לדבר זה עם זה על הקושי שהם חווים, עלולים לסבול מתסכול שמוביל לעוינות ולנתק.
4 צפייה בגלריה
זוג גרוש
זוג גרוש
מהלך השנים התסכול והריחוק רק הולכים ומתגברים ולא אחת מלווים בהערות עוקצניות
(צילום: Shutterstock)

למה זה קורה: בלא מעט מקרים בני הזוג לא רוצים להפר את השלווה לכאורה ולספר לבן/בת הזוג מה מפריע להם, כי הם חוששים מקונפליקט ומעדיפים להיות "בסדר" ו"נחמדים" לבן/בת הזוג. אבל במהלך השנים התסכול והריחוק רק הולכים ומתגברים ולא אחת מלווים בהערות עוקצניות.
איך בונים תקשורת:
  1. קובעים ערב אחד בשבוע שאותו אתם מקדישים זה לזה. חשוב לא לסטות מהתוכנית ולדעת לסרב להזמנות שמגיעות לערב שקבעתם לעצמכם, כי הוא חשוב לכם ואתם לא מוותרים עליו.
  2. בערב הזה תבלו יחד בלי טלפונים ובלי טלוויזיה. אפשר לצאת לבית קפה או לשבת בסלון עם כוס קפה או יין וארוחה קלה. המטרה היא לדבר זה עם זה ולהוציא את התסכולים בצורה רגועה ולא מתוך מריבה.
  3. החליטו מראש שאתם לא נגררים להאשמות אלא מדברים על מה אתם מרגישים בקשר - איפה הקושי שלכם? האשמת הצד השני לא תוביל לשיפור ביחסים אלא רק לשיחה של התגוננות וקונפליקט. בשיחה הזאת אין האשמה כלפי הצד השני אלא רק דיבור אישי על הרגשות שלכם.

מריבות וקונפליקטים

יש יחסים שדועכים לאט־לאט ויש יחסים שכל אי־הסכמה קטנה בהם הופכת למריבה סוערת הכוללת האשמות, ביקורת ועלבונות. יש זוגות שמפתחים תחרות סמויה מי יפגע יותר בשני, עד כדי כך שפעמים רבות נושאי המריבה, שעל פי רוב חוזרים על עצמם שוב ושוב, נשכחים. לפי המחקר, נושאי המריבה הפופולריים ביותר (לפי הסדר הזה) הם: חינוך (כל אחד רוצה שהחינוך ייעשה על פי דרכו, מתערב ומעיר להורה השני, לעתים ליד הילדים), מטלות הבית וכסף.
4 צפייה בגלריה
בני זוג מתווכחים
בני זוג מתווכחים
כל אי־הסכמה קטנה הופכת למריבה סוערת הכוללת האשמות, ביקורת ועלבונות
(צילום: Shutterstock)

למה זה קורה: היכולת לדבר זה עם זה בלי לפגוע חשובה מאוד בזוגיות, ולכן יש הממליצים לעבור טיפול זוגי עוד לפני תחילת הנישואים כדי לדעת איך לתקשר באופן גלוי אך לא פוגעני. זוגות שגולשים להאשמות הדדיות ולפגיעה אישית יסבלו מיחסים זוגיים גרועים שילכו ויידרדרו עם הזמן. פעמים רבות זוגות כאלה מגלים שהם לא מצליחים לשנות את הדינמיקה ביניהם, שבה כל אחד מנסה להיות "צודק" יותר ביחסים, וכך היחסים הופכים לרעילים ושליליים.
איך פותרים קונפליקט:
  1. החליטו מראש שאתם לא הולכים לישון בתוך מריבה. נסו לפתור את המריבה עוד באותו היום או ביום או היומיים שלאחר מכן.
  2. נסו לפתור את הקונפליקט כשהוא עוד קטן. אם הבעיה לא ניתנת לפתרון בשיחה אחת, אל תעברו הלאה. כל קונפליקט לא פתור יוצר חומה ביחסים. לכן שבו ודברו זה עם זה עד למציאת פשרה שבה שני הצדדים מרוצים.

חוסר נאמנות

חוסר נאמנות מתרחש בדרך כלל ביחסים שהידרדרו מאוד עם השנים. פעמים רבות מדובר בזוג שנראה מאושר מאוד ביחד. הם לא רבים אף פעם, כי הם לא חושפים את הבעיות ואת ההתלבטויות שיש להם זה כלפי זה. הם מדחיקים הכל, ולאט־לאט מתרחקים זה מזה ולמעשה חיים בנפרד.
למה זה קורה: מגע וקשר פיזי חשובים מאוד בקשר הזוגי, וזה נושא שאי אפשר להדחיק או להאמין שהוא יסתדר מעצמו. בעיות בקשר הפיזי והמיני עלולות להוביל לבגידה. מהסיבה הזאת חשוב מאוד לדבר זה עם זה על הרצונות, החלומות והפנטזיות, אבל בגלל שמרנות או מבוכה זוגות רבים מתעלמים מהחלק הפיזי והמיני בקשר ופשוט לא מדברים על הנושא.
4 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
יש מקרים שבהם זוגות מצליחים להציל את הנישואים שלהם גם אחרי בגידה
(צילום: Shutterstock)

איך מתמודדים עם בגידה:
גם אחרי בגידה כדאי לנסות לפנות לטיפול זוגי שיכול לנווט את בני הזוג ולייעץ להם אם כדאי ואפשר לנסות להציל את הקשר, או שאולי עדיף לוותר ולהתגרש. בני זוג הנבגדים נוטים לדרוש פרידה וגירושים, אבל חשוב לדעת שיש מקרים שבהם זוגות מצליחים להציל את הנישואים שלהם גם אחרי בגידה. התהליך לא פשוט ויכול להימשך שנה או אפילו שנתיים, אבל הוא אפשרי.
גם אם מחליטים שאין ברירה אלא להיפרד, כדאי לנסות לפחות לעשות את זה תוך שמירה על יחסים טובים ככל האפשר כדי למנוע משבר רגשי וכלכלי עמוק יותר וסבל גדול לילדים.

ייעוץ מקצועי: ידידה קאולי, מטפלת ומדריכה זוגית ומשפחתית, מוסמכת ופסיכותרפיסטית, מדריכה, מכון אדלר
פורסם לראשונה: 22:17, 12.07.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button