נבחרת הוולנס
נבחרת הוולנס
הטרנדים שמשתנים בקצב מסחרר לא מאפשרים לאף אחד להרגיש שיש לו מספיק

המחיר של אופנה מהירה - ואיך היא פוגעת גם באושר שלכם?

יערה בנבנישתי בטוחה שצפייה בסרט ״המחיר האמיתי" היא הדרך המהירה ביותר לגמילה מהזמנות משיין, ומציעה כמה צעדים נוספים שיעזרו לעבור לאופנה איטית ואיכותית - בחירה המתחשבת בסביבה אבל תורמת גם לאושר שלכם

יערה בנבנישתי
פורסם:
יסמין רצתה להיות מפורסמת. היא התעוררה בכל יום ב-4:30 בבוקר, אחרי לילה קצר של חלומות על תהילת עולם שתשנה את חייה. בשעה חמש היא כבר הייתה במפעל, ישובה אל מול מכונת התפירה שאותה למדה להפעיל לראשונה בגיל שש. יסמין הייתה עובדת טובה, תפרה מעל 1,500 רוכסנים על שמלות של זארה מדי יום ומעולם לא חרגה משלוש דקות ההפסקה שניתנו לה פעמיים ביום. היא כבר התרגלה להתאפק שעות ארוכות וידעה שהכאבים עדיפים על הצעקות של המנהלים או על אובדן הכנסה של 250 דולר לחודש, שמספיקים בקושי לאוכל ולמים נקיים אפילו בבנגלדש, המדינה הענייה שבה היא גדלה. יסמין לא ידעה שהיום הוא היום שבו החלום שלה יתגשם. ב-24 באפריל 2013 בשעה תשע בבוקר קרס הבניין שבו עבדה, רנה פלאזה, וקבר תחתיו 1,129 עובדים. לראשונה, העולם שמע עליה ועל חברותיה, שעבדו בפרך, בשכר זעום, בתנאים לא אנושיים ובסופו של דבר, קטלניים.
לרגע קצר היה נדמה שהאסון בבנגלדש יחייב את העולם להכיר במחיר האמיתי של תעשיית האופנה המהירה ולדרוש שינוי. אבל שמונה שנים אחרי, רוב הסכמי הבטיחות ותנאי העבודה שנקבעו לאחריו בוטלו, על מנת להעלות בחזרה את הרווחים. פתקים עם קריאה לעזרה שמוסתרים בכיסים של מעילי מנגו מהעונה האחרונה, הם עדיין עניין שבשגרה.
קראו עוד על אקולוגיה וקיימות:
גם אם אתם נהנים לרכוש וללבוש כל טרנד חולף, ההבנה של המחיר האנושי הנדרש כדי לספק אופנה מהירה ונגישה, מספיקה בעיניי בשביל לשבור את הלב לכל פאשניסטה. תעשיית האופנה היא גם אחת התעשיות המזהמות ביותר שקיימות. החל בניצול יתר של משאבי טבע מתכלים ודרך עבדות מודרנית שמאפשרת למכור בגדים חד פעמיים במחירים אפסיים. עודפי הייצור והבגדים שסיימו את חייהם הקצרים, כמות מקבילה למיליון אוטובוסים מלאים בזבל, יישלחו למטמנות שיזהמו את מי התהום ויבואו על חשבון הטבע. צפייה בסרט ״המחיר האמיתי״ שסוקר את תעשיית האופנה היא הדרך המהירה ביותר לגמילה מהזמנות משיין.
(המחיר האמיתי - קדימון לסרט)

אז איך אנחנו נכנסים לתמונה ומה אפשר לעשות אחרת?
  • הכי חשוב והדבר היחיד שאי אפשר להתחמק ממנו – לקנות פחות. גם אם תרכשו רק אצל חברות חיוביות, שמייצרות באופן המתחשב בבני אדם ובסביבה, המשאבים בעולם מוגבלים. לייצור, אריזה ושילוח של כל דבר יש השלכות סביבתיות. וגם מה שיתכלה בסוף, יתפוס מקום בדרך.
  • הכי טוב - להשתמש בקיים. לעשות סדר בארון ולהשמיש את מה שכבר נרכש. אתם לא מוצאים יותר שימוש לפריט שכבר ברשותכם? תעבירו הלאה, למשפחה, חברים, שכנים, במסיבת החלפות, לחנות יד שנייה או ישירות לעמותה. אל תשאירו זרוק על ספסל, זה רק עוד צעד בדרך לזבל.
  • רכישה של בגדי יד שנייה חוסכת ייצור נוסף ושילוח של פריטים חדשים. על הדרך אתם תרוויחו בגדי מעצבים במחיר אפסי והרבה פעמים גם בגדים חדשים לחלוטין בעשירית מחיר. בחנויות אימפקט (נסו את "אהבה לשנייה" ו"המציאון") , חנויות שמעסיקות אוכלוסיות מוחלשות או בעלי צרכים מיוחדים או תורמות את הרווחים עבור מטרות חיוביות, הכסף שלכם יעשה טוב כפליים.
  • רוצים להתפנק במשהו חדש? העדיפו בדים טבעיים, ייצור מקומי וקטן ותבחרו פריטים שימושיים ואיכותיים שיחסכו קניות נוספות. ושמרו על הבגדים שקניתם. הקפידו על הוראות הכביסה, תנו להם מקום ראוי בארון ותיהנו מהם לאורך זמן.
  • עומדים אבודים מול הארון ולא בטוחים איך לגשת למשימה? אני ממליצה בחום על הספר, ״החיים קצרים, אל תקני את הנעליים״, של שלי גרוס ומיכל לוי ארבל. הוא נוטף סטייל, פרקטי ומצחיק ואני חוזרת אליו כל הזמן לריענון החומר. לא תאמינו כמה חשק הוא יעשה לכם לבחור יותר טוב וללבוש את הלב שלכם.
גם אם נשים לרגע בצד את המחיר הסביבתי של תעשיית האופנה וההשפעה על אנשים שקל לנו להרגיש מנותקים מהם, לתעשיית האופנה המהירה יש מחיר כבד גם על האושר שלנו
גם אם נשים לרגע בצד את המחיר הסביבתי של תעשיית האופנה וההשפעה על אנשים שקל לנו להרגיש מנותקים מהם, לתעשיית האופנה המהירה יש מחיר כבד גם על האושר שלנו.
2 צפייה בגלריה
יערה בנבנישתי
יערה בנבנישתי
משתחררים מעול האופנה. בגדים ורסטיליים וארון מינימליסיטי משאירים יותר מקום וזמן לחיות
(צילום: אלבום פרטי)
רעיונות כמו התלבושת היומית באינסטגרם לצד טרנדים שמשתנים בקצב מסחרר לא מאפשרים לאף אחד להרגיש שיש לו מספיק. רשתות האופנה המהירות מייצרות יותר קולקציות ממספר השבועות בשנה. ולמרות מה שחברות האופנה היו רוצות שתאמינו, הפתרון לא נמצא ברכישה הבאה.
ארון מדויק יותר וצמצום ההתעסקות בקניות
הבחירה באופנה איטית ואיכותית היא הבחירה המתחשבת גם בעצמכם. ארון מדויק יותר וצמצום ההתעסקות בקניות, סידור הבגדים ובחירת הלוק היומי, יחסכו לכם כסף, מקום, התלבטויות בבוקר, רעש בראש וזמן. מלתחה שמתאימה לכם ולא נדרשת להתהפך מדי טרנד, תשחרר אתכם מעול האופנה ותחזיר לכם את השליטה וההנאה.
יערה בנבנישתי
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button