רפואת צמחים היא ייחודית - היא נותנת גם את החומרים וגם את האישיות, האנרגיה של הצמח

חי, צומח, בריא: הצמחים שיכולים לסייע לטיפול בסטרס ולונג קוביד

תוהים מה ההבדל בין צמחי מרפא לתוספי תזונה ואיך בעצם אפשר לבחור מה נכון עבורכם? לשרון קוצר, הבעלים, המייסד ומנהל הפיתוח של חברת "ברא צמחים", זוכת כוכבי הוולנס של מגזין "מנטה" לשנת 2022 יש תשובות בשבילכם

בשיתוף ברא צמחים
פורסם:
שנתיים לא פשוטות עברו על כולנו. מעבר להתמודדות עם התחלואה בקורונה, רבים מאיתנו התמודדו - ועדיין מתמודדים - עם ההשלכות ארוכות הטווח של המגפה הזאת על חיינו, ובהן עלייה דרמטית במפלס הסטרס והחרדה והתופעה המטרידה שזכתה לשם הרפואי "לונג קוביד". אבל את שרון קוצר, הבעלים, המייסד ומנהל הפיתוח של חברת "ברא צמחים", זוכת כוכב הוולנס של מגזין "מנטה" לשנת 2022 בקטגוריית תוספי תזונה, הלונג קוביד הפתיע הרבה פחות. "זה לא הפתיע אותנו כי לונג קוביד דומה למחלות פוסט ויראליות שאנחנו מכירים ומטפלים בהן כבר שנים ארוכות", הוא מסביר. "והחדשות הטובות הן שרפואת צמחים, ותוספי תזונה בכלל, מתאימים מאוד לטיפול בתופעה, מכיוון שלונג קוביד זאת פגיעה רב־מערכתית ברמה החיסונית, ברמה העצבית, ולפעמים אפילו ברמה המטבולית - ומה שצמחים יודעים לעשות מצוין זה לשקם מערכות בגוף".
שרון קוצר, הבעלים, המייסד ומנהל הפיתוח של חברת "ברא צמחים" בראיון מיוחד

אנרגיה של ריפוי

קוצר, הרבליסט קליני וחבר במכון הלאומי הבריטי לרפואת צמחים, סיים את לימודיו ב־Phytotherapy - School of Herbal Medicine שבאנגליה ב־1997, וכשחזר לארץ פתח קליניקה לרפואת צמחים וצבר ניסיון רב עם מטופלים. "טיפלתי באנשים רבים במשך הרבה מאוד שנים", הוא מספר, "ובהדרגה התחלתי להציע למטפלים את התמציות שרקחתי, ומשם למעשה צמחה ברא צמחים לקהל הרחב".
מהו בעצם ההבדל בין צמחי מרפא לתוספי תזונה?
"התחום של צמחי מרפא שונה מהתחום של תוספי התזונה באופן מהותי מכיוון שתוסף תזונה מכיל בדרך כלל חומר אחד - מינרל, חומצת אמינו או ויטמין מסוים, אבל צמח, ולא משנה איזה, מכיל הרבה מאוד חומרים שקיימים בו ביחד בצורה טבעית. כשאני נותן לך רוזמרין, למשל, אני לא נותן לך רק רכיב מסוים אלא את כל מה שהצמח מכיל, שזה גם החומרים שקיימים בו וגם האנרגיה שלו. בדרך כלל אני אתן לך את זה משולב עם עוד משהו. לכן רפואת צמחים היא ייחודית - היא נותנת גם את החומרים וגם את האישיות, האנרגיה של הצמח. כהרבליסט קליני צורת החשיבה שלי היא יותר רפואית מערבית, ולכן אני שם דגש על צמחי מרפא מערביים ולאו דווקא סיניים".
3 צפייה בגלריה
שרון קוצר ברא צמחים
שרון קוצר ברא צמחים
הגוף שלנו מדבר אלינו. אם נקשיב לו ונתמוך בו, נהיה בסדר
(צילום: באדיבות ברא צמחים)
אנחנו מדברים למעשה על חומרים פעילים שמכיל הצמח, אבל לא מדובר בתרופות מרשם אלא בתכשירים שלא אחת נמכרים ללא הכוונה מקצועית והתאמה למטופל. זה לא בעייתי?
"אפשר להגיד שהתאמה אישית זה הבסיס שלי כהרבליסט, ולמעשה כל עולם הרפואה צועד היום לעבר מה שקרוי פרסונליזציה. אין ספק שלצורך טיפול יעיל בכל תחום ברפואה המשלימה נדרשים ליווי או הכוונה של איש מקצוע".
ובכל זאת, אם אני עומדת לבד מול מדף תוספי התזונה, איך אני יכולה לדעת מה נכון לי?
"זה לא פשוט. המדפים היום הולכים ומתמלאים, ובישראל הרגולציה אינה מאפשרת התוויה על תוספי תזונה, כלומר אסור לכתוב למה מיועד התוסף. כך שאין לך באמת אפשרות לבחור נכון, אלא אם כן את יודעת לקרוא את התווית ולוודא שהתוסף מכיל את הכמות המספיקה, את הריכוז הנכון ושהוא עומד בסטנדרטים מחמירים".
"צמחים יודעים לתמוך ביכולת ההתאוששות של הגוף ומאחורי התיאור הזה יש אופרציה לא פשוטה. לא מדובר רק בהשפעה ישירה על תפקוד מערכת החיסון, אלא גם בעבודה על מערכת האדרנל, המערכת ההורמונלית, מערכת העצבים, מערכת העיכול והמצב האנרגטי"

מערכת שיקום מתקדמת

במהלך השנה וחצי האחרונות לא מעט אנשים שסבלו מלונג קוביד פנו לעזרת צמחי המרפא בניסיון להשיב לעצמם את איכות החיים ולשפר את התפקוד. "פגשתי הרבה מאוד אנשים עם לונג קוביד, חלקם בין חצי שנה לשנה, ויש גם מקרים ממושכים יותר", מספר קוצר. "אצל חלקם מדובר באיבוד חוש הריח, אצל אחרים בעייפות קיצונית, בנשירת שיער, בבעיות שינה ועוד".
מה קורה בגוף בלונג קוביד ואיך הצמחים מסייעים להתאוששות?
"צמחים יודעים לתמוך ביכולת ההתאוששות של הגוף, ומאחורי התיאור הזה יש אופרציה לא פשוטה. לא מדובר רק בהשפעה ישירה על תפקוד מערכת החיסון, אלא גם בעבודה על מערכת האדרנל - בלוטות בגוף שאחראיות על התפקוד של מערכת החיסון, על המערכת ההורמונלית, על מערכת העצבים, על המצב האנרגטי שלנו, על מערכת העיכול, על הכבד. בעיקרו של דבר מה שאנחנו רואים בלונג קוביד זה סוג של פגיעה רב־מערכתית בגוף, כלומר בכמה מערכות, ורפואת הצמחים היא קודם כל רפואה מחזקת ומשקמת בגלל השילוב של רכיבים רבים יחד. זה עובד בכמה כיוונים. זה לא בא להרוג איזה וירוס - זה בא לחזק את המערכת שלנו, ואנחנו רואים עם זה תוצאות יפות מאוד".
האם הניסיון שלכם מלמד שזה מקצר את משך הלונג קוביד?
"זה לא איזה קסם, זה לא שלקחת כדור והכל נעלם, אבל בהדרגה המטופלים מדווחים על יותר אנרגיה, פחות תסמינים והרגשה כללית טובה יותר. יש גם מקרים מאוד מאוד מורכבים שבהם נדרש ליווי ברמה אחרת. ככל הנראה יש הרבה מאוד אנשים עם לונג קוביד בארץ, ואני מניח שגם בעולם".
3 צפייה בגלריה
צמחי מרפא ברא צמחים
צמחי מרפא ברא צמחים
(צילום: שאטרסטוק)
תופעה נוספת שהביאה עמה הקורונה היא עלייה במפלס הסטרס והחרדה, במבוגרים ובילדים. האם גם במקרה הזה אפשר לרתום את רפואת הצמחים להשגת רגיעה?
"סטרס הוא בהחלט אחת התופעות הבולטות שנתקלנו בהן בשנתיים האחרונות. לא מעט אנשים הגיעו למרכזים שלנו עם תלונות על חרדות, מחשבות מטרידות, דאגות בלתי פוסקות, בעיות שינה. לשמחתי, גם במקרה הזה יש לטבע מענה. יש לא מעט צמחים ותוספים, כמו למשל ולריאן, ויתניה משכרת וקמומיל, שיודעים להכניס את מערכת הרגיעה של הגוף, מערכת העצבים הפארא־סימפתטית, לפעולה, וכך לסייע לנו להוריד את סף החרדה ולאפשר לנו לחזור לשליטה ולשקט נפשי ולהרגיש טוב יותר".
האם אתה חושב שהקורונה חידדה אצל חלק מאיתנו את ההבנה שחשוב לתחזק היטב את הגוף, לתמוך במערכות שלו לא רק בזמן מחלה אלא כרפואה מונעת?
"במובן הזה נראה לי שהקורונה תרמה לעלייה במודעות שלנו ליכולת של הגוף להתמודד עם מחלה ויראלית. ראינו שאנשים שהיו צעירים יותר ובמצב גופני טוב התמודדו טוב יותר עם המחלה. תחזוקת הגוף קשורה לרגיעה, לפעילות גופנית, לשינה מספקת, לאכילה מאוזנת, ולא אחת גם לתגבור בצמחי מרפא ותוספי תזונה. הקורונה בהחלט העלתה למודעות את החשיבות של שמירה על הבריאות והוול ביאינג שלנו בהיבט של תחזוקה ומניעה".
מה הדבר הכי חשוב לדעתך בשמירה על הבריאות?
"אחריות ומודעות. לשים לב לרמת העייפות שלנו, לאיכות השינה שלנו, למה שאנחנו אוכלים. הגוף שלנו מדבר אלינו. אם נקשיב לו ונתמוך בו, נהיה בסדר. אגב, הניסיון האישי שלי מלמד שהצמחים מסייעים גם לחדד את ההקשבה שלנו לגוף".
ואיך אתה שומר על הבריאות שלך?
"אני עושה יוגה, אני מקשיב לגוף ונעשה מודע לו יותר ויותר וגם נעזר בצמחי מרפא. צמחים כמו ויתניה משכרת ובקופה הם בשימוש די קבוע אצלי. אני לוקח גם Q10 ליפוזומלי שעוזר מאוד בהקשר המנטלי, ונעזר בסופר־פודס כמו מאקה טריקולור לבוסט אנרגטי".

שימו לב!

נשים בהיריון, נשים מיניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם - יש להיוועץ ברופא לפני שימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה.


לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button