הרביעייה הפורחת. פרחי מרפא שכדאי להכיר

מחליטת יסמין לדיאטה ועד משקה ורדים לעידוד הליבידו: פרחים שיפים גם לבריאות

הם תורמים להורדת לחץ הדם, לחיזוק תפקודי המוח ולאיזון רמות הסוכר. היביסקוס, ורד, יסמין ואפונת הפרפר - ארבעה פרחי מרפא יפים ועוצמתיים שכדאי להכיר, ואיך תוכלו לרענן בעזרתם את תפריט הטיפול הטבעי

אפרת נבון
פורסם:

היביסקוס

5 צפייה בגלריה
פרחי מרפא
פרחי מרפא
מגן, מנקה ומשקם את הכבד. היביסקוס
(צילום: shutterseock)
מתברר שהפרח היפה, שמקשט גינות רבות בארץ, יפה גם לגוף שלנו. הנה כמה מהתועלות הבריאותיות שלו.
הוא תורם להורדת לחץ הדם: במחקר שפורסם ב־ Journal of Advanced Pharmaceutical Techlology & Research ב־2019, נמצא כי שתיית חליטת היביסקוס הורידה את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי של המשתתפים בתוך חודש בלבד.
מפחית את רמות השומנים בדם: במחקר שפורסם ב־Journal of Alternative and Complementary Medicine בשנת 2008, נמצא ששתייה של חליטת היביסקוס הפחיתה את ערכי הכולסטרול הרע (LDL) והטריגליצרידים והעלתה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) בנבדקים.
נוגד דלקת: בהיביסקוס יש נוגדי חמצון רבים, בהם ויטמין C, אנתוציאנינים וקרוטנים שנלחמים ברדיקלים החופשיים היוצרים תהליכי דלקת בגוף, המעורבים במצבים של דלקות מפרקים, מחלות לב, אלצהיימר ועוד.
מגן, מנקה ומשקם את הכבד: מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Food and Function הראה ששתיית תמצית היביסקוס במשך 12 שבועות הפחיתה שומן בכבד אצל משתתפים בעלי עודף משקל שסבלו מכבד שומני. כמו כן נצפתה ירידה ברמת אנזימי הכבד AST ו־ALT שמעידים על נזק לתאי הכבד.
איך משתמשים: בחליטות, במנות מבושלות או קרות ואף כ"דפים" לעיטוף רולים של אורז, קינואה וכו'.
משקה להורדת לחץ הדם
חולטים 1 כף עלי היביסקוס ב־1/2 כוס מים רותחים במשך כ־10 דקות. מצננים, מסננים, מערבבים עם 1/2 כוס מיץ רימונים ושותים.

אפונת הפרפר

5 צפייה בגלריה
פרחי מרפא
פרחי מרפא
תורם לאיזון רמות הסוכר בדם. אפונת הפרפר
(צילום: shutterseock)
הפרח היפהפה והפחות מוכר הזה שמקורו במזרח אסיה משמש בעיקר לעיטור מנות שף ולצביעת מאכלים, אבל הוא יודע לעשות הרבה יותר מזה.
הוא אנטי דלקתי: פרחי אפונת הפרפר עשירים בנוגדי חמצון עוצמתיים שנקראים טרנטינים (Ternatins), התורמים למניעת מצבי דלקת. בנוסף יש בהם חומצה קומרינית שידועה כאנטי דלקתית, אנטי חיידקית ואנטי ויראלית.
מחזק את תפקודי המוח: זאת הודות לרכיב בשם אצטילכולין שמצוי בפרחים. ברפואה ההודית המסורתית הפרח משמש כצמח מרפא לחיזוק הזיכרון, וכן לטיפול בחרדה, דיכאון, סטרס ובעיות ריכוז.
מועיל לעיניים: בפרחי הצמח יש אנתוציאנינים, נוגדי חמצון שתורמים להגברת זרימת הדם לעיניים ולמניעת נזקים לרשתית, ובאופן כללי מגינים על העיניים מפני נזקים חמצוניים.
מחזק את השיער: מחקר שפורסם בשנת 2018 ב־Scientia Pharmaceutica מצא שנוגדי החמצון בפרח מגבירים את זרימת הדם לקרקפת, מחזקים את זקיקי השיער ומאיצים את צמיחתו.
תורם לאיזון רמות הסוכר בדם: הפרח מסייע למניעת ספיגת הגלוקוז ולאיזון רמות האינסולין בדם. במחקר שפורסם ב־BMC Complement Altern Med ב־2018, נמצא כי שתיית משקה המכיל תמצית פרחי אפונת פרפר הפחיתה את רמות הסוכר והאינסולין בדם בנבדקים בריאים, אף על פי שהמשקה הכיל סוכר.
איך משתמשים: כאבקה לקישוט ולהעשרת מנות וכעלים בחליטות.
משקה מרווה ומחזק
מערבבים בקנקן 2 ליטר מים + 1/2 כוס שורש ג'ינג'ר טרי מגורר + מיץ מ־2 לימונים + 1 כפית אבקת אפונת הפרפר ושותים.

יסמין

5 צפייה בגלריה
פרחי מרפא
פרחי מרפא
תורם לתפקוד המוח. יסמין
(צילום: shutterseock)
פירוש שם הפרח בפרסית הוא "מתנת האל". הפרח גדל באזורים טרופיים וסובטרופיים, ופרט לניחוח הנהדר של הפרחים הלבנים מיוחסות לו התכונות הבריאותיות הבאות:
הוא משפר את העיכול: נוגדי החמצון שבו מזרזים הפרשת אנזימים שממריצים את פעולת העיכול, מקילים על בחילה, כאבי בטן, שלשול ותסמונת המעי הרגיז. שתייה של חליטה מפרחי היסמין אף תורמת לחיזוק פלורת המעי.
תורם לבריאות הלב: זאת בשל נוכחות של רכיבים נוגדי קרישה בפרח התורמים להפחתת הכולסטרול הרע (LDL) ולמניעת היווצרות של קרישי דם בעורקים.
מסייע לירידה במשקל: בפרחי היסמין נמצא נוגד החמצון הידוע ECGC (המצוי גם בתה ירוק), שמזרז את חילוף החומרים, מסלק רעלים מהגוף ונחשב כמסייע לשריפת שומנים.
תורם לתפקוד המוח: הפרח עשיר גם בפוליפנולים, נוגדי חמצון המסייעים לחיזוק הזיכרון, לשיפור ריכוז, להגברת הערנות והיכולות הקוגניטיביות ולשינה טובה.
מסייע לאיזון רמות הסוכר בדם: נוכחות של קטכינים בפרח גורמת להפחתת רמת הגלוקוז בדם ומשפרת את פעילות האינסולין.
איך משתמשים: כפקעות בקנקן עם מים רותחים, שאגב נפתחות לפרח יפהפה.
חליטת יסמין לעיכול קל
מכניסים לקנקן עם 2 ליטר מים רותחים 1 פקעת יסמין + 1 כפית זרעי שומר + 1 כף פרחי קמומיל + 1/4 כפית קינמון טחון, משרים למשך רבע שעה ושותים.

ורד

5 צפייה בגלריה
פרחי מרפא
פרחי מרפא
מרגיע אקנה. ורד
(צילום: shutterseock)
הוורדים הם הפרחים העתיקים ביותר ששימשו ברפואה המסורתית. ביוון העתיקה נהגו להשרות אותם באמבטיה לצרכים קוסמטיים, במצרים העתיקה רקחו מהם קרמים לצרכים רפואיים, וברומא העתיקה השתמשו בהם להחלקת קמטים. אילו עוד סגולות רפואיות מיוחסות לוורד?
הוא מגביר את הליבידו: חוץ מהיותו אחד הפרחים הרומנטיים, הוורד משמש כאפרודיזיאק טבעי. לפי האיורוודה, הרכיבים בוורד פועלים על מנגנונים פיזיולוגיים ונפשיים בגוף שמעוררים רגש מיני.
מסייע להפגת מתח: עלי הוורד והארומה שלהם תורמים לאפקט סדטיבי - מרגיעים מתח, מסייעים נגד נדודי שינה ומפיגים חוסר מנוחה.
מרגיע אקנה: מי ורדים מכילים רכיבים אנטי חיידקיים שמסייעים לייבוש פצעונים. בנוסף הם מכילים חומרים התורמים להרגעת העור.
מיטיב עם בריאות האישה: ברפואה המסורתית הוורד נחשב כתומך לאורך כל השלבים של מחזוריות האישה - מקל על תסמונת קדם־וסתית, מקדם פריון, מפחית את תסמיני גיל המעבר (גלי חום, מצב רוח ירוד ואיזון הורמונלי).
איך משתמשים: אפשר לפזר את עלי הוורד על סלטים, לחלוט בתה, לשים באמבט חם, לצרוך כשמן מרוכז למריחה על העור ולהכין מהם תכשירים קוסמטיים.
מי ורדים מרעננים לפנים
מביאים לרתיחה בסיר 2 כוסות מים עם חופן גדול של עלי ורדים, מכסים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים במשך 10 דקות. מצננים, מסננים ומעבירים לבקבוק תרסיס. משתמשים כמי פנים לרענון.
הכותבת היא נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button