"כמעט בלי כוונה התגלגלנו להפעיל ריזורט תוך שבועיים מהרגע שהגענו". יערה בנבנישתי. עליונית: Redone; בגד ים: המציאון

יערה בנבנישתי עברה לחיות בקופנגן ומקדמת טבעונות ו"אפס פסולת"

אחרי ששיחקה בסדרות ישראליות כמו "פאודה" ודגמנה למותגי־על כמו דולצ'ה וגבאנה, היא מתגוררת בשנתיים האחרונות באי התאילנדי עם חיים שנראים כמו חופשת החלומות שלנו. השחקנית והדוגמנית יערה בנבנישתי מספרת מהריזורט שהיא מנהלת עם בעלה, למה נטשה את מותגי העל לטובת מודעות סביבתית, תזונה טבעונית ופעילות למען הקהילה

פורסם:
אם השנה האחרונה נטולת הטיסות עשתה לכם חשק עז לחופשת בטן־גב מפנקת עם קוקטייל ביד וים טורקיז בוהק ברקע, הביאו בחשבון שהצצה בעמוד האינסטגרם של יערה בנבנישתי עלולה לגרום לכם להתקף קנאה קל. השחקנית והדוגמנית הישראלית בת ה־31, שדגמנה בעבר למותגי־על כמו דולצ'ה וגבאנה, פורד ודיור, שיחקה בסדרות ישראליות ("פאודה" ו"בת אל הבתולה") וניהלה קריירת משחק בינלאומית, מתגוררת בשנתיים האחרונות עם בן זוגה, אור גרינבלום, באי התאילנדי קופנגן. ליתר דיוק, היא "חיה את החלום" בריזורט קסום שאותו מנהלים השניים, ובין לבין מעלה סטוריז עם אננס ביד אחת וקוקטייל סופר־פודס עתיר ויטמינים בשנייה. כי בחיים העכשוויים, ש"הכי מתאימים לי כרגע", כפי שהיא מספרת למגזין "מנטה" בשיחה טרנס־אטלנטית, היא פרזנטורית של מותג תוספי התזונה אקוסאפ ושותפה בסופר האונליין הטבעוני Vegan Supplies, שהחליפו את מותגי היוקרה הקודמים שלא עומדים בקריטריונים הירוקים שהיא בוחרת לקדם כיום.

מי שעוקב אחריה מבין מיד שהיא לא רק פרזנטורית אלא שגרירה ומודל מעורר השראה לאורח חיים בר קיימא, המקדם ערכים של קיימות ומודעות סביבתית, תזונה טבעונית, שאיפה ל"אפס פסולת" והתנדבות קהילתית. ביקשנו ממנה לשלוח לנו כמה גלויות עם תובנות מחיי היומיום שלה על האי, בשאיפה לשאוב ממנה קצת השראה ולנסות ללמוד איך לבזבז כמה שפחות משאבים.

הקשר שלי לטבע התחיל מהבית

"תמיד הייתי מחוברת לטבע, ונהניתי לטייל גם בתור ילדה. כבר אז היה מאוד ברור אצלנו בבית שלטבע יש מקום של כבוד ושצריך לשמור עליו. לא נהגנו להשתמש בכלים חד־פעמיים, ובסוף כל טיול היינו מנקים את כל האזור. אבל ככל שהתבגרתי רמת ההבנה והחיבור לטבע התגברה. התחלתי את הדרך שלי אל הטבעונות כי אני מאוד אוהבת חיות, ולא הצלחתי יותר להסביר לעצמי איך יכול להיות שאני חלק מכזאת תעשייה אכזרית. אז עוד לא הבנתי איזו משמעות הרסנית ואדירה יש לתעשיית החי על הסביבה, אבל ככל שהעמקתי הבנתי שיש מקום לבחירות טובות בהרבה מאלה שהכרתי".

כשהסכמתי להבין שלכל הרגל יש מחיר, התחיל השינוי

"הסכמתי להבין שלכל הרגל ולכל רכישה יש משמעות והשפעה. מי ייצר את מה שאנחנו קונים ובאילו תנאים הוא חי כדי שנשלם על המוצרים האלה כל כך מעט, מה החומרים שמרכיבים את מה שאנחנו קונים, ואיזה מחיר סביבתי יש לייצור שלהם, ולא פחות חשוב – איזה מחיר העולם ישלם כשניפטר מהם בסוף השימוש? זה יכול להרגיש מציף ובלתי אפשרי להתמודד עם שפע המידע או עם גודל השינוי הנדרש, אבל קלישאתי ככל שזה נשמע, כל צעד משפיע. לדוגמה, אדם אחד שעובר לטבעונות מציל יותר ממאה חיות בשנה. הדרך היחידה לכך שייווצרו אפשרויות טובות ואחראיות יותר היא אם נדע לדרוש אותן. יש לא מעט כסף בתעשיות הענק של האופנה, מזון מהחי, קוסמטיקה, ואם לא תהיה דרישה לאפשרויות מתחשבות יותר, לא יהיה תמריץ לשינוי".

7 צפייה בגלריה
יערה בנבנישתי
יערה בנבנישתי
"אנחנו כמעט לא מייצרים זבל, ויש לזה משמעות סביבתית אדירה". שמלה: Redone
(צילום: טומה מיוסובה)

כשגרים קרוב לטבע רואים שהזבל לא נעלם

"כמעט בלי כוונה התגלגלנו להפעיל ריזורט תוך שבועיים מהרגע שהגענו. יש לנו פה כמה בונגלואים על החוף - ריזורט קטן ופשוט, טבעוני ואקולוגי שכמעט לא מייצר פסולת. אנחנו כמעט לא מייצרים זבל, ויש לזה משמעות סביבתית אדירה שאנחנו לא מבינים במדינות מערביות, כי אנחנו לא רואים לאן הוא הולך וקל לחשוב שהוא נעלם ברגע שזרקנו לפח. כשגרים במקום פחות מתקדם, ועוד באי, שהיכולת לפנות ממנו פסולת מוגבלת, מבינים שהזבל לא נעלם. אף פעם. רק מעבירים אותו ממקום למקום על חשבון טבע שיכולנו ליהנות ממנו. המעבר שלי לפה חיבר אותי לכל הטבע שסביבי וגם מאפשר לי לראות מה קורה כשלא שומרים עליו".

אז לומדים לשנות את ההרגלים הקטנים

"האוכל שלנו מבוסס על ירקות ופירות שאני קונה בשוק, לא ארוז ובלי פלסטיקים, מה שמגיע מהאזור. עדשים, קטניות, אגוזים וזרעים אני משתדלת לקנות בתפזורת בחנויות 'ריפיל' ומביאה צנצנות מהבית. האריזות הספורות בחודש של מה שאני קונה בסופר הן עיקר הזבל שאנחנו מייצרים. אנחנו לא משתמשים בחד־פעמי. לוקחים איתנו בקבוק מים רב־פעמי, וזה גם הרבה יותר בריא לא לשתות את כל הפלסטיק שנמס לתוך המים. יש לי קופסה בכיסא של האופנוע, ואם אני לוקחת טייק־אוויי אני לא צריכה בדרך כלל קופסאות נוספות. אלה הרבה הרגלים קטנים שלוקח זמן לשנות, אבל עושים שינוי אדיר".

ולאכול כמו שהטבע התכוון

"אני מבשלת המון, דברים פשוטים וטעימים. נותנת לשפע של הטבע את מרכז הבמה - ירקות בתנור, קציצות, סלטים, מרקים, קרקרים וממרחים. אוכל קליל יחסית שמתאים לחום, למקום, עונתי, מקומי, אוכל שאם זורקים את הזרעים שלו בחצר הוא גדל, כמו שהטבע התכוון. הנשנושים האהובים עלי הם פפאיה עם לימון וטחינה, או סמוזי בול עם בננה ומנגו ומעל כל הזרעים - צ׳יה, פשתן, המפ, חמנייה ודלעת".

האוכל הטבעוני שלנו הוא שגריר טוב

"למרות שבזמנו אור לא היה טבעוני, היה ברור לנו שלהנגיש טבעונות טעימה ופשוטה זה חלק מההשפעה שאנו רוצים לייצר. בשנה הראשונה עברו אצלנו אלפי אורחים שחלק לא מבוטל מהם אכלו לראשונה בחייהם ארוחות טבעוניות לחלוטין, וגילו כמה זה פשוט ואיזו השפעה חיובית יכולה להיות לזה גם עליהם באופן אישי. אנחנו עדיין מקבלים הודעות על בסיס קבוע מאנשים שהתארחו אצלנו ולקחו איתם לחיים הרגלים ותובנות על הסביבה והחי. המקום היה הפתעה מרגשת והצלחה מדהימה בשנה הראשונה, עד שהגיעה הקורונה והתיירות לתאילנד נעצרה".

בחרתי בחיים עצמם, ולא במרדף

"בשנה האחרונה, יחד עם שאר העולם, עצרתי, ואני מודה על זה כל כך. אמנם כבר היינו פה שנה, אבל ביליתי אותה בהרבה נסיעות וניסיון ליהנות מכל העולמות. מרדף שיש לו מחיר. לא פשוט להתנתק מהרגלים, מהישגיות, מהשוואה. אבל כשעוצרים לקחת אוויר ולדייק את הבחירות, אפשר לבחור מה באמת מרחיב את הלב. היום אני יודעת הרבה יותר טוב להגדיר לעצמי מה מסב לי אושר. יום בטבע, זמן עם אור, כלב שהצלחנו להציל, מדברים אלי הרבה יותר מקמפיין של גוצ׳י, ואפילו מתפקיד בסדרה. הלב שלי נמצא בחיים עצמם, לא במרדף אחרי משהו שאולי יוכל לקרות אבל דורש ריחוק מעצמי".

7 צפייה בגלריה
יערה בנבנישתי
יערה בנבנישתי
"היום אני יודעת הרבה יותר טוב להגדיר לעצמי מה מסב לי אושר. יום בטבע, זמן עם אור, כלב שהצלחנו להציל, מדברים אלי הרבה יותר מקמפיין של גוצ׳י"
(צילום: טומה מיוסובה)

אני עובדת רק עם חברות בעלות אג'נדה

"אני בוחרת לעבוד כיום רק עם חברות שמתנהלות באחריות סביבתית וחברתית - תורמות חזרה ומייצרות מוצרים שמחזיקים מעמד ולא דורשים צריכה עודפת. למשל אקוסאפ, שמייצרת תוספי תזונה ללא רכיבים מהחי ופעילה חברתית, סביבתית והתנדבותית; Wildlings, שמייצרת נעליים מתכלות ותורמת אחוזים מהמכירה לקידום איכות הסביבה; ו־FRE, חברת קוסמטיקה טבעונית וידידותית לסביבה שתומכת בנשים ברחבי העולם ובעמותות שונות. הרצון שמניע אותי היום בעשייה הוא הנגשה של בחירות ירוקות ומתחשבות יותר".

ותומכת באופנה בת קיימא

"לקח לי לא מעט זמן להסכים להבין איזו משמעות יש לתעשיית האופנה על העולם, במבט לאחור, בעיקר כי פחדתי לאבד את העבודה שלי. היום, כשאני מבינה שתעשיית האופנה המהירה מעמידה בסכנה ילדים ונשים שחיים ועובדים בתנאים לא ראויים ויוצרת זיהום מטורף, אני מודה על ההתפכחות, שהגיעה בעקבות צפייה בסרט The True Cost. אין שום סיבה ללבוש בגדים שיוצרים כזה עצב וכאב אדיר בעולם. יש לנו כל כך הרבה מעצבים מוכשרים בארץ שמייצרים בכמויות קטנות באופן מקומי ומתחשב, ותמיכה בדרך הזאת יותר נכונה מכל הסיבות. זה אמנם יותר יקר, אבל בעיקר כי זה יותר אנושי. אין דרך שבה על חולצה שעולה פחות מכוס קפה, מישהו הרוויח שכר שמאפשר לו להתקיים בכבוד".

אני מעדיפה טיפוח ידידותי

"אנחנו משתמשים בסבונים מוצקים, מה שחוסך את כמות בקבוקי הפלסטיק המטורפת שאנחנו פוגשים בכל ניקוי חופים. יש היום המון חברות ישראליות שמייצרות סבונים מעולים מחומרים טבעיים וידידותיים לנו ולסביבה וחוסכים את האריזות כמעט לחלוטין. סבון הפנים שלי היום הוא של אדווה, שמהווים גם מרכז תעסוקה לבעלי תסמונת דאון. אני משתמשת בשמפו של Lily Rose ובמרכך של Kimaya - ייצור מקומי, טבעי וחיובי".
7 צפייה בגלריה
יערה בנבנישתי
יערה בנבנישתי
"כמעט את הכל אני מנקה בעזרת חומץ וסודה לשתייה". שמלה: Bubbles
(צילום: טומה מיוסובה)

ומנקה בחומרים טבעיים (וזולים)

"כמעט את הכל אני מנקה בעזרת חומץ וסודה לשתייה. זה מחטא ומנקה, מלבין ומעלים ריחות, ובעיקר לא רעיל, לא למים ולסביבה, ולא פחות חשוב - לנו. העור הוא האיבר הכי גדול שלנו, ובקלות אנחנו יכולים לספוג דרכו את כל הרעלים שיש בהרבה מהכימיקלים במוצרי קוסמטיקה וניקיון".

יש הרגלים שגם אתם יכולים לשנות

"יש הרבה החלטות שאנחנו יכולים לקבל בלי להרגיש שאנחנו משלמים מחיר או עושים ויתור גדול מדי, החלטות שישפרו את העולם סביבנו וישפיעו עלינו לטובה. והכי חשוב, ואולי ההרגל הכי בר קיימא שאפשר לאמץ, הוא לעשות את השינויים ואת הדרך עם חמלה לעצמנו ועם הבנה שכל יום אנחנו עושים את הכי טוב שלנו".

ללבוש קיימא: 2 טיפים שכדאי גם לכם לאמץ

1. לכו על יד שנייה
יש אינספור חנויות כאלה שמגיעים אליהן פריטים מדהימים, והדבר הכי אקולוגי הוא להשתמש בקיים. זה גם זול יותר, ייחודי יותר, ובאופן כללי פשוט הגיוני אם מביאים בחשבון את הנתון הסטטיסטי הבא: יש היום בעולם יותר בגדים ממה שארבעה דורות קדימה יספיקו ללבוש!
2. העדיפו בדים טבעיים
אם כבר קונים בגדים חדשים, תכוונו לבדים טבעיים שיתכלו בסוף השימוש, ותהליך הייצור שלהם ידידותי יותר לסביבה. ואם יש אורגני, עוד יותר טוב! אורגני מונע את השימוש בחומרי הדברה רעילים, שומר על איכות הקרקע שתאפשר גידול נוסף וחוסך מים.

גוד סטורי: עמודי האינסטגרם שנותנים לי השראה

thegreenshulla - עמוד ישראלי שאני לומדת ממנו כל כך הרבה, בין היתר על שינוי מדיניות ציבורית.
better.be.second - היא התנ״ך שלי ליד שנייה, ובזכותה הכרתי את כל החנויות ואת המעצבות המדהימות שהשתתפו בהפקה של הכתבה הזאת.
ecotonemag - כותבת בפירוט על כל הנושאים הסביבתיים שאנחנו צריכים להכיר.
eco_co_official - מנגישים בפשטות נושאים חשובים שקשורים בעולם שלנו ובבחירות שאפשר לקבל.

הבגדים שאני לובשת בהפקה

כל הבגדים בהפקה הם יד שנייה. חלקם מחנויות אימפקט שמאפשרות שילוב של בעלי צרכים מיוחדים, מוגבלויות ואוכלוסיות משתקמות במעגל העבודה והרווחה. השאר ממעצבות ממחדשות שיוצרות בגדים חדשים מבגדים קיימים, שאריות בדים וטקסטיל שכבר לא נמצא בשימוש כמו שמיכות ישנות.
7 צפייה בגלריה
יערה בנבנישתי
יערה בנבנישתי
כל הבגדים בהפקה הם יד שנייה
(צילום: טומה מיוסובה)

חנויות האימפקט:
  • מת״ש. מרכזי תעסוקה שיקומיים שמפעילים את חנות "אהבה שנייה" – חנות שיקומית למכירת בגדי יד שנייה ועודפים של בגדי מעצבים.
  • המציאון. חנות יד שנייה של עמותת שק״ל שמסייעת לאנשים עם צרכים מיוחדים.
  • בוטיק חאן יותם. המקום לאדם ולחברו ע"ש יותם מלמד ז"ל הוא מרכז התנדבות עבור משפחות נזקקות ובוטיק בגדי יד שנייה לנשים ולנערות.
  • חנות האינסטגרם לבגדי יד שנייה Bubbles - מעבירה את כל הרווחים לעמותות שונות.
מעצבות ממחדשות:
איפור: מרינה בוקהובץ
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button