טיפוח חוזקות אצל ילדים

אמיץ או חומל? 7 כלים לזיהוי החוזקות של הילדים - ואיך לטפח אותן יותר

בכל אחד מאיתנו קיימות 24 חוזקות בעוצמות שונות שאפשר לאמן ולחזק. כך תזהו ותטפחו את החוזקות של הילדים שלכם - ותוכלו להכין אותם לאתגרי החיים

עודכן:
סוף החופש הגדול ופתיחת שנת הלימודים (בשאיפה) הם הזדמנות טובה גם לעצור לרגע את העיסוק במשימות השוטפות ולהקדיש קצת זמן כדי להעריך מהן החוזקות שקיימות בילד שלנו ואיך אפשר לטפח אותן יותר:
1. אתרו אותן באמצעות משחק חווייתי
הכינו מקלוני ארטיק או כרטיסיות ועל כל אחד מהם ציינו חוזקה אחת מתוך הרשימה של פרופ' מרטין סליגמן, מאבות הפסיכולוגיה החיובית. לפי פרופ' סליגמן, בכל אחד מאיתנו קיימות 24 חוזקות בעוצמות שונות שאפשר לאמן ולחזק, והן מתחלקות לשש קטגוריות ראשיות:
  • חוכמה וידע: יצירתיות, סקרנות, פתיחות, אהבת ידע, פרספקטיבה.
  • אומץ: התלהבות, יושרה, נחישות, גבורה.
  • אנושיות: יכולת לאהוב ולהיות נאהב, אדיבות, אינטליגנציה רגשית וחברתית.
  • צדק: מנהיגות, הוגנות, נאמנות ועבודת צוות.
  • מתינות: סלחנות וחמלה, איפוק, זהירות.
  • התעלות: הערכה ליופי ולמצוינות, הכרת תודה, הומור, אופטימיות, תכלית (רוחנית).
פרסו על השולחן את המקלות ובקשו מכל בן משפחה לשלוף שלושה מתוכם שמייצגים לדעתו את החוזקות שלו (אם מישהו רוצה מקל שאחר לקח, הכינו מקלות נוספים).
2 צפייה בגלריה
טיפוח חוזקות אצל ילדים
טיפוח חוזקות אצל ילדים
לפי פרופ' סליגמן, בכל אחד מאיתנו קיימות 24 חוזקות בעוצמות שונות שאפשר לאמן ולחזק, והן מתחלקות לשש קטגוריות ראשיות
(צילום: Shutterstock)
שאלו כל אחד בתורו: מתי בפעם האחרונה השתמשת בחוזקה הזאת? איך זה גרם לך להרגיש?
האם אתה מכיר אדם נוסף שיש לו את אותה חוזקה? אם כן, תאר אותו. השאלות יסייעו לילד להתחבר למנגנון ההפעלה הפנימי שלו ואולי גם לגלות שקל לו יותר לראות במישהו אחר את מה שהוא רוצה לראות בעצמו.
2. התאימו בין החוזקה למשימה
הכינו טבלה עם משימות בהתאם לחוזקות שגיליתם במשחק מהסעיף הקודם. בטור הימני כתבו את שמות בני המשפחה, בטור האמצעי חוזקה מקבילה מול כל שם, ובשמאלי משימה שמותאמת לחוזקה של כל אחד. למשל, אם אתם מתכננים טיול משפחתי, התאימו לכל אחד משימה: מי שבחר את חוזקת ה"סקרנות" יחקור מהם היעדים המתאימים לטיול, זה שבחר ב"מנהיגות" יתכנן את המסלול וכן הלאה.
3. הבחינו בניצוץ שבעיניים
ניצוץ בעיניים חושף התלהבות, שמחת חיים ואנרגיה נפלאה שכדאי לטפח. שימו לב באיזו סיטואציה אתם מזהים אצל הילד ניצוץ בעיניים. אם למשל הוא מתגלה בכל פעם שהילד מצוי בוויכוח לוהט, ייתכן שהוא מסמן חוזקות כמו "יכולת שכנוע", "חוש צדק" או "מנהיגות". מבחינתכם נפתחה כאן הזדמנות לעודד את הילד להירשם לחוג דיבייט (אמנות הוויכוח) או "משפטנים צעירים", ואולי להצטרף לקבוצה של אקטיביסטים צעירים.
4. זהו את החוזקה מאחורי ה"חולשה"
הטבע האנושי נוטה לראות קודם כל את הליקוי. אם יש כתם על החולצה, אנחנו קודם כל נתמקד בו, ורק לאחר מכן נתייחס לאיכויות של החולצה. באותו האופן נסו להתבונן בתכונות הטובות של הילד ולא ב"כתם" שלו. כך למשל, אם הוא בעל אישיות שקטה ומופנמת, במקום להתייחס אליו כ"שקוף", חסר חיים ולא מעורה חברתית, נסו לגלות את החוזקות המסתתרות מאחורי השקט שלו. ייתכן שתגלו שם תכונות חיוביות כמו ענווה, יציבות, זהירות, אורך רוח, ביצוע מטלות, כבוד לזולת.
5. חשפו אותם לחוזקות חדשות
אפשרו לילד להיחשף כל הזמן לחוויות חדשות. הצעד הזה יתרום ליחסים ביניכם, ירחיב את אופקיו ויספק לו הזדמנויות להתוודע לעולמות חדשים. יכול להיות שמפגש עם זואולוג במוזיאון טבע או עם רקדנית במופע מחול יוציאו ממנו חוזקות שאפילו אתם לא תיארתם שקיימות בו, כמו למשל שאפתנות, הערכה ליופי ולמצוינות, יכולת ניתוח, חוש ביקורת.
6. תנו להם לספר את הסיפורים שלהם
כהורים יש לנו נטייה לשתף את הילד בחוויות שסייעו לנו לגלות את החוזקות שלנו. אבל לא תמיד ההתנסות האישית שלנו מעניינת אותו ולפעמים היא אפילו מעוררת אנטגוניזם, בייחוד בקרב מתבגרים. לכן חשוב להתמקד בסיפור שלו ומתוכו לנתב אותו. כך למשל, אם הילד חזר מטיול וסיפר שהתלונן בפני המדריך על נוכחות של אדם במתחם, תוכלו לומר: "אתה ערני ושם לב לפרטים. יכול להיות שבכך אפילו מנעת סכנה".
7. פרגנו, אבל אל תיסחפו
הערכה מופרזת מצדכם עלולה להכביד על הילד, לשתק אותו, למנוע ממנו ליטול סיכונים ולפגוע במוטיבציה שלו. כך לדוגמה, התפעלות יתר שלכם מתעודת הצטיינות של הילד עלולה ליצור אצלו פחד לאכזב בפעם הבאה, מה שעלול להוביל לירידה במוטיבציה. לכן פרגנו לחוזקות במתינות. דברו איתו על האתגרים הצפויים בסיטואציה ועודדו אותו לחשוב על פתרונות.
ייעוץ מקצועי: גליה בן חיים, מנחת סדנאות לפיתוח חשיבה יזמית, תרפיסטית במשחק וחוקרת מיומנויות לעולם חדש
פורסם לראשונה: 00:09, 22.08.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button