הכנה רוקחית. הטכנולוגיה לטובת המטופל

רוקחים בשבילך: הכנה רוקחית על פי הצורך

לצד התרופות שאפשר לקנות בבית מרקחת, הולכת ומתפתחת קטגוריה ייחודית של הכנות רוקחיות - תרופות בהתאמה אישית, הנרקחות במיוחד בשבילך, במעבדות ייעודיות. רפי פרחי, מנהל מעבדת הכנות רוקחיות "סופר־פארם פרופשונל" מסביר כל מה שצריך לדעת

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
על פי ההערכות, חמישה מתוך עשרה גברים מעל גיל 50 ושבעה מתוך עשרה גברים מעל גיל 65 יסבלו מאין אונות. תרופות "רגילות" לא תמיד נותנות מענה מלא ולעתים נדרשות זריקות לפין, בפיקוח רפואי ובמרשם רופא. אבל אין מדובר בזריקות שניתן לרכוש בבית מרקחת, אלא זריקות "טיילור מייד" ("בהתאמה אישית") שנרקחות על פי ההנחיות של הרופא המטפל במעבדה להכנות רוקחיות.
ביקשנו מהרוקח הבכיר ברשת "סופר־פארם" רפי פרחי, מנהל מעבדת הכנות רוקחיות, "סופר־פארם פרופשונל" להסביר איך זה עובד.

מה זו הכנה רוקחית?

"הכנה רוקחית היא הכנה של תרופה שלא נמצאת על מדף התרופות בבית המרקחת. תעשיית התרופות לא מייצרת אותה, בדרך כלל מהסיבות הבאות:
1. תאריכי תפוגה קצרים. התעשייה מייצרת תרופות עם תאריכי תפוגה ארוכים יחסית, שנתיים־שלוש, כך שאורך חיי המדף שלהן יספיק לייצור ולשינוע לבית המרקחת ועד ארון התרופות של המשתמש. תאריך התפוגה של הכנות רוקחיות, לעומת זאת, נע בין 14 ל־60 יום (עם יוצאים מהכלל של שלושה ימים וייתכנו גם 120 יום).
2. צורך בהתאמה ספציפית. אלו הן תרופות שנרקחות על פי דרישות הרופא ומתאימות ללקוח הסופי.
3. מדובר בתרופות שהביקוש שלהן הוא מאוד נישתי, והתעשייה הפרמצבטית לא תיכנס אליה משיקולים כלכליים. לדוגמה, לייצר תמיסה לתינוקות ולילדים לטיפול ביתר לחץ דם.
ב־20 השנים האחרונות נושא ההכנות הרוקחיות התפתח והתמקצע ברמה הגבוהה ביותר בעולם ובארץ. היום ניתן להתאים לכל מטופלת ומטופל הכנה רוקחית ספציפית לבעיה הרפואית שלה או שלו במינון המתאים ובצורת המתן המתאימה (ג'ל, משחה, כמוסות או תרחיף).
2 צפייה בגלריה
הכנה רוקחית. רוקחים במיוחד בשבילך
הכנה רוקחית. רוקחים במיוחד בשבילך
הכנה רוקחית. רוקחים במיוחד בשבילך
(shutterstock)

מהן ההכנות הרוקחיות הנפוצות?

"תמיסות, סירופים ותרחיפים לתינוקות, פעוטות וילדים, טיפות עיניים לטיפול בקוצר ראייה אצל ילדים, הכנות לשימוש חיצוני על גבי העור בטיפול בהיפר־פיגמנטציה, זריקות לטיפול בירידה בראייה (בייחוד בקרב אנשים בגיל הזהב ) עקב ניוון מקולרי של הרשתית וזריקות לטיפול באין אונות".

הרופא אמר שאני צריך ליטול הכנה רוקחית. מה אני צריך לעשות?

"לפנות עם המרשם לבית המרקחת, שם יקלטו את המרשם, יסבירו לך את התהליך, מה אופן נטילת התרופה, מהו המינון הנכון וכדומה. המרשם יישלח אלינו למרכז ההכנות הרוקחיות בפתח תקווה".

ומה קורה במרכז?

"'המרכז להכנות רוקחיות' של הרשת הוא מרכז המתמחה בהכנת תרופות לכל דבר ועניין. הוא פועל תחת פיקוח ובקרה מתמידים של משרד הבריאות ועומד בתקנים המחמירים ביותר.
"כל מרשם שנקלט אצלנו עובר בקרה ראשונית על ידי שני רוקחים, זה נחוץ כדי לזהות אי־התאמות במינונים הנדרשים. אחר כך המרשם עובר לאולם הייצור - חלל שלם עם רוקחים וטכנאים - שפועל בתקן הגבוה ביותר ותחת פיקוח מתמיד של משרד הבריאות. עם סיום הייצור, התרופה מגיעה לרוקח המשחרר, שבודק שוב את כל ההכנה מההתחלה ועד הסוף. מרגע צאתה מהמרכז ועד הגעתה ללקוח היא נשמרת בטמפרטורה מבוקרת כדי להבטיח את יציבות ההכנה. בבית המרקחת שלך יודיעו לך שההכנה מוכנה, והרוקח יבדוק שההכנה תואמת את המרשם, יתעד אותה ויסביר לך את אופן נטילתה".

עד כמה נפוץ השימוש בהכנות רוקחיות?

"יש מעל 250 הכנות שנמצאות ברשימת התרופות של קופות החולים. ציבור הרופאים, שאותו פוקדים המטופלות או המטופלים יודע ומכיר מה לעשות בכדי לרשום להם הכנה רוקחית. פעם זה היה מאוד מסובך ונרקח בבית המרקחת עצמו. היום יש נוהל שלם איך צריכה להתבצע רקיחה במרכז ההכנות, ומשרד הבריאות מפקח על התהליך. אני גאה לומר שאנחנו עומדים בנוהל הזה ומקיימים אותו על בוריו, לפרטי פרטים. חשוב לדעת שהכנה רוקחית נעשית באיכות ובבטיחות הגבוהה ביותר שניתן".

האם זה הדבר הבא בעולם הרוקחות?

"הקטגוריה הולכת ומתפתחת בחמש שנים האחרונות היות ועולם הרפואה יחד עם עולם הרוקחות משתפים פעולה באופן מלא. הרבה מאוד סימפטומים ומחלות מוצאים את פתרונם ככל ששיתוף פעולה זה הולך ומתחזק. אין ספק שמדובר בקטגוריה בעלת תרומה גדולה לציבור המטופלים, כמו גם לציבור הרופאים המטפלים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button