בניגוד למיתוס, קריאה באור מעומעם אינה מזיקה לראייה

מסיגריות ועד מזון מעובד: הגורמים המפתיעים שמסכנים לכם את העיניים

מההשפעה של עשן הסיגריות, דרך הנזקים של התזונה המתועשת ועד העתיד המבטיח (עדשות חכמות). 22 עובדות מאירות עיניים על בריאות העין, וגם מה הסיבה לכך שעד שנת 2050 50% מאוכלוסיית העולם תאובחן עם קוצר ראייה

פורסם:
1. עשן סיגריות מזיק גם לעיניים
בין אם אתם מעשנים אקטיביים או פסיביים ובין אם אתם צעירים או מבוגרים, כדאי שתדעו שלפי האגודה למלחמה בסרטן עשן הסיגריות מכיל בין 4,000 ל־7,000 כימיקלים, בהם כ־350 חומרים מסוכנים וכ־70 חומרים מסרטנים. בזמן העישון הרעלים האלה נשאפים לזרם הדם ומפוזרים בכל הגוף, כולל העיניים, מה שעלול להוביל למחלות עיניים כמו עין יבשה, נזק לעצב הראייה, ניוון מקולרי (פגיעה במקולה, הממוקמת במרכז הרשתית ואחראית על חדות הראייה), קטרקט ואפילו סרטן העיניים.
עוד על בריאות העיניים:
ואם זה לא מספיק, הרי שהנפגעים העיקריים בסיפור הזה הם תינוקות וילדים הנחשפים לעשן הסיגריות. מחקרים רבים מראים כי חשיפה לעשן סיגריות מגדילה את הסיכון להופעת פזילה ורוחק ראייה אצל הילדים. בנוסף, במחקר שפורסם ב־2019 ב־JAMA Network ובו השתתפו 1,400 ילדים בני 6־8, נמצא כי בקרב אלה שנחשפו באופן קבוע לעשן הסיגריות חלה הידלדלות משמעותית בעובי הכורואיד, שכבה העשויה מרשת צפופה של כלי דם המצויה בחלק האחורי של העין ותפקידה לספק הזנה לרשתית, לעומת ילדים שלא נחשפו לעישון.
משקפי שמש שהעדשות שלהם אינן חוסמות לפחות 99% מקרינת UVA ו־UVB עלולים להזיק יותר מאשר להועיל. זאת מאחר שסינון האור הנראה גורם לאישון להתרחב בגלל מיעוט האור, דבר החושף את העין יותר לנזקים של קרינה אולטרה סגולה
2. משקפי שמש חיוניים לשמירה על בריאות העין בכל גיל ובכל מזג אוויר
פיגמנט המלנין המצוי בעין (גם זה שנותן לה את צבעה) מספק הגנה טבעית מחשיפה יומית לקרינת השמש. הפיגמנט סופג את קרינת השמש ומפזר את מרביתה ללא נזק לעין, אולם עם ההתקדמות בגיל כמות המלנין פוחתת וחלקים בעין חשופים יותר לנזקים. לכן חשוב להקפיד על הרכבת משקפי שמש בחשיפה לשמש כדי להגן על העיניים מנזקי הקרינה האולטרה סגולה, ובהם קטרקט, סרטן העין, ניוון רשתית ועוד. רצוי שהמשקפיים יהיו גדולים וצמודים לעיניים כדי למנוע חדירה של קרני השמש ולהתאים אותם לצרכים - יומיום, נהיגה, ספורט. כמו כן חשוב שהעדשות יהיו מקוטבות למניעת סנוור.
3. אבל אם משקפי השמש אינם איכותיים, עדיף לוותר על השימוש בהם
משקפי שמש שהעדשות שלהם אינן חוסמות לפחות 99% מקרינת UVA ו־UVB עלולים להזיק יותר מאשר להועיל. זאת מאחר שסינון האור הנראה גורם לאישון להתרחב בגלל מיעוט האור, דבר החושף את העין יותר לנזקים של קרינה אולטרה סגולה. אם משקפי השמש לא יסננו היטב את הקרינה האולטרה סגולה, זו עלולה להגיע לעין ולהשפיע יותר מאשר חשיפה של העין לשמש. אגב, מחיר המשקפיים אינו מדד למידת ההגנה מפני קרינה. הקפידו תמיד לחפש את התווית או אזכור לכך שהמשקפיים אכן מספקים הגנה מפני שני סוגי הקרינה.
7 צפייה בגלריה
בריאות העין
בריאות העין
מתי משקפי השמש יותר מזיקים ממועילים?
(צילום: shutterstock)
4. ליאונרדו דה וינצ'י, הצייר והממציא האיטלקי, היה הראשון שהגה את רעיון עדשות המגע
בשנת 1508 הפיק דה וינצ'י את הסקיצות הראשונות של עדשות מגע שמטרתן הייתה לשנות את האופטיקה של העין האנושית. אולם רק לאחר כ־350 שנה הציג האסטרונום האנגלי, סר ג'ון הרשל, אב טיפוס של עדשות מגע. העדשות הראשונות נולדו בסוף המאה ה־19 והיו עשויות מזכוכית שכיסתה את כל העין, מה שפגע באספקת החמצן לעיניים ויצר גירויים ואי נוחות. כיום עדשות המגע עשויות מחומרים עתירי לחות הנקראים הידרוג'ל וסיליקון הידרוג'ל. הן רכות, נושמות ומאפשרות לחמצן לעבור דרכן.
5. על פי התחזיות, עד שנת 2050 50% מאוכלוסיית העולם תאובחן עם מידה מסוימת של קוצר ראייה
ההסבר לכך קשור לשימוש המוגבר שלנו במסכים (מחשב, טאבלט, סמארטפון) הגורמים לנו לאמץ את שרירי העיניים כדי להתמקד, מה שעלול לגרום לגלגל העיניים להתארך ובהמשך להוביל לקוצר ראייה. כמו כן, שהייה בחדרים סגורים תוך חשיפה לתאורה מלאכותית בלבד מגדילה גם היא את הסיכון לקוצר ראייה.
6. אם אתם חשים רגישות לאור שמש, לתאורת מחשב ולנורות ניאון, ייתכן שאתם סובלים מפוטופוביה
מדובר במצב של רגישות קיצונית לאור. לעתים הסיבה לכך מקורה במיגרנה, בתסמונת העין היבשה או בנטילת תרופות מסוימות. החדשות הטובות הן שטיפול בכל אחד מהגורמים האלה יוביל להטבה.
7. בניגוד למיתוס, קריאה באור מעומעם אינה מזיקה לראייה
לפני המצאת האור החשמלי רוב הקריאה נעשתה בלילה, ועבודות ומלאכות רבות נעשו באור עמום של נרות או אור גז. לכן קריאה באור עמום לא תזיק לעיניים שלכם יותר מאשר לעיני אבותיכם.
8. דמעות הן ברכה לעיניים
אם אתם דומעים מדי פעם, כדאי שתשמחו. הדמעות מגינות על העיניים שלכם. נוזל הדמעות מכיל אנטיביוטיקה טבעית השוטפת חלקיקים שנכנסים לעיניים ומספק הגנה על העיניים מפני מזהמים. בנוסף הוא מכיל גם שומנים המספקים לחות לעין.
7 צפייה בגלריה
גבר בוכה
גבר בוכה
תבכו, זה בריא
(צילום: shutterstock)
9. אבל לא לכולם יש דמעות
לילודים, למשל. תעלות הדמע שאחראיות לשחרר את הדמעות מבשילות רק כשבועיים לאחר הלידה, ולעתים אף מאוחר יותר. אגב, בין הבדיקות שעליהם לעבור מיד לאחר שהם מגיחים לאוויר העולם כלולה גם בדיקת החזר אור. מאוחר יותר, בגיל שנה, חשוב להגיע איתם לבדיקה אצל רופאי עיניים מומחים לילדים. בבדיקה, שכוללת הרחבת האישונים, מוודאים הרופאים שאין בעיות כמו פזילה, עין עצלה או גורמי סיכון לעין עצלה.
10. היעדר דמעות במבוגרים מצביע על תופעה שכיחה הידועה בשם "עין יבשה"
זהו מצב שבו אין מספיק דמעות איכותיות כדי לשמן ולהזין את העין. מהסיבה הזאת עלולים לסבול מטשטוש בראייה, עיניים עייפות, קושי לפתוח את העיניים לאחר שינה, כאב. בין הגורמים לעין יבשה: שינויים הורמונליים, עישון, תרופות מסוימות (ובהן אנטי היסטמינים, נוגדי גודש, תרופות ליתר לחץ דם ותרופות נוגדות דיכאון). כיום יש מרפאות ייעודיות לטיפול בבעיה ושיטות רבות להתמודד איתה, כמו טיפות (דמעות מלאכותיות), משחות, IPL, התקנת פקקים בדרכי הדמעות ובמקרים קיצוניים גם ניתוח.
11. אדם ממוצע ממצמץ 10־12 פעמים בדקה
תפקיד המצמוץ להגן על העין מפני פגיעה בה על ידי סילוק גופים זרים ופיזור נוזל הדמעות על פני הלחמית. אגב, בזמן עבודה על מחשב יש נטייה "לשכוח" לעפעף. לכן חשוב לעשות הפוגות מדי פעם ולאמץ את הכלל שבסעיף הבא.
12. עובדים הרבה על המחשב? אמצו את כלל 20־20־20
התמקדות ממושכת במסך המחשב עלולה לעייף את העיניים. תנו לעיניים שלכם לנוח בכל 20 דקות, ונעצו מבט במשהו שנמצא במרחק של 20 רגל (שישה מטרים) למשך 20 שניות.
7 צפייה בגלריה
אישה מבצעת שיחה דיגיטלית דרך המחשב
אישה מבצעת שיחה דיגיטלית דרך המחשב
הפחיתו את מידת הבהירות של המסך ל־75%
(צילום: shutterstock )
13. וגם התאימו את מידת הבהירות של המסך לתנאי המשרד
אם אתם עובדים שעות ארוכות במשרד המואר בעיקר בתאורה מלאכותית חזקה, הפחיתו את מידת הבהירות של המסך ל־75%. אם המשרד מואר באור טבעי, הפחיתו את מידת הבהירות ככל האפשר, עד 45%. ככל שתפחיתו את מידת הבהירות למינימום, כך תוכלו לעבוד בנוחיות בלי לעייף מדי את העיניים. בנוסף העדיפו להתמקם ליד חלון המאפשר כניסה של אור טבעי למשרד. מדי פעם צאו גם החוצה או למרפסת, אם יש, כדי להיחשף לאור טבעי.
14. תזונה מתועשת עלולה לגרום לאובדן הראייה
הנה עוד סיבה מצוינת לעבור לתזונה טרייה ונקייה. לפי מחקר אפידמיולוגי שנמשך 30 שנה ופורסם בכתב העת British Journal of Ophthalmology בשנת 2019, תזונה המבוססת על צריכת בשר מעובד ומזון מטוגן ועתיר סוכר לאורך זמן ממושך עלולה להוביל לאובדן הראייה.
7 צפייה בגלריה
ג'אנק פוד ואוכל מעובד
ג'אנק פוד ואוכל מעובד
ג'אנק פוד. שכיחות גבוהה פי שלושה של ניוון מקולרי תלוי גיל
(צילום: Shutterstock)
החוקרים בחנו נתונים של 16,000 משתתפים שדיווחו על הרגלי התזונה והחיים שלהם מ־1987 עד 2017, והשוו את הנתונים לצילומי רשתית שצולמו בשתי נקודות זמן שונות בטווח של 30 שנות המחקר. נמצא כי אצל המשתתפים שתזונתם התבססה על תזונה מערבית מעובדת הייתה שכיחות גבוהה פי שלושה (!) של ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD) המוביל לאובדן ראייה בלתי הפיך בקרב אנשים מבוגרים ברחב העולם, לעומת אלה שתזונתם התבססה על פירות, מוצרי חלב, עופות, דגים וירקות (בייחוד ירקות עליים וכאלה העשירים בקרוטן כמו גזר ופלפל כתום).
15. וכך גם חומרי ניקוי חריפים
שימוש באקונומיקה ובמסירי שומן (שבאים במגע עם העיניים באמצעות אדים) עלול לפגוע בתאי האפיתל של הקרנית, הכיפה השקופה בקדמת העין, ולגרום לנשירתם. בעקבות זאת הקרנית נותרת חשופה ונטולת הגנה. התוצאה: כאבים עזים וחשיפה לזיהומים. במקרים חמורים יותר עלולה להיווצר פגיעה בתאים שמצפים את הקרנית. מצב זה מונע התחדשות תאית, והקרנית תתכסה בשכבת תאים עכורה ולא תקינה, מה שעלול להוביל בהמשך ללחץ תוך־עיני, לקטרקט ואף לעיוורון.
במקרה של חשיפה חשוב לשטוף את העיניים במים זורמים בכמות רבה ולפנות לקבלת טיפול רפואי. ככלל, רצוי מאוד להרחיק מהבית חומרי ניקוי מסוכנים, ובמיוחד להימנע מאחזקה של חומצות או חומרים בסיסיים חזקים. כמו כן, בבתים עם ילדים חשוב להקפיד לרכוש חומרי ניקוי עם סגירה בטיחותית כדי למנוע תאונות מיותרות.
16. מגפת הקורונה גרמה גם לעלייה בשכיחות הפרעת ראייה בשם CSR
במחקר שערך ד"ר טל יהלומי במחלקת העיניים באסותא אשדוד ובהנחייתו של פרופ' יוסי פיקל, נמצא כי בעת מגפת הקורונה חלה עלייה של 200% במספר הלוקים ברטינופתיה סרוטית מרכזית (CSR), המתבטאת בהצטברות נוזלים מתחת לרשתית. התופעה יכולה לגרום לטשטוש בראייה ולהשתקפות כתם אפור במרכז הראייה. עוד מצאו החוקרים כי עם הירידה בשכיחות הקורונה בישראל, חלה ירידה גם בשכיחות מקרי CSR. מחקרים קודמים הראו קשר בין התופעה למתח נפשי. לכן חשוב להירגע, וגם העובדה שהתופעה חולפת מעצמה ללא צורך בטיפול עשויה לתרום להרגעה.
17. חושדים שלילד יש הפרעת קשב? בקשו מהרופא הפניה לבדיקת מיקוד ראייה
שגיאות כתיב, איטיות בהעתקה מהלוח, עצבנות והתחמקות משיעורי הבית הם רק חלק מהסימנים המאפיינים ילדים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר. אבל אלה גם סימנים המאפיינים הפרעת מיקוד ראייה - מצב שבו אחת העיניים "בורחת" החוצה או פנימה, מה שעלול להוביל לטשטוש ראייה או לראייה כפולה. לא תמיד יודעים מה גורם למה, ולפעמים הפרעה במיקוד הראייה עלולה להחריף הפרעת קשב ופעלתנות יתר. עם זאת, טיפול במיקוד ראייה עשוי לשפר את ההפרעה באופן ניכר ולעתים אף לייתר את השימוש בריטלין. הטיפול המוצע במקרים כאלה הוא תרגילי עיניים הניתנים בהדרכת אורתופדיקה (פיזיותרפיה של העיניים).
18. הצטברות לכלוך ושריטות על עדשות המשקפיים פוגעות מאוד באיכות הראייה
עדשות משקפי הראייה צוברות לכלוך, שומן, שאריות איפור. לכן הקפידו לשטוף את העדשות מדי יום במים ובסבון נוזלי ויבשו בעזרת טישו רך. כמו כן הימנעו מניקוי העדשות בעזרת החולצה או הנחת המשקפיים על העדשות כדי למנוע שריטות על העדשות.
7 צפייה בגלריה
בריאות העין
בריאות העין
איך מנקים נכון? לא עם החולצה
(צילום: shutterstock)
19. גם כשזה מגיע לעיניים חשוב להכיר את היסטוריה הרפואית המשפחתית
לחלק ממחלות העיניים יש מרכיב תורשתי משמעותי - למשל גלאוקומה, ניוון רשתית, קוצר ורוחק ראייה. ככל שתדעו יותר על ההיסטוריה הרפואית המשפחתית שלכם, תוכלו לבצע את הצעדים הנדרשים כדי להתמודד טוב יותר עם הנתונים האלה ולמנוע הידרדרות ואפילו אובדן ראייה.
20. הקפדה על בדיקות ראייה שגרתיות היא הדרך הטובה ביותר לאבחון לקויות בזמן
וקבלת טיפול מיטבי בהן. בתינוקות ובילדים יש לבצע בדיקות בהתאם להמלצות משרד הבריאות ולפנות לרופא עיניים לילדים ברגע שמתעורר חשד לראייה לקויה או פזילה. למבוגרים מעל גיל 40 מומלץ להיבדק אחת לשנה אצל רופא עיניים. אנשים בקבוצת סיכון למחלות עיניים יידרשו למעקב הדוק יותר.
21. בארצות הברית אפשר לקבל היום טיפות עיניים שמחליפות את משקפי הראייה
מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה־FDA) אישר לאחרונה טיפות חדשות תחת המותג Vuity שיכולות להחליף את השימוש במשקפי ראייה לבעלי רוחק ראייה בדרגת חומרה קלה עד בינונית. הטיפות מכילות פילוקרפין, חומר המכווץ זמנית את האישון וכך מרחיב את עומק המיקוד ומאפשר להתמקד בטווחים שונים באופן טבעי. השפעתן מורגשת בתוך 15 דקות והיא משפרת את הראייה למשך 6־10 שעות. הן אסורות לשימוש בנהיגת לילה או בעת ביצוע פעילויות בתנאי תאורה חלשה, מאחר שהן גורמות לכיווץ האישונים האחראיים על החדרת האור לעין. מבין תופעות הלוואי, בשימוש ממושך (מעל שלושה חודשים ברצף) יכולים להופיע אדמומיות וכאבי ראש. נכון להיום הן נמכרות בארצות הברית בלבד במרשם רופא ובעלות של כ־80 דולר.
7 צפייה בגלריה
בריאות העין
בריאות העין
מציאות רבודה בעדשות מגע
(צילום: shutterstock)
22. ואולי ממש בקרוב נראה גם עדשות מגע חכמות
טכנולוגיות מהפכניות מבטיחות שבקרוב נוכל להסתובב עם עדשות מגע חכמות שלא רק יתקנו את הראייה אלא גם יספקו פונקציות שיהפכו את החיים שלנו לנוחים יותר. בעדשות תולבש שכבת מידע דיגיטלי שתוכל לספק לנו נתונים במצב של מציאות רבודה ולהציג לנו אותם ממש מול העיניים בלי הצורך להסתכל על מסך הטלפון. טכנולוגיות אחרות שמצויות בפיתוח יוכלו לאפשר לנו לצלם, להתחבר לאינטרנט, לקרוא מיילים ועוד בעזרת מצמוץ בלבד.
ייעוץ מקצועי: פרופ' יאיר מורד, רופא בכיר ומנתח, מומחה ילדים ופזילה, המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button