גם כיום נשים מאיישות רק 10% מהמשרות הבכירות בחברות האדריכלות המובילות בעולם

מִגְדּוּר עירוני: נשים דורשות שמתכנני הערים יתייחסו גם לצרכים שלהן

מה הסיבה שלעולם לא תראו תור ארוך של גברים הממתינים לשירותים ציבוריים ואיזו עיר בישראל מציבה את צורכי המשפחות בראש הסולם? 11 עובדות על המגמה העולמית של מִגדור עירוני

עודכן:
1. תכנון ערים בלתי מתחשב בצרכים של נשים הוא תופעה אוניברסלית
את ההסבר לכך תמצאו בעובדה הפשוטה: משחר ההיסטוריה כל הערים בעולם נבנו ותוכננו בעיקר על ידי גברים. על פי ה"פייננשל טיימס", גם כיום נשים מאיישות רק 10% מהמשרות הבכירות בחברות האדריכלות המובילות בעולם.
2. חוסר השוויון בתכנון הערים הצמיח מושג חדש: מִגדור עירוני
תפקיד העוסקים בו הוא להטמיע חשיבה פמיניסטית במרחב הציבורי, כלומר להתחשב בצורכי האוכלוסיות השונות (ילדים, קשישים, נכים, נשים) בזמן שמתכננים ובונים מדרכות רחוב, חניונים, שכונות, תחנות אוטובוס, מגרשי ספורט, פארקים, שירותים ציבוריים וכו'. מגדור עירוני מבטא כיום מגמה עולמית שבמסגרתה נשים תובעות את חלקן בתכנון העיר ודורשות שיתייחסו גם לצרכים שלהן.
3. התפנית בחשיבה שוויונית בתכנון ערים התעוררה בווינה ב־1991
זאת כשאדריכלית צעירה בשם אווה קייל הייתה שותפה לארגון תערוכה בשם "למי שייך המרחב הציבורי", ובמסגרתה תועדו נשים המתמודדות עם השגרה היומית בעיר. התערוכה, שהדגימה עד כמה העיר לא תוכננה למען נוחיותן של נשים, זכתה להצלחה רבה, ובעקבות זאת התבקשה קייל להקים את המחלקה לנשים במועצת העיר. מאז היא הובילה יותר מ־60 פרויקטים שנעשו בווינה כחלק ממדיניות ציבורית של מגדור עירוני.

(אווה קייל מסבירה איך החזירו בווינה את הנערות לפארקים )

4. הפארקים היו התחנה הראשונה לתיקון הפער המגדרי בעיר
מי האוכלוסייה שמגיעה לפארקים? השאלה הזאת העסיקה את אדריכלי העיר בווינה שחתרו לתיקון הפער המגדרי. הם מצאו שבעוד בנים עד גיל העשרה נהגו להגיע לפארקים, להשתמש במתקנים ולשחק במגרשי הספורט, אצל הבנות הסיפור היה אחר לגמרי. מעל גיל תשע נוכחותן בפארק הלכה והצטמצמה. כדי להפוך את הפארק לאטרקטיבי עבור בנות יצרו האדריכלים מרחבים מופרדים בין המינים. הם הקימו מגרשי כדורעף ובדמינטון עבור הבנות, יצרו מרחבי גינון אינטימיים והציבו ספסלים שעודדו חברתיות. השינוי התכנוני אכן הצליח להשיב את הבנות הבוגרות יותר לפארקים.
5. התחנה הבאה הייתה רחובות העיר
לתוצאות סקר שנערך בווינה ב־1999 בנוגע להרגלי התחבורה של נשים וגברים בעיר היו השלכות דרמטיות על שינוי המרחב העירוני ועיצובו. כך למשל, הורחבו המדרכות שבהן אמהות הולכות עם עגלות ילדים, נוספו רמפות רחבות במקום מדרגות, ומכשולים רבים בדרך הוסרו.
6. סוגיית השירותים הציבוריים מדגימה את התכנון הגברי
מה הסיבה שלעולם לא תראו תור ארוך של גברים הממתינים לשירותים ציבוריים? לפי הערכות מומחים, משך הזמן שבו גברים נוטים לבלות בשירותים אלה אינו עולה על חצי דקה. נשים, לעומתם, נוטות לשהות במקום דקות ארוכות, רובן בעמידה בתור. ההסבר: המשתנות של הגברים תופסות הרבה פחות מקום מהתאים, כך שלמרות שגודל החללים זהה, שירותי הגברים יכולים לשרת יותר אנשים בו זמנית. שוויון מגדרי במקרה הזה פירושו הגדלת חלל השירותים הציבוריים של נשים.
7. סוגיית המגדור העירוני הגיעה גם לאולמות הספורט
ג'ינו אוריימה, מאמן קבוצת כדורסל הנשים של אוניברסיטת קונטיקט, היה מוטרד מהעובדה שהמתאמנות שלו נטו להחטיא פעמים רבות את הקליעה לסל, וקצב משחקן היה איטי. הוא מצא שהסיבה לכך קשורה בתכנון אולם הכדורסל, שהותאם למידות הגוף של גברים. אוריימה ביקש להנמיך את הסל ב־18 ס"מ, מה שהוביל מיידית לשיפור המצב. גם בכדורעף נשים הבינו זאת, והרשת הונמכה באופן גורף.
8. קבוצת נשים משוודיה החליטה לקחת את המגדור העירוני לידיים
קבוצת נשים מהוסבי, פרוור של העיר שטוקהולם, שחשו לא בטוחות במקומות ציבוריים, יזמה כמה צעדים בפיתוח האזור המרכזי במטרה שישרת את הצרכים שלהן. כך למשל, הן דאגו להגברת התאורה בסמטאות ובפארקים, שיפרו את דרכי הגישה למטרו, והקימו מגרש משחקים לילדים ואזורי מסחר המותאמים להן, ובהם בית קפה לנשים.
9. וקבוצת אמהות חד־הוריות מהארלם החליטה להנדס את בניין המגורים מחדש
הנשים החליטו לשנות את חלוקת החללים בבניין שבו התגוררו, כך שמצד אחד לכל אם תהיה דירה משלה, ומצד שני יוקצו חללים לפעילות משותפת כמו בישול וטיפול בילדים. בדרך זו הן אפשרו זו לזו להתפנות מעת לעת לסידורים ולקניות, ובו בזמן להשאיר את הילדים באזורים הציבוריים תחת השגחתן של אמהות אחרות המתגוררות בבניין.
10. עד היום אפשר למצוא שרידי מבנים שתוכננו מנקודת מבט פמיניסטית
דוגמה לכך היא ההופייס (Hofjes) באמסטרדם שנבנו במאה ה־14, מבנים בעלי מבנה אדריכלי ייחודי שהותאם לנשים בודדות ולנזקקים וסיפק להם הגנה. כל יחידות המגורים הקטנות נבנו מסביב לחצר משותפת שהכניסה אליה אפשרית עם מפתח אחד ויחיד. בדרך זו היה אפשר לסנן מבקרים לא רצויים ולגונן על הדיירים.

2 צפייה בגלריה
מגדור עירוני
מגדור עירוני
ההופייס. באמסטרדם שנבנו במאה ה־14. יחידות המגורים נבנו מסביב לחצר משותפת שהכניסה אליה אפשרית עם מפתח אחד
(צילום: Shutterstock)

11. בישראל העיר בני ברק מציבה את צורכי המשפחות בראש הסולם
בבניינים הישנים והחדשים הובא בחשבון הצורך בבניית גן ילדים וחנייה לעגלות בבניין. ההתחשבות בצורכי המשפחות הצעירות שיפרה הן את איכות חייהם של התושבים והן את חוויית הדיור בעיר.
ייעוץ מקצועי: ליאת גרוסמן תמיר, סגנית יו"ר איגוד היועצות למעמד האישה ברשויות המקומיות בישראל ומומחית במִגדר
פורסם לראשונה: 20:18, 28.04.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button