התייעצו עם הרופא או הרוקח על כל שינוי בתחושה בעקבות נטילת תרופה חדשה

בגיל השלישי? מתי בפעם האחרונה בדקתם את ארון התרופות שלכם?

אם הגעתם לגיל השלישי, אתם בסיכון גבוה לנטילת "ריבוי תרופות". מה זה אומר? איך נמנעים מתופעות לוואי כתוצאה מכך? ואיך עושים סדר בתרופות שאתם נוטלים? ד"ר מג'די סלים נעאמנה, Ph.D , רוקח אחראי ברשת סופר-פארם ברחובות החדשה, משיב על שאלות חשובות

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
מה זה "ריבוי טיפול תרופתי", ואיך צריך לנהוג במקרה כזה?
"נטילת חמישה סוגי תרופות ומעלה מוגדרת כ'ריבוי טיפול תרופתי'. במקרים כאלה דרושה הקפדת יתר בלקיחת התרופות וצריך לשים לב לשינויים משמעותיים בתזונה, לשינוי חד בבריאות (למשל שינוי בתיאבון או במשקל) ולתופעות לוואי חדשות".
מהן הסכנות בריבוי תרופות?
"ריבוי תרופות עלול לגרום לחוסר היענות לטיפול תרופתי ולעלייה בסיכון ליחסי גומלין לא רצויים בין התרופות, שעלולים להגביר את תופעות הלוואי של כל תרופה. לדוגמה, במצבים של לקיחת שתי תרופות או יותר כאשר קיימים ביניהן יחסי גומלין, תרופה אחת יכולה להוריד או להגביר את היעילות של התרופה השנייה, ותופעות הלוואי יתבטאו בחומרה רבה יותר.
"אחרי שחרור מאשפוז בבית חולים עם מרשם לתרופות חדשות בנוסף לתרופות הכרוניות, הרוקח יבדוק את כל יחסי הגומלין בין התרופות ויסביר למטופל על משלבים לא רצויים".
איך אדע שכל התרופות שאני נוטל משתלבות היטב זו עם זו?
"התייעצו עם הרופא והרוקח. אם תרופה לא משתלבת, הרוקח בודק ומפנה את המטופל לרופא המטפל להמשך בירור. במקרים מיוחדים הרופא מאשר את יחסי הגומלין בין התרופות בשל טיפול יעיל יותר".

2 צפייה בגלריה
בגיל השלישי יש בדרך כלל ריבוי תרופתי, ולכן צריך להיות במעקב
בגיל השלישי יש בדרך כלל ריבוי תרופתי, ולכן צריך להיות במעקב
בגיל השלישי יש בדרך כלל ריבוי תרופתי, ולכן צריך להיות במעקב
(shutterstock)

אני סובל מתופעות לוואי. איך אדע איזו תרופה גורמת לכך?
"מיידעים את הרופא המטפל על תופעת הלוואי, תוך כדי התייחסות לתרופות חדשות. ניתן גם להתייעץ עם הרוקח, שייעשה תשאול רוקחי ויבחין לאיזו תרופה תופעת הלוואי שייכת. היות שתופעות הלוואי של התרופות בדרך כלל ידועות, אפשר ליחס אותן בקלות יחסית לתרופה מסוימת או לשילוב מסוים של תרופות. לדוגמה: ידוע כי משככי כאבים אנטי דלקתיים, כמו וולטרן ואיבופרופן (נורופן) בשילוב עם אספירין, עלולים להגביר את הסיכון לדימום בקיבה".
איך עלי לשמור על סדר בטיפול התרופתי שלי?
"טיפול יעיל בתרופות מתחיל בנטילתן לפי הנחיות הרופא המטפל וההמלצות של הרוקח. למשל: תרופות נגד כולסטרול כמו ליפיטור עדיף לקחת בערב. אלטרוקסין, כדור לטיפול במחלות של בלוטת התריס, נוטלים על קיבה ריקה בבוקר. הרופא והרוקח יתאימו לכם את התרופות תוך כדי התייחסות לתופעות הלוואי, למינון ולתוקף של התרופה".
מהם הכללים לנטילה בריאה של תרופות בגיל המבוגר?
"חשוב מאוד להראות לרוקח רשימה עדכנית של התרופות שאתם נוטלים, ליטול את התרופות לפי ההנחיות שניתנו בעת הניפוק, להקפיד על שמירה של תרופות באריזה המקורית כנדרש ולעקוב אחרי התוקף. אם יש כמה תרופות, יש להקפיד על הפרדה נכונה בין התרופות. ניתן לחלק את התרופות בקופסאות שמחלקות לפי ימים או זמנים (בוקר, צהריים, ערב), אך במקרה כזה חשוב לוודא שניתן לשמור את התרופה מחוץ לאריזה המקורית".
האם מומלץ לצרוך גם ויטמינים בגיל השלישי בנוסף לתרופות?
"ויטמינים מומלץ לקחת בהמלצת רופא בלבד ואחרי בדיקות שמעלה תמונה של חוסרים".
כיצד שינויים באורח החיים משפיעים על הטיפול התרופתי?
"אורח חיים בריא יכול לייעל את הטיפול התרופתי. למשל, הפחתת פחמימות וסוכר יכולה ליעל את הפקת התועלת מתרופות נגד סוכרת. פעילות גופנית יכולה למנוע תופעות לוואי של תרופות שגורמות לעצירות. לעומת זאת, לקיחת תרופות עם יין או עם מיץ אשכוליות יכולה לפגוע בטיפול התרופתי".
האם תרופות שהתאימו לי בעבר יכולות להפסיק להתאים בגיל מבוגר?
"גוף האדם משתנה עם הגיל ועובר שינויים פיזיולוגיים. שינויים במערכת העיכול, למשל, משפיעים על ספיגת התרופות. רמת התפקוד הכלייתי יכולה להשתנות גם כן וזה גורם להגברת תופעות הלוואי. גם מחלות כבד יכולות להשפיע על מינון התרופות. לכן, יש צורך בביקור תקופתי אצל רופא משפחה".
כל כמה זמן מומלץ לבדוק את מערך התרופות שלי?
"מומלץ לבדוק ולהיות במעקב לפני הבדיקות השגרתיות ובביקור הרבעוני אצל הרופא וגם במידה שמורגשת תופעת לוואי חדשה או יש שינוי בתרופות הכרוניות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button