מוות מסיבה לא ברורה גורם לאי שקט

רופא משפחה: ממה היא מתה בדיוק? זה לא באמת משנה

אישה צעירה ובריאה נופלת אל מותה באימון ספורט - מוות לא צפוי מסיבה לא ברורה שמדגיש את אי הוודאות של חיינו. ד"ר עמוסי על סיבת המוות ואשליית השליטה בחיים

פורסם:
קארין א', אשת הייטק בת 53, נשואה ואם לשלושה. ללא מחלות כרוניות או כל טיפול קבוע. רזה וספורטיבית, משחקת כדורסל בקבוצת אימהות. לפני שבועיים, במהלך אימון שגרתי, הספיקה לומר שהיא מרגישה לא טוב, רגע לפני שהתמוטטה ליד הברזייה. שני חובשים מזדמנים ביצעו בה החייאה עם מפעם אוטומטי, ובהמשך טופלה על ידי צוות מקצועי שהוביל אותה לבית החולים בניידת טיפול נמרץ, שם נקבע מותה.
עוד טורים של ד"ר עמוסי:
עמרם י', רואה חשבון צלול ועצמאי בן 80, מעסיק שמונה עובדים במשרדו הצנוע במרכז תל אביב. לפני חצי שנה, במסגרת בירור לכאב בטן, התגלה גידול לא חוסם במעי הגס שלו. במהלך הבירור הרפואי והטיפול המקדים לפני ניתוח, בכימותרפיה וקרינה, החלה נסיגה דרמטית במצבו הגופני והקוגניטיבי, ובתוך ארבעה חודשים הוא הפך סיעודי ודמנטי. לאחר עוד חודשיים הוא נפטר בביתו כחוש ומבולבל.
מה לעזאזל היה שם באותן שניות ליד הברזייה? מה זה משנה? אישה צעירה ובריאה נופלת אל מותה באימון ספורט. זה מטלטל, זה קשה לעיכול, וזה מה שזה
משפחתה וחבריה של קארין עסוקים בסיבת המוות. מה היה שם באותן שניות או דקות גורליות? איזו מחלה לבבית הובילה לאותו אירוע מצער? האם מדובר בהתקף לב שגרם להפרעת הקצב הקטלנית? האם היה לה פגם במבנה הלב? האם זה היה לב מורחב, או כזה עם חדר שמאל מעובה? ואולי מדובר במחלה במערכת ההולכה החשמלית? מה לעזאזל היה שם באותן שניות ליד הברזייה? מה זה משנה? אישה צעירה ובריאה נופלת אל מותה באימון ספורט. זה מטלטל, זה קשה לעיכול, וזה מה שזה.
ילדיו של עמרם לא מבינים את סיבת המוות. קשיש פעיל ובריא עם כזו הידרדרות מהירה? האונקולוגים התרשמו ממחלה ממוקמת, הניתנת לטיפול. הפסיכו-גריאטרים חושבים שהנסיגה הקוגניטיבית החלה מזמן, כשהמחלה הגידולית והטיפול בה, רק האיצו תהליך קיים. עדיין, מה גרם לנסיגה כה דרמטית, שתגרום לאדם לאבד חצי ממשקל גופו, להפסיק לאכול ולמות? מה לעזאזל גרם למותו? מה זה משנה? קשיש בן 80 עם דמנטיה וגידול במעי נפטר בביתו. זו דרכו של עולם, לא?

אשליית השליטה

ברור לכל שחיינו יסתיימו במוות. זו אמת כמעט אבסולוטית כמו זריחת השמש בסוף כל לילה. הוספתי את המלה כמעט בשל איזו ספקנות מדעית, אבל על סמך ניסיון האנושות ניתן לומר שזו אמת אבסולוטית לחלוטין. בני האדם הם בני חלוף, וחיינו יסתיימו בצורה זו או אחרת. תוחלת החיים השתנתה לאורך ההיסטוריה ומשתנה בין אזורים שונים בעולם, אבל כולנו בני תמותה. ולמרות ההבנה הזו, משחר ההיסטוריה האנושית קיימת משאלה לחיי נצח, וכל פטירה כמעט מעוררת הרהורים קיומיים.
פטירה של אישה צעירה ובריאה מסעירה אותנו יותר מפטירה של קשיש חולה, שמותו משתלב במעגל החיים, ומתיישב יפה עם הבנתנו את העולם. פטירה מסיבה ברורה כמו חבלת ראש, גידול סרטני מפושט או אלח דם מתקבלת בהבנה, יותר ממקרים בהם לא מובן לנו המהלך הקליני. מוות לא צפוי מסיבה לא ברורה גורם לאי שקט. הוא מדגיש את אי הוודאות של חיינו, מקטין את אשליית השליטה שיצרנו לעצמנו. כשמדובר במוות פתאומי של אישה צעירה אנו עומדים חסרי אונים מול שיבוש הסדר, ומיד מחפשים הסברים לוגיים שיסדרו לנו את הראש וירגיעו את הפחדים שלנו.
פטירה של אישה צעירה ובריאה מסעירה אותנו יותר מפטירה של קשיש חולה, שמותו משתלב במעגל החיים, ומתיישב יפה עם הבנתנו את העולם. פטירה מסיבה ברורה כמו חבלת ראש, גידול סרטני מפושט או אלח דם מתקבלת בהבנה, יותר ממקרים בהם לא מובן לנו המהלך הקליני
קיימות, כמובן, משמעויות פרקטיות להבנת סיבת המוות, החשובות למשפחה הקרובה ולאנשי הרפואה. בחלק מהמקרים מדובר במחלות עם אפשרות למרכיב תורשתי, ויש לבדוק את קרובי הנפטרים. אבל לא בריאות הציבור עומדת לעיני כל אחד מהסקרנים התוהים לגבי סיבת המוות המדויקת של קארין או עמרם. מה שמניע את סקרנותן של הבריות היא משאלה לקצת שליטה, קצת ביטחון אל מול אירועים שנראים אקראיים, ולא מתאימים לסדרי העולם כפי שאנו מבינים אותם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button