איך להצליח בדיאטה?

הבדיקה המהפכנית שמגלה: איך לרדת במשקל בלי לעשות דיאטה

מעבירים דגימת רוק למעבדה ולאחר בדיקת רצף ה־DNA, פענוח ועיבוד באלגוריתם - תוכלו לדעת מה אתם יכולים לאכול וממה עדיף להימנע כדי להצליח בדיאטה. "מתוך מאה נבדקים אקראיים שעקבנו אחריהם בשנה האחרונה, 94 הצליחו לרדת במשקל - זה נתון מדהים לעולם הדיאטות", אומרים בחברה. אירה דולפין בריאיון עם הזוכים בפרס הוולנס של מנטה בקטגוריית החדשנות

פורסם:
פרופ' בירק והדיאטנית מור בן שמחון מסבירות מה עומד מאחורי בדיקת My Genes

מי שמתמודד עם עודף משקל כנראה מכיר וניסה כל דיאטה אפשרית בשוק – בלי פחמימות, בלי גלוטן, קטוגנית או סתם דיאטה קלאסית. לרוב, כולן מסתיימות בחוסר הצלחה ואפילו בעלייה במשקל. אפשר להאשים את עצמנו בזה, שאנחנו אוהבים לאכול דברים טעימים ומשמינים, אבל אולי הבעיה האמיתית נעוצה בכלל בגנטיקה שלנו?
שוחחנו עם פרופסור רות בירק, היועצת הראשית של חברת MyGenes, החברה הזוכה בפרס הוולנס של מגזין מנטה לשנת 2023 ועם מור בן שמחון, הדיאטנית הקלינית הראשית של החברה, וחזרנו עם כמה תשובות:
רות, מה זו תזונה מותאמת אישית לפי גנטיקה ולמה זה יכול לסייע לנו? "בגנטיקה אנחנו מקבלים שני העתקים של ספר הגנום שלנו, אחד מהאמא ואחד מהאבא, וזה יקבע לנו איך ניראה – גבוהים, נמוכים, שיער שטני, שיער חום וכו'. יש עוד סט של דברים שאנחנו מקבלים בתורשה, רוצים או לא רוצים, ואלה התכונות של נטייה להשמנה, נטייה לסוכרת מסוג 2, נטייה לצליאק, נטייה לחוסר רגישות ללקטוז בגיל מבוגר ועוד. כמובן, זה משתנה בין אדם לאדם: לאחד יש יותר נטייה להשמנה, לשני עוד יותר, לשלישי עוד יותר ולאחד בכלל לא.
"הדבר השני שמאוד מאפיין אותם הוא שיש קשר מאוד חזק לשילוב עם הסביבה. אז כשאנחנו מדברים על נטייה גנטית עם תזונה מותאמת אישית, הכוונה היא לעבוד עם כל סט הנטיות של אדם, שקשור לדברים שאנחנו יכולים לשלב עם הסביבה ולומר לו, לאותו אדם ספציפית – 'לאור הנטיות שלך, זאת התזונה שמתאימה לך'.
"חשוב לומר, אנחנו כבני אדם, יש לנו נטייה להשמנה, לכולנו. זו האבולוציה של האדם – יותר שנים היינו במחסור של תזונה מאשר בעודף של תזונה, ולכן אנחנו מכונה משוכללת מאוד טובה לאגור שומן".
מור בן שמחון, אתם פיתחתם בדיקה שמסוגלת לסייע לאנשים להתמודד עם הקושי הגדול של השמנה ותחלואה. ספרי לי קצת על הבדיקה. "כן, זאת בדיקה לא פולשנית, היא מאוד דומה בצורה של לקיחת בדיקת קורונה. הדוגמה הזאת של כל אחד מאיתנו נשלחת לסיקוונס גנטי בשיטה הכי חדישה והכי מתקדמת היום לעשות ריצוף גנטי. ברמה המדעית, מדובר על בדיקה שמכילה 425 משתנים גנטיים שונים, כשהמשתנים האלה קשורים לתזונה, לפעילות גופנית, למחלות ולסוכרת. כל גן שאנחנו מכניסים לבדיקה שלנו, אנחנו יודעים שהוא גן שיש לו ערך מדעי חשוב.
"ממש עכשיו סיימנו מחקר פנימי בתוך החברה על מאה נבדקים אקראיים שעקבנו אחריהם בשנה האחרונה וראינו ש־94% מהם הצליחו לרדת במשקל, שזה נתון מדהים לעולם הדיאטות"
"בנוסף, בפן הטכנולוגי, שזו מבחינתנו החדשנות הגדולה, אנחנו לוקחים את כל הדוח הגנטי שאנחנו מפיקים לנבדק, עם שאלון אורחות חיים שכל נבדק ממלא - הרגלי תזונה וצריכה שלו, מה הסיבה שלשמה הוא הגיע לבדיקה, עם בדיקות הדם שעוזרות לנו להבין מה קורה היום אצלו בגוף, ואנחנו מפיקים את זה לדוח, שממש נותן הנחיות מה צריכים לאכול ומה לא צריכים לאכול. זה משהו שברמה הטכנולוגית הוא הישג מאוד גדול שבזכותו אנחנו כאן".
האם הבדיקה מתאימה לכולם? "בגדול כן, אבל חשוב להגיד שקודם כול מבחינתנו יש אנשים שאנחנו לא נותנים להם את ההרשאה לעשות את הבדיקה – אנשים עם בעיות בריאותיות שונות, נגיד, אנשים עם אי ספיקת כליות או מי שיש לו קרוהן שמתפרץ או מי שיש לו סרטן פעיל. בגדול' אנחנו רוצים לקבל אנשים בריאים, כמובן, עם עודף משקל, סוכרת ומחלות מהתחלואה המערבית".
הבדיקה הזאת חושפת איזשהן הפתעות, נגיד, אם יש מאכל שנחשב דיאטטי, אבל אצל חלקנו הוא דווקא כן יגרום להשמנה? "כן, והרשימה ארוכה! מאות מטופלים ששנים עושים דיאטות ואוכלים לחם קל, פריכיות אורז וגבינות רזות, פתאום מגלים שדווקא המזונות האלה הם אלו שהכשילו להם את הדיאטה וגרמו להם לעלייה במשקל. טחינה גולמית נגיד, שזה באמת הדגל של הפירמידה הים־תיכונית, אנחנו ממש מגלים שיש לקוחות שדווקא השומן הרווי שנמצא בטחינה הגולמית לא מתאים להם ושיש להם אינטראקציה להשמנה, אנחנו ממש אומרים למטופלים להוריד את המזונות האלה.
"ומהמתרס השני אני יכולה להגיד לך שדווקא מזונות שנחשבים לא בריאים בעולם התזונה, נגיד גבינות שמנות או סטייק אנטרקוט, תפוח אדמה או אפילו יין, המון מטופלים שלנו מגלים שהם יכולים לאכול את המזונות האלה ובאמת לנהל תהליך של ירידה במשקל, שמירה ואיזון רמות סוכר".
מהם אחוזי ההצלחה של הנבדקים? "ממש עכשיו סיימנו מחקר פנימי בתוך החברה על מאה נבדקים אקראיים שעקבנו אחריהם בשנה האחרונה וראינו ש־94% מהם הצליחו לרדת במשקל, שזה נתון מדהים לעולם הדיאטות.
"אני גם אגיד שקודם כול לפני הירידה במשקל, אצלנו הבריאות היא מאוד חשובה, אז גם מדדנו להם את רמות הסוכר לפני התהליך ואחרי התהליך, וממש ראינו שאנשים שהיו במצב של טרום סוכרת, כלומר, רמות סוכר שבממוצע היו על 108, הצליחו לרדת לרמות סוכר של 97. שזה רמות שהן תקינות".
אחת הסיבות שמנטה בחרה לתת לכם את פרס הוולנס היא על הפיתוח החדשני שלכם שנקרא Food Genes. ספרי לי עליו. "זה מדריך המאכלים שלנו, שהוא למעשה לוקח את הדוח הגנטי, את התוצאות מבדיקות הד"ח הגנטי, משקלל אותן עם בדיקות הדם וממש נותן לנו ציון גנטי, אחוז התאמה לכל מאכל ומתכון. זאת אומרת, כל נבדק, ברגע שהוא כבר עושה את הבדיקה, יקבל הרשאה ל־2000 מאכלים, 3,000 מתכונים, שלכל אחד ממש נוכל לדעת איזה מזון הוא יכול לאכול ללא חשש, מאיזה מזון הוא צריך להימנע ואילו מזונות הוא צריך לאכול בשעות ובזמנים שונים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button