איך לפתח ביטחון עצמי ואישיות חזקה

כן, כן, תגידו "לא": תשעה צעדים לבניית אישיות חזקה

אם אתם מתקשים להשמיע את הקול שלכם, מרגישים לפעמים שקופים ונוטים להיגרר אחר החלטות של אחרים, יכול להיות שזה הזמן לעשות שינוי. אז מאיפה מתחילים? כמה דרכים שיעזרו לבנות אישיות חזקה וביטחון עצמי

פורסם:
האם אתם נוטים לומר "לא" כשלא מתאים לכם? להציב גבולות? לבקש עזרה בעת הצורך? להביע את דעתכם ללא חשש? או במילים אחרות: האם יש לכם אישיות חזקה וביטחון עצמי? להיות אדם עם אישיות חזקה וביטחון עצמי משמעו להכיר בערך העצמי שלכם - להפנים שהצרכים וההעדפות שלכם נחשבים לא פחות משל כל אחד אחר ולראות את הרעיונות שלכם כמשמעותיים וראויים. מנגד - אם אתם מתקשים להשמיע את הקול שלכם, מרגישים לפעמים שקופים ונוטים להיגרר אחר החלטות של אחרים, יכול להיות שזה הזמן לעשות שינוי. אז מאיפה מתחילים? מכאן:
קראו עוד:
1. היזכרו בסיטואציות שהביאו את החוליה החלשה שלכם לידי ביטוי
"להכיר את עצמך זו ההתחלה של כל חוכמה", אמר אריסטו, ואכן, הצעד הראשון שיסייע לכם לפתח אישיות חזקה הוא בהתבוננות פנימית. נסו להיזכר בסיטואציות ממקום העבודה או מהחיים האישיים שבהן הגבתם אחרת ממה שרציתם באמת. למשל, אולי חבר מהעבודה הציע לכם להסתיר מידע רלוונטי מהמעסיק או מאחד העובדים ולמרות שחשתם אי נוחות מעצם המעשה נגררתם לעשות זאת. נסו להיזכר איך הרגשתם לאחר מכן: כעסתם על עצמכם? חשתם חרטה? בושה?
לפעמים אנחנו יוצאים מאזור הנוחות שלנו ועושים דברים שאנחנו לא אוהבים כדי "לזרום", אולם כאן הדגש הוא על מצב שבו חשתם אי נוחות מעצם המעשה, שאינו עולה בקנה אחד עם הערכים שלכם. הצפת זיכרונות לא נעימים כאלה עשויה לנסוך בכם מוטיבציה לשינוי.
2. בדקו עם עצמכם: מהם הערכים שלכם? איפה אתם מציבים את הקווים האדומים שלכם?
בדקו עם עצמכם מהם ערכי הליבה שלכם. למשל: כנות, ישירות, נאמנות, כבוד לפרטיות של האחר. ככל שתכירו בערכים שלכם, כך תוכלו לשפר את היכולת שלכם לחיות בהתאמה אליהם ולא להתפשר עליהם.
3. קבלו משוב מהמקורבים לכם
לא אחת אנחנו מתקשים לראות את הדבשת של עצמנו. זה הזמן לפנות למקורבים ולשאול אותם האם לעתים הם חווים אתכם ככאלה שלא עומדים על שלהם? למשל, יכול להיות שתשמעו מחבר קרוב שמאז שאתם בזוגיות חדשה אתם פחות אתם - מתרחקים מהחברים, מתנהגים אחרת, משנים דעות בהתאם לבת או בן הזוג. הקרובים שלכם עשויים לספק תובנות עמוקות בנוגע לאופן שבו הם מפרשים את ההתנהגות שלכם. כאן עליכם להיות כנים, פתוחים, בלתי מתגוננים ולהכיל פידבקים שלא תמיד נעים לשמוע.
4. נתחו את הסיבה לחולשה שלכם והתחזקו במקומות האלה
נניח למשל שאתם חדשים בתחום העיסוק שלכם ולעתים חשים תלויים בניסיונם של אחרים, מה שעלול לעורר תחושה של הכרת תודה ומחויבות כלפי אלה שסייעו בעת הצורך. הדרך לחזק את אישיותכם במקרה הזה (וגם בסיטואציה אחרת) היא דרך העמקה בלמידת התחום ובהעשרת הידע. ככל שתקנו לעצמכם יותר ביטחון מקצועי, יהיה לכם נוח יותר לעמוד על הרגליים האחוריות כשתתבקשו לעשות "טובה" שאינה מתיישבת עם תפיסת העולם שלכם.
5. תרגלו אותנטיות (כלומר דברו בישירות)
להיות אותנטי משמע לומר את מה שעל לבכם באופן גלוי וללא חשש. לעתים אמירת האמת עלולה לעורר קונפליקטים אך אל תחששו מכך. כשאמירת האמת נעשית תוך שמירה על כבודם של אחרים, בלי שיפוטיות והאשמות, יש לה יתרונות רבים: היא מאפשרת לכם להעביר מסר ברור, להציב גבולות ולחיות עם עצמכם בשלום תוך נאמנות לערכי הליבה שלכם, והיא גם מאפשרת לסביבה להכיר אתכם טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
אסרטיביות
אסרטיביות
להשיב בשלילה ולהדוף בנימוס בקשה שאינה מתאימה
(צילום: Shutterstock)
6. כן, כן, תגידו "לא"
אנשים רבים חשים אי נוחות לסרב לבקשות שונות, והמחיר שהם משלמים על כך עלול להיות גבוה למדי. למשל, זה עלול ליצור בכם מתח נפשי מיותר ולגרום לכם להתחייב על דברים שיהיה לכם קשה או לא נוח לעמוד בהם. אדם שיש לו אישיות חזקה וביטחון עצמי יודע להשיב בשלילה ולהדוף בנימוס בקשה שאינה מתאימה לו משיקוליו שלו.
7. שמרו על קור רוח
כשאתם מתמודדים עם מצבים מאתגרים נסו לשמור על קור רוח כמיטב יכולתכם. אנשים בעלי אישיות חזקה יודעים לנהל את רגשותיהם היטב גם ברגעי משבר מורכבים. לא תראו אותם נסחפים אחר רגשות שליליים, כמו כעס או תוקפנות. הם נוטים לנהל דיון ענייני ורציונלי ולהישאר עם רגליים נטועות בקרקע. תרגלו את היכולת הזאת להישאר שלווים גם כשהצד השני מוצף רגשית או עושה כל מאמץ להוציא אתכם משיווי משקל. נשמו עמוק כשמישהו מתפרץ עליכם, דברו בטונים שקטים ואל תיסחפו אחר המזג שלו. התנהלו כך בכל מקום: בבית, בעבודה ועם חברים.
8. התעניינו באחרים
הקשבה היא כלי נהדר לבניית קשרים עם עמיתים ומכרים. כשאתם מתקשרים עם אחרים נסו להתעניין בהם במקום לדבר על עצמכם. אתם יכולים לעשות זאת על ידי שאילת שאלות, כמו על מה הם עובדים כרגע ומה השאיפות שלהם. ככל שיהיו סביבכם יותר אנשים שרואים בכם אוזן קשבת, כך הביטחון העצמי שלכם יתחזק - פנימית וחיצונית.
9. אל תוותרו על פעילות גופנית
מחקרים רבים הוכיחו שפעילות גופנית עושה המון טוב לגוף, לבריאות ולנפש. כך למשל, היא תורמת לשיפור הביטחון העצמי ולדימוי עצמי חיובי, להגברת החיוניות, לתחושת הישגיות ולשיפור באנרגיה. כולן תכונות שמאפיינות אנשים עם אישיות חזקה וביטחון עצמי גבוה. אז אם הלו"ז שלכם עדיין לא כולל שגרת פעילות גופנית, זה הזמן להתחיל להציב יעדים ולהניע קדימה את הגוף - ואת האישיות.
ייעוץ מקצועי: טלי בנדר, פסיכולוגית ויזמת, סמנכ"לית ובעלים בשותפות בחברת NEW DAWN LTD
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button