"החיסרון" כביכול של הפודקאסט התגלה בדיוק כיתרון הגדול שלו - אפשר למקבל אותו, כלומר להאזין לו ולהחכים תוך כדי ביצוע פעולות ומטלות אחרות

תשמעו משהו: 10 ערוצי פודקאסט על אושר ובריאות שכדאי להכיר השנה

בהליכה, בנהיגה, בנסיעה ברכבת, באימון הכושר ואפילו במטבח. אם עדיין לא הכנסתם את הפודקאסטים לקיום השוטף שלכם, אולי הגיע הזמן לעשות את זה. בחרנו עבורכם עשרה ערוצי הסכת מוצלחים בעברית, בתוספת כמה המלצות להאזנה

פורסם:
12 צפייה בגלריה
אפשר להאזין לפודקאסט החינמי על הדרך ולהחליט אם הוא מתאים לכם או לא בהינף של לחיצת כפתור
אפשר להאזין לפודקאסט החינמי על הדרך ולהחליט אם הוא מתאים לכם או לא בהינף של לחיצת כפתור
אפשר להאזין לפודקאסט החינמי על הדרך ולהחליט אם הוא מתאים לכם או לא בהינף של לחיצת כפתור
בהתחלה זה נשמע קצת מיושן. מי ירצה להאזין לתוכנית רדיו בעידן שבו אפשר לצפות בכל דבר במסך הקטן והיעיל של הנייד? אבל בעידן שמאופיין בעיקר בחוסר זמן, "החיסרון" כביכול של הפודקאסט התגלה בדיוק כיתרון הגדול שלו - אפשר למקבל אותו, כלומר להאזין לו ולהחכים תוך כדי ביצוע פעולות ומטלות אחרות, כמו אימון כושר, הליכה, נהיגה בפקקים, נסיעה באוטובוס או ברכבת ואפילו בזמן בישול או נקיון הבית.
ההאזנה לפודקאסטים תפסה תאוצה בשנים האחרונות לא רק בגלל ההשתלבות שלה עם פעולות אחרות, אלא גם משום שהיא מאפשרת למידה ועזרה עצמית בתחומים רבים בלי להתחייב לכך מבחינה כספית או נפשית. אפשר להאזין לפודקאסט החינמי על הדרך ולהחליט אם הוא מתאים לכם או לא בהינף של לחיצת כפתור. יש פודקאסטים קצרים (כמה דקות), ויש ארוכים (שעה ויותר) ולרוב הם מעמיקים בתחום מסוים. כמו כן, פעמים רבות מנחה הפודקאסט אינו מומחה בעצמו בנושא הספציפי, אבל הוא מראיין את המומחה בתחום. לכבוד השנה האזרחית החדשה בחרנו עבורכם עשרה ערוצי פודקאסט מוצלחים בעברית (באנגלית המבחר גדול בהרבה), בתוספת כמה המלצות להאזנה.

מיינדסט – שלומי חסטר

מנחה הפודקאסט שלומי חסטר מארח בערוץ שלו להתפתחות אישית מומחים שעונים על שאלות כמו: מדוע אנשים מסוימים מאושרים, בריאים ומצליחים יותר מאחרים? איך זה שחלק מהאנשים חיים עם משמעות, רוגע ומיקוד, בעוד שאחרים סובלים מלחץ, התפזרות וחוסר סיפוק? חסטר מאמין שהתשובה היא ההבדל במיינדסט – סט האמונות, דפוסי החשיבה, הרגש וההתנהגות שלנו, והשאיפה היא לקבל כלים וללמוד מהאורחים איך לשדרג את החיים שלנו בכל התחומים.
פרק מומלץ: דחיינות
בפרק הזה מתארח ליאור ברקן, מייסד בית הספר הישראלי ל־NLP ומומחה לדחיינות, שמסביר שבדרך כלל אנחנו לא דוחים מטלות חובה בעבודה כי אנו חוששים שיכעסו עלינו, אלא אנחנו נוטים לדחות מטלות שהן יותר בינינו ובין עצמנו - מטלות שלא נורא אם לא נבצע אותן מיד, וכך הן נדחות ונדחות. להחלטה על ביצוע משימה יש קשר לביטחון העצמי שלנו, מסביר ברקן בהסכת, כי כשאנחנו מחליטים משהו ומבצעים אותו, אנחנו בוטחים יותר בהחלטות שלנו ובעצמנו. ובהתאם, אם אנחנו מחליטים ולא מבצעים, כי אין לנו חשק וכדומה, נסמוך על עצמנו פחות.
הגורם המוביל לדחיינות, לדבריו, הוא המחשבה על המטלה. אם נבצע את המטלה באופן אוטומטי בלי לחשוב, לא נדחה, וכך נסמוך על עצמנו יותר. כדי לעמוד במשימה הוא ממליץ לפרק את ההתנהגות החדשה שאנחנו רוצים לאמץ לחלקים. כך לדוגמה, אם אתם רוצים להתחיל לרוץ אבל מתקשים להתחיל, הרגילו את עצמכם בכל יום בשעה קבועה לנעול נעלי ספורט ואחר כך להוריד אותן - בלי לצאת לריצה. כעבור כמה ימים, ובעקבות ההצלחה שלכם בביצוע המטלה, הוסיפו עוד צעד קטן, כמו לצאת מהבית ולחזור. אחר כך תרוצו, אבל מעט. בדרך הזאת תהפכו את המעשה הרצוי להרגל.
עוד דרך להתגבר על דחיינות, לדברי ברקן, היא כתיבה ביומן במשך 30 ימים. ביומן נכתוב מה היינו רוצים לעשות ולא עשינו ואיך לשפר זאת לפעם הבאה. המטרה אינה נזיפה עצמית אלא לדווח לעצמנו באופן עובדתי מה רצינו לעשות ומה לא עשינו, ואיך נוכל להשתפר לפעם הבאה. כתיבה כזאת מסייעת להטמעת הרגלים חדשים.
פרקים נוספים ששווים האזנה: מה צריך כדי להצליח? > מדעי האושר > המדע של הרגשות > המלחמה על הקשב

בריא בראש – ד"ר אוהד הרשקוביץ

ד"ר אוהד הרשקוביץ הוא פסיכולוג ומומחה לטיפול קוגניטיבי־התנהגותי ( CBT), ובערוץ הפודקאסט שלו הוא מעניק כלים לאורח חיים בריא. הפודקאסטים שלו קצרים מאוד (כמה דקות) והם "ישר ולעניין".
פרק מומלץ: האם יש לכם התפרצויות זעם או כעסים?
כעס הוא רגש טבעי שכולנו חווים, אבל יש אנשים שלמדו להשתלט עליו. איך עושים זאת? הרשקוביץ מסביר שהכעס הוא בעצם תוצר של פרשנות שלנו למעשה שקרה. אם בן/בת הזוג שלי אמר/ה לי משהו שפגע בי, אני יכול לפרש את ההתנהגות שלו/שלה באמצעות "דגלים אדומים" ולהשתמש במילים כמו "אסור", "לא בסדר שהוא/היא מתנהג/ת כך", "זה יותר מדי" וכדומה, שיפעילו את מערכת האדרנלין, והתוצאה תהיה לחץ. ככל שהפרשנות תכיל יותר "דגלים אדומים", כך נחווה לחץ גדול יותר, דפיקות לב מואצות ועוד מחשבות שליליות שיעצימו את תחושת הכעס.
איך מתמודדים? מזהים את הפרשנות השלילית ומסירים את הדגלים האדומים על ידי פרשנות שונה. רצוי ללמוד להגיב אחרת לדחף לכעוס, ולהתכונן אליו מראש עם רשימת מעשים שיכולים להרגיע אותו, כמו למשל לצאת להליכה בחוץ, לעשות תרגיל הרפיה קצר או להתקשר לחבר ולדבר איתו. כשהכעס יגיע בפעם הבאה, כבר נהיה מוכנים לו עם האפשרויות שכתבנו, ובדרך הזאת נתרגל את ההתמודדות עם הכעס עד שהיא תהפוך לאוטומטית.
פרקים נוספים ששווים האזנה: נדודי שינה > האם יש לך צורך לרצות אחרים? > משווה את עצמך לאחרים? > האם אתה קונטרול פריק?

חושבים טוב – יהודית כץ

הפסיכולוגית יהודית כץ מזוהה עם הפסיכולוגיה החיובית והפכה להיות פופולרית מאוד בזכות הפודקאסטים בערוץ שלה. בערוץ, שכולל יותר מ־100 פרקים, היא מראיינת מומחים שונים מתחום הפסיכולוגיה והנפש.
פרק מומלץ: איך להתמודד עם קנאה?
בפרק הזה מארחת כץ את נעמה קמינר מבורך, מטפלת ומומחית לפסיכולוגיה חיובית, שאומרת שכולנו מקנאים, אבל רובנו לא מודים בכך. לא נעים לנו להודות שאנחנו מקנאים, אבל קנאה היא רגש בריא ונורמלי. איך מתמודדים עם קנאה? קודם כל מודים בקיומה. אחר כך חוקרים אותה לעומק, כי היא מגלה לנו הרבה על הנפש שלנו - במי אנחנו מקנאים? במה אנחנו מקנאים? האם זה בעבודה או בבית? התשובות לכך מגלות לנו מה באמת חשוב לנו בחיים ומה אנחנו רוצים.
השאלות הבאות שכדאי לנו לשאול את עצמנו הן: איך אני משיג את מה שיש לאחר? מה אני יכול לעשות כדי להתקדם? נוסף על כך קמינר מבורך ממליצה על תרגול יומיומי של הכרת תודה כי היא גורמת לנו להיות נדיבים יותר ולהעריך את הטוב שקיים בחיינו.
פרקים נוספים ששווים האזנה: איך להיות ספונטניים? > מוח נשי ומוח גברי > איך להיות אסרטיביים? > איך למצוא אהבה בעידן הטינדר?

תחושת בטן – מתן חכימי

מתן חכימי, כיום סופר, מרצה ומאמן בריאות, שהגיע לכך בעקבות התמודדות עם קוליטיס כיבית, מארח בפודקאסטים שלו מומחים שונים בתחום הבריאות, מערכות יחסים, תזונה, מיניות והתפתחות אישית.
פרק מומלץ: מה ניתק אותך מעצמך האמיתי?
שיחה עם ארנינה קשתן, יוצרת שיטת "המצפן", מנטורית, מגשרת ומורת דרך. קשתן אומרת שכולנו רוצים מערכות יחסים נפלאות וסביבה שיש בה קרבה, הבנה ואמון, אבל בפועל זה לא קורה, ואחת הסיבות לכך היא השיפוטיות.
קשתן מציעה לנו להתמקד בצורך האנושי שמתחת ולשאול את עצמנו: מה אני רוצה מהדמות שאני רב איתה? מה הצורך שלי? השלב השני הוא לדמיין את הצד השני כאדם בעל צרכים, מישהו שפועל בעולם שלו כמיטב יכולתו, וההבנה שלנו שהאדם בצד השני עשה הכי טוב שהוא יכול לעשות מנקודת מבטו.
פרקים נוספים ששווים האזנה: אהבה וזוגיות בעידן האינטרנט > איך מנקים את הגוף מרעלים > איך להישאר בריא לפי האיורוודה > איך להתקרב אל האושר

חמש דקות של התפתחות – מיכאל מלמדוב

ערוץ פודקאסט שמנחה מיכאל מלמדוב, שמגדיר את עצמו כ"סטודנט שלומד כל הזמן". היתרון הבולט של הערוץ הוא שמדובר בפודקאסטים קצרים מאוד בדרך כלל, ועם זאת מעמיקים.
פרק מומלץ: התובנה הכי חשובה בניהול זמן
למיכאל מלמדוב לקח שנה וחצי להגיע לתובנה ששינתה את האופן שבו הוא מנהל את הזמן. הכל התחיל מכך שהוא תכנן את היום, השבוע והחודש שלו על ידי יצירת "בלוקים" למשימות שונות. לדוגמה: בין השעות 09:00 ל־11:00 הוא קבע שהוא מדבר עם לקוחות וכך הלאה. אחרי שהוא סידר לעצמו את מטלות היום, הוא גילה שיש פער גדול בין הזמן המתוכנן לזמן הממשי שלקחה כל משימה בפועל. היו משימות שהוא הקציב להן שעתיים והן נמשכו שעתיים וחצי, והיו משימות שהוא הקציב להן שעתיים ונמשכו פחות. וכך בסוף היום הוא מצא את עצמו עם פער גדול בין התכנון למה שקרה בפועל.
לדבריו, הבעיה הייתה שהוא לא הביא בחשבון גורם נוסף בניהול זמן – אנרגיה. יש משימות שקשה לגשת אליהן בגלל אנרגיה נמוכה, ולכן בתכנון היום חשוב להביא בחשבון את רמת האנרגיה שלנו במשך היום. האם בבוקר קשה לנו יותר או בערב? מתי אנחנו הכי יעילים? בשעות הפחות יעילות כדאי לקבוע פגישות או מטלות אחרות שדורשות פחות ערנות וריכוז.
פרקים נוספים ששווים האזנה: שלוש דרכים להתמודד עם הקושי בקבלת החלטות > תורת האדישות (סטואיזם) > שיעור התנהלות פיננסית > סיכום מהספר "ארבע ההסכמות"

אוכלים את הראש – כל מה שבוער בתחום התזונה

ערוץ הפודקאסט של עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל. ככזה, הוא מהווה מקור למידע מהימן ובדוק בתחום התזונה והדיאטה.
פרק מומלץ: לאכול כמו שאישה צריכה לאכול
פרק שבו מתארחת עמית גנור, דיאטנית קלינית, מנכ"לית עמותת עתיד ומחברת הספר (המומלץ!) "תזונת המעגלים הנשית" (הוצאת ידיעות אחרונות). גנור חקרה את התזונה המגדרית ואת ההבדלים בין נשים לגברים בתחנות החיים, בעיקר בכל הקשור לשינויים ההורמונליים בחייהן של נשים. בשיחה עמה מסבירה גנור על ההבדלים בין נשים לגברים, כמו למשל שבקרב נשים התחלואה גבוהה יותר באוסטיאופורוזיס (פי שלושה יותר), שנשים מעכלות מזון בצורה איטית יותר, שיכולת ההחלמה שלהן משבץ גבוהה יותר ועוד.
פרקים נוספים ששווים האזנה: הראה לי מי חיידקך > מטבח בריא > מדריך לאכילה בחוץ

חשיבה פורצת דרך – פז אושרן

ערוץ פודקאסטים של פז אושרן, מאסטר ב־NLP העוסק בשינוי תבניות חשיבה. הפרקים קצרים יחסית ועוסקים בנושאים מגוונים בשילוב אורחים ממקצועות שונים.
פרק מומלץ: איך מתבטאים באסרטיביות?
לרבים מאיתנו לא קל להיות אסרטיביים ולהביע את הרצונות שלנו. הפרק עוסק באיך הופכים כעס לאסרטיביות? כשאתם כועסים על מישהו, רוב הסיכויים שהוא ייאטם ולא יקשיב לכם, ובסופו של דבר לא תשיגו שום דבר חיובי. אתם תכעסו על עצמכם שאיבדתם שליטה, והוא לא יקשיב ולא יבין מה אתם רוצים ממנו. לדברי אושרן, הדרך להתמודד עם כעס היא להבין שהוא מבטא צורך שלכם שמישהו אחר הפר או לא נענה. לאחר שהבנתם את הצורך (ונרגעתם קצת), נסו להעביר את הצורך שלכם לאחר. אם תחליטו גם שאתם לא צועקים אלא מדברים בטונים רגועים – יש סיכוי רב שהיחסים שלכם רק ירוויחו מכך.
פרקים נוספים ששווים האזנה: אתגר האותנטיות > חשיבה חיובית – התרגיל החשוב ביותר > ימימה על הדרך – שיטת ימימה > ביטחון עצמי

הפודוסקופ

ערוץ הפודקאסטים של המרכז הרפואי שיבא תל השומר. בפודקאסטים משתתפים מומחים שונים ומגוונים מבית החולים.
פרק מומלץ: השמנה בילדים
פרופ' גל דובנוב־רז, רופא בכיר במחלקת ילדים ומנהל מרפאת ספורט ואורח חיים בריא לילדים, עונה על השאלה הקשה איך להתמודד עם השמנת ילדים. ההמלצה הראשונה שלו היא להתייחס להשמנה כאל מחלה, בדומה ללחץ דם ולמחלות אחרות. לדבריו, בדרך זו נכיר בכך שמדובר בבעיה רצינית שצריך לטפל בה.
עוד הוא מסביר כי מחקרים שבוצעו בעולם מגלים שרוב רובם של ההורים - 80% - לא מודעים לכך שהילד שלהם סובל מעודף משקל, וכי השלב הראשון בטיפול הוא הכרה בבעיה ומציאת פתרונות כדי לטפל בה ולדאוג לבריאות הילדים.
פרקים נוספים ששווים האזנה: מחלות עוצרות נשימה > הפרעות קשב וריכוז > איך לרפא אלרגיה? > אוכל, חשק ופוריות

צאנה – התפתחות אישית

את הפודקאסטים בערוץ מנחות תמי גור וירדן ברזילי. בכל פרק דנים בספר אחר: ספרים מדעיים, ספרי עיון, פסיכולוגיה ועוד.
פרק מומלץ: המקום הנכון
דיון בעקבות ספרו המפורסם של ד"ר קן רובינסון, שהרצאת TED שלו הייתה הנצפית ביותר בשנת 2019. הספר עוסק באופן שבו החברה ובתי הספר שלנו בנויים – מבנה שלא מתאים לכולם - ומתמקד בסוגיה איך בתי ספר הורגים את היצירתיות של הילדים. הפרק עוסק בסוגים שונים של אינטליגנציה ובשאלות כמו למה מקצועות מסוימים נחשבים ליוקרתיים ואחרים לא, ואיך כל אדם צריך למצוא את המקום הנכון לו בחיים.
פרקים נוספים ששווים האזנה: מהפכת הקשב > לאהוב את מה שיש > פעם כשאהיה יותר צעיר > רצות עם זאבים

להתעורר – מבוא לבודהיזם ופילוסופיה

ערוץ פודקאסט מלווה לקורס "בודהיזם כפילוסופיה" באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בהגשת ד"ר ארז יוסקוביץ ואורחים מתחלפים, ועוסק ברעיונות של הבודהה ואיך השפיע הבודהיזם על העולם.
פרק מומלץ: בודהה – האיש והאגדה
מי הוא בודהה? כולנו יודעים שהוא מייסד הבודהיזם ודמות נערצת. המסורת כוללת סיפורים רבים על בודהה, והפרק המרתק הזה יחשוף לפניכם את סיפור חייו ואגדות רבות שנקשרו בשמו ומבטאות בדרך הטובה ביותר את משנתו – שהשפיעה, ותמשיך להשפיע, על האנושות.
פרקים נוספים ששווים האזנה: שלושת סימני הקיום > אין אני – העדר ואני > ארבע האמיתות > שיחה על מדיטציה > קארמה בודהיסטית

הסכיתו נא: כל מה שצריך לדעת על הסכתים

מה זה פודקאסט?
פודקאסט (בעברית: הסכת) הוא סוג של תוכנית רדיו שמשודר באינטרנט, ולכן בשונה מתוכנית רדיו אפשר להאזין לו מתי שרוצים. הפודקאסט יכול להיות הרצאה, ריאיון או מופע בתחומים שונים ומגוונים. בדרך כלל יש מנחה שעומד מאחורי הפודקאסט, והוא כולל פרקים שונים ופעמים רבות ראיונות עם מומחים שונים.
היתרון הבולט של הפודקאסט הוא העמקה בתחומים שונים, כמו למשל קריירה, בריאות, התפתחות אישית ועוד. כשנרשמים לערוץ פודקאסט מסוים, מקבלים התראות על עליית פרק חדש. ברגע שפרק חדש עלה – אפשר להאזין לו בכל שעה ובכל מקום.
איך מקשיבים?
  • באייפון: דרך אפליקציית הפודקאסטים המובנית באייפון שנקראת Podcasts. האפליקציה תזכור מה שמעתם ואיפה עצרתם.
  • באנדרואיד: הדרך להקשיב לפודקאסטים בצורה נוחה באנדרואיד היא להוריד אפליקציה לטובת העניין. יש כמה אפליקציות לכך בגוגל פליי כמו: Spotify, Podcast Addict, Podbean, Stitcher. אחרי שהורדתם אחת כזו, חפשו בה לפי נושאים שמעניינים אתכם. האפליקציות יזכרו בשבילכם מה שמעתם, איפה הפסקתם ותוכלו להמשיך מאותה נקודה.
  • במחשב: ביוטיוב ובאתרים רבים יש אפשרות להאזין לפודקאסטים כך שההאזנה נעשית באמצעות הדפדפן. אבל המחשב לא יזכור עבורכם למה האזנתם והאם עלה פרק חדש.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button