80% מהגברים מתקרחים ברמה כזו או אחרת

נשירת שיער - איך עוצרים את זה

אתם לא לבד. 80% מהגברים עד גיל 70 מתקרחים. אבל יש מה לעשות. רפי פרחי, מנהל מעבדת הכנות רוקחיות "סופר-פארם פרופשונל", מסביר על דרך שאולי לא שמעתם עליה, לעצור את הנשירה וההתקרחות אצל גברים ונשים

מוגש מטעם רשת סופר-פארם
מוגש מטעם רשת סופר-פארם
פורסם:
הקרקפת האנושית מכילה בין 100,000 ל-150,000 זקיקי שערה. לכל זקיק יש מחזור חיים הכולל שלושה שלבים: שלב האנאגן המאופיין על ידי גדילת השערה, שלב הטרנספורמציה שבו ייצור השערה פוסק והזקיק עובר שינויים מבניים, ושלב הטלוגן שבו הזקיק והשערה בשלים לחלוטין והשערה מוכנה לנשירה.
נשירת שיער יכולה להיגרם מסיבות רבות: מחלות אוטואימוניות (לופוס ואלופציה אראטה), תזונה לא מאוזנת הכוללת צריכת משקאות ממותקים ואלכוהול, תרופות כימותרפיות וביולוגיות ולחץ נפשי.
לעומת זאת, פעילות גופנית, תזונה עשירה בחומצות שומן (אומגה 3) ותוספי תזונה: ויטמין C, ויטמין A, אבץ, ביוטין וויטמיני B קומפלקס מסייעים בשימור זקיקי השערה ותורמים למניעה של נשירת השיער.
אחת הסיבות הנפוצות להתקרחות הינה על רקע הורמונלי: אלופציה אנדרוגנית, המשפיעה על מאות מיליוני גברים ונשים בעולם.
ההקרחה בגברים מתרחשת בעיקר בקרקפת בעוד שהשיער בצידי הראש שמור לרוב. 50% מהגברים יסבלו מהתקרחות לפני גיל 30, והשיעור מגיע ל-80% בגברים עד גיל 70. בנשים ישנם שינויים הגורמים לשיער דק וקצר ובהמשך לשינוי צבען לאפור. למרות שמקובל לחשוב שאלופציה אנדרוגנית נדירה בנשים, למעשה 15%-20% מהנשים יסבלו מאלופציה לפני גיל המעבר, ואחריו השיעור עולה ל-45%-50%.

אז מה עושים? יש פתרונות

למרות שאלופציה אנדרוגנית שכיחה מאוד, יש מעט טיפולים המאושרים על ידי רשויות רגולטוריות ברחבי העולם לטיפול בהפרעה זו.
טיפול טופיקלי (חיצוני) - הטיפול הוותיק ביותר הינו על ידי מריחה מקומית של מינוקסידיל. יש לעסות אותו היטב לתוך הקרקפת כדי להגדיל את זרימת הדם למקום ולהגביר את הספיגה של התכשיר. התכשיר בטוח לשימוש ותופעות הלוואי הנפוצות הן לרוב קלות וכוללות גרד, אדמומיות וגירוי של הקרקפת.
טיפול פומי (בבליעה) - התרופה הפומית הנפוצה ביותר לטיפול באלופציה אנדרוגנית הינה פינסטרייד. היא מאושרת לשימוש בגברים בלבד. בנוסף לעצירה של נשירת השיער יש מקרים שבהם פינסטרייד יכולה לגרום לגדילה מחדש של שיער באזורים שבהם השיער נשר (כשהזקיקים פעילים). תופעות הלוואי העיקריות של התרופה כוללות אין אונות, ירידה באיכות הזרע וכמותו וירידה בליבידו. תופעות אלו מופיעות בכ-5% מהגברים.

2 צפייה בגלריה
נשירת שיער, מלחיץ, אבל יש מה לעשות
נשירת שיער, מלחיץ, אבל יש מה לעשות
נשירת שיער, מלחיץ, אבל יש מה לעשות
(shutterstock)
טיפולים נוספים הקיימים בשוק כוללים שימוש במכשיר לייזר בצורת מברשת והזרקת פלזמה עשירה בטסיות (PRP - Platelet Rich Plasma). בשיטה זו נלקחת כמות דם קטנה מהמטופל ומוכנסת לצנטריפוגה. לאחר הפרדת מרכיבי הדם, הפלזמה העשירה בטסיות מוזרקת בחזרה לקרקפת. ישנם מחקרים שהדגימו כי הטיפול מוביל לעצירת נשירה ב-40%-50% מהמטופלים.
רפי פרחי מדגיש כי בשנים האחרונות מחקרים רבים הדגימו כי שילוב של מינוקסידיל ופינסטרייד בתכשיר אחד למריחה חיצונית יעיל יותר מאשר כל אחת מהתרופות לחוד (כאשר הן ניתנות טופיקלית) בהיבט עצירת הנשירה וגדילה של שיער מחדש. בנוסף, שימוש חיצוני של פינסטרייד מפחית את תופעות הלוואי של התרופה באופן ניכר.
את תוצאות הטיפול אפשר לראות בדרך כלל כבר לאחר 4-3 חודשים של טיפול עקבי, אך לעתים ייראה שינוי רק לאחר 6 חודשים. חשוב שמדובר בתהליך ארוך, ואם רואים שינוי חיובי חייבים להמשיך את הטיפול כדי לשמר את התוצאות.
תופעות הלוואי של התכשיר הטופיקלי המשולב כוללות גרד, גירוי ואדמומיות בקרקפת. כאשר תופעות אלו מתפתחות, ניתן לעבור לטיפול מדורג המונע התפתחות מחודשת של תופעות לוואי בשיעור ניכר של מטופלים.
נכון להיום התכשיר המשולב אינו מיוצר על ידי חברות התרופות וניתן להשיגו כהכנה רוקחית במרכז להכנות רוקחיות. אפשר להכין את הההכנה הרוקחית בכמה צורות מתן: טיפות, ספריי וקצף, ובמינונים שונים בהתאם להחלטת הרופא המטפל . יש לעסות 1 מ"ל של התכשיר פעמיים ביממה לתוך הקרקפת.
יתרון נוסף של התכשיר שהוא ניתן לשימוש בנשים ובגברים. כלל החומרים המשמשים להכנה הרוקחית נרכשים מחברות פארמה ועומדים בתנאי הייצור המחמירים של משרד הבריאות. מרכז ההכנות הרוקחיות הינו תחת פיקוח רגולטורי ומקצועי של משרד הבריאות ובעל התקן המחמיר Good Preparation Practice (GPP).
ההכנה הרוקחית של מינוקסידיל ופינסטרייד מהווה אפשרות טיפולית מבטיחה לכלל הציבור הסובל מנשירה ומהתקרחות, עם מיעוט תופעות לוואי ובטיחות גבוהה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button