"יוגה היא מדע התודעה. כשתדעו איך באמת מתנהגת התודעה, תגלו שמשהו מפעים קורה: אתם משתנים יחד איתה". ד"ר דיפאק צ'ופרה

מעושרים: מה אתם יכולים ללמוד על כסף ועתידכם הכלכלי מדיפאק צ'ופרה

אם המצב הכלכלי מדיר שינה מעיניכם ואתם חוששים כל הזמן לעתיד, אולי כדאי שהלילה תיכנסו למיטה עם ספרו החדש של גורו הרוחניות ד"ר דיפאק צ'ופרה: "שפע". הוא כבר ילמד אתכם איך להחליף את תודעת המחסור הזאת בתודעת שפע בעזרת תרגול "היוגה של הכסף". צ'ופרה מציע לבחון את היחסים שלכם עם כסף, שפע, קריירה, חזון ומימוש עצמי

פורסם:
ה.ל האנט, איל נפט עשיר להפליא מטקסס, היה ידוע בכך שנעל נעליים ישנות שסוליותיהן מחוררות ולבש חליפה מרשת זולה בשם ג'יי־סי פני – זכר לחייו כנער עני באזור מזרח טקסס השומם. למה הוא בחר בדרך הזאת ולא התהלך בחליפות יקרות התפורות למידתו החדשה? אם תשאלו את ד"ר דיפאק צ'ופרה, גורו הרוחניות מהמשפיעים בעולם כיום, הסיבה להרגליו הדלפוניים של האיש שפגש את העושר בשלב מאוחר בחייו היא שהוא מעולם לא רכש גישה של שפע. "כשני שלישים מבני האדם החיים במדינות השפע מחזיקים בגישה של מחסור, שהיא עניין רגשי ופסיכולוגי ואין לה קשר עם גודלו של חשבון הבנק", מסביר צ'ופרה. "אנחנו נזהרים שלא לקוות ליותר מדי. אנו חוששים לצאת מעבר לגבולות הבטוחים ולאזורי הנוחות שלנו. הרגלים אלה למעשה עיצבו את הזהות שלנו".
בספרו האחרון "שפע - השביל הפנימי אל העושר", שיצא לאור בימים אלה בעברית בהוצאת מודן, הוא מונה את החסכים המוכרים ומציין שרבים מאיתנו חיים בתחושה של חוסר ומרוכזים בדברים שאין לנו ונדמה שלעולם לא יהיו לנו. לדבריו, רובנו מתהלכים בעולם בתחושת חוסר ביטחון, חוסר כלכלי, חוסר במערכות יחסים מספקות, ולא רואים תקווה לחיים מלאים ומספקים יותר. ללא ספק טענות שאדם מערבי מן השורה די יתקשה להתווכח איתן. צ'ופרה, רופא בהכשרתו, הוא לא כלכלן וגם לא יועץ השקעות, אבל כגורו רוחניות שכתב עשרות רבי מכר מצליחים הוא מבין היטב בכלכלת גוף־נפש.
3 צפייה בגלריה
שפע, ספרו של דיפאק צ'ופרה
שפע, ספרו של דיפאק צ'ופרה
שפע, ספרו של דיפאק צ'ופרה
(צילום: הוצאת מודן)
בספר הוא מרכז את המסקנות שלו על הדרך שבה אנו מכלכלים את צעדינו החומריים והמנטליים, קורא לנו להתעמת עם גישת המחסור הזאת שמגבילה את חיינו ומונעת מאיתנו קיום עשיר ומספק יותר, ולא רק במובן החומרי, ואף מעניק לנו כלים שיסייעו לפתוח לפנינו את הצוהר לתודעת השפע במקום לתודעת המחסור שכה רבים מאיתנו סובלים ממנה.
כך למשל, בפרק שנקרא "היוגה של הכסף" הוא מציע זווית מוכרת פחות של היוגה המוכרת לנו. "יוגה מלמדת אותנו את הדרך הטובה ביותר להרוויח ולהתנהל עם כסף", הוא כותב. "אני יודע עד כמה הטענה הזאת עשויה להישמע מפתיעה. הרוחניות ההודית מזוהה עם ויתור על הצרכים הארציים והתנתקות מהם. אנו לרוב מדמיינים נזיר לבן זקן שעושה מדיטציה במערה. אך האמת היא שיוגה אינה רוחנית במובן הדתי. יוגה היא מדע התודעה. כשתדעו איך באמת מתנהגת התודעה, תגלו שמשהו מפעים קורה: אתם משתנים יחד איתה".
ד"ר דיפאק צ'ופרה: "כשני שלישים מבני האדם החיים במדינות השפע מחזיקים בגישה של מחסור, שהיא עניין רגשי ופסיכולוגי ואין לה קשר עם גודלו של חשבון הבנק"
מלבד תובנות עמוקות כאלה, שבהן הוא מנחה אותנו "כיצד לצעוד בשביל המוביל לחיי שפע כלכלי ורגשי" (כך במקור), מדובר כאמור בספר עבודה פרקטי לכל דבר ועניין, וככזה הוא עשיר בתרגול מנטלי מעשי. בשונה ממנטרות חלולות כמו "תלמדו לזמן שפע" או "למשוך אליכם שפע" שמגיעות לא פעם מיועצי רוחניות מעצבנים למדי, צ'ופרה לא מקל ראש כלל במצב הכלכלי של רובנו ובנסיבות החיים המגבילות, אבל כן מציע דרך די מהנה לתרגל תודעת שפע, בין השאר באמצעות שאלוני גילוי עצמי ותרגילי מדיטציה פשוטים שכל אחד מאיתנו יכול ליישם.
"כסף אינו כל הזהב בכספות ולא כל השטרות שמסתובבים בכיסים ובארנקים. כסף הוא כלי של התודעה. לכן מצב המודעות שלכם הוא זה שקובע את יחסכם לכסף, כיצד תרוויחו אותו ואיזה שימוש תעשו בו"
כך שגם אם אתם לא בהכרח חובבי ספרי רוחניות ושיפור עצמי אבל מוטרדים עמוקות ממצבכם הכלכלי ומהחיים שלכם בכלל, אולי תמצאו את עצמכם ממלאים כל מיני שאלונים ברוח "בחן את עצמך" מתוך סקרנות כדי לבחון את היחסים שלכם עם כסף, שפע, קריירה, חזון, מימוש עצמי – נושאים שמעסיקים את רובנו ואף מדירים שינה מעינינו לא פעם. הנה כמה טעימות מהתובנות ומהתרגולים שיכולים להעשיר לא רק את הכיס שלכם אלא בעיקר את הארנק המנטלי – זה של התודעה ושל תחושת המשמעות.

1. זכרו שהשפע נמצא בשביל הפנימי

כאמור, צ'ופרה מאמין שאנחנו חווים את המציאות שלנו כמחסור למרות שפוטנציאל השפע שלנו בלתי נדלה. "נדיבות הרוח היא אינסופית, לכן אין דבר טבעי יותר משפע. מה שאינו טבעי הוא הצמצום, המחסור והעוני", הוא כותב. ואיפה בכל התמונה האידילית הזאת משתבצים כל העניים שהמציאות היומיומית שלהם אינה שופעת? כאן הוא כבר מסייג. "אני יודע שאלה מילים טעונות. יש המון אמונות סביב הנושא של עשירים ועניים. כוחות חברתיים פועלים לעתים קרובות נגד העניים, ואני בשום אופן לא מטיל עליהם את האשמה או שופט אותם. אבל מתחת לכל חוסר השוויון ואי הצדק, הרוח האנושית אינה נפגעת ואפילו אינה מושפעת. צלמו רגע בחייו של אדם כלשהו בכל מקום שהוא בעולם ותראו שביל של דהרמה (שמשמעותה בתרגום חופשי, "דרך" או "אמת") שהרוח האנושית תתמוך בו. זה תמיד שביל פנימי. המפתח לעושר הוא להיות בדרך הדהרמה ולהישאר על השביל הטוב ביותר בשבילכם".
מה הוא מציע לעשות כדי למצוא את השביל שלנו? לדבריו, השביל שלנו אינו מוכתב מראש, תמיד יש לנו בחירה. "כל חיינו אנחנו עושים בחירות, והמצב שבו אנו נמצאים הוא פרי התודעה. בית, עבודה, רכוש, משכורת, חשבון בנק וכו' הם תוצרים של התודעה. בפני עצמם, לדברים החומריים אין ערך משלהם. בית אחוזה יכול להיות מלא באומללות, ובית קטן יכול להיות מלא שמחה. עבודה יכולה להיות מקור לסיפוק אישי או מקור לשחיקה".

2. התייחסו לכסף ככלי של תודעה (ולא כאל מטרה)

צ'ופרה טוען שברגע שתיצרו את החיבור בין תודעה לכסף - תעלו על הדרך הנכונה. "כסף אינו כל הזהב בכספות ולא כל השטרות שמסתובבים בכיסים ובארנקים. כסף הוא כלי של התודעה. לכן מצב המודעות שלכם הוא זה שקובע את יחסכם לכסף, כיצד תרוויחו אותו ואיזה שימוש תעשו בו", הוא מסביר בספר. "התודעה נמצאת תמיד בתנועה, וכך גם הכסף. התודעה מניעה אותנו לרצות יותר מהחיים, והכסף הולך בעקבותיה ומקל על מסענו אם יש מספיק ממנו".
מה הוא מציע לעשות כדי לייצר חיבור בין תודעה לכסף? לדבריו, אם תשנו את הגישה ולא תתייחסו לכסף כאל מטרה אלא תתכוונו במקום זאת למצות טוב יותר את מה שיש לחיים לתת – התודעה תתמוך בכם. "ביוגה התמיכה הזאת באה מהדהרמה, שפירושה בסנסקריט הוא לקיים או לתמוך. אם אתם פוסעים בדרך הדהרמה, כפי שנהוג לומר, השפע בוא יבוא. אם אינכם פוסעים בדרך הדהרמה, תחוו מחסור. ללא תמיכתה של התודעה אי אפשר להשיג שום דבר בעל ערך".
שפע, ספרו של דיפאק צ'ופרה

3. שימו לב לקארמה שלכם, היא לא גזירת גורל

"קארמה היא הסיבה לכך שדברים רעים קורים לאנשים טובים", גורס צ'ופרה. אם המשפט הזה מעורר בכם גישה ספקנית, הוא מודע לכך ואף מתייחס לבעייתיות שבתובנה הזאת בהרחבה. "בחברה המודרנית החילונית זה נשמע לא טוב. דברים רעים קורים מכל מיני סיבות, כולל תאונות אקראיות שאין להן סיבה כלל. אבל הפילוסופיה של הקארמה מתייחסת לטוב, כמו גם לרע. היא גם המנוע שעושה את ההפך, ומביאה עושר וכוח לאנשים לא ראויים. לכן נדמה לנו שהמערכת הקארמתית מאוד לא הוגנת. השכל הישר לא מוכן בשום אופן לראות כך את הדברים. תמיד אפשר להאשים את הקורבן התמים או להתעלם מחטאיהם של העשירים והחזקים".
מה הוא מציע לעשות כדי לשנות את הקארמה? "אם אתם רוצים שיהיה לכם כסף אבל נסיבות חייכם רחוקות מלהיות אידיאליות, משהו השתבש", הוא מסביר. "אין סנכרון בין מה שרציתם למה שקיבלתם. האשמה היא הקארמה, ששוכנת בפער שבין הכוונה לתוצאה. עצרו לרגע וחשבו על ההצלחות ועל הכישלונות שלכם עד היום. תורת הקארמה אינה מצדיקה את הגדרת החיים כהוגנים או בלתי הוגנים. הקארמה היא פשוט תוצאות שנשארו ממעשי העבר שלנו. בסנסקריט פירוש המילה 'קארמה' הוא פשוט ’פעולה'".
3 צפייה בגלריה
אל תשתוקקו לכסף ואל תפחדו ממנו
אל תשתוקקו לכסף ואל תפחדו ממנו
אל תשתוקקו לכסף ואל תפחדו ממנו
(צילום: shtterstock)
לדבריו, הקארמה תשתנה רק אם תמצאו דרך להיות מודעים יותר. "המאבק נגד כל סוג של קארמה מסתכם בסופו של דבר במאבק עם עצמכם. אתם יודעים זאת מניסיונכם עם הדחפים שכבר הצלחתם להביא לכדי איזון. קחו כל בעיה אישית רצינית – פוביות, דאגנות, התפרצויות כעס, קנאה, חוסר ביטחון, ביישנות, דיכאון, מערכת יחסים מתעללת, הורים לא אוהבים – ותראו שאצל חלק מהאנשים היא היוותה מכשול משמעותי בחיים, ואילו אחרים התמודדו איתה והמשיכו בחייהם. הקארמה אינה דבר בלתי ניתן לעצירה. אם אתם תקועים, התרופה לתקיעות זמינה תמיד בעזרת מודעות עצמית".

4. אל תשתוקקו לכסף - אבל גם אל תפחדו ממנו

בספר מסביר צ'ופרה כי ישנו מחסום קארמתי שהוא קולקטיבי וחברתי – כלומר כזה שכולנו נולדים לתוכו. "הכסף יצר את האשליה האולטימטיבית. כשאתם לכודים באשליה הזאת, כסף הוא הדבר שאליו אתם משתוקקים אך גם פוחדים ממנו. העושר אינו בר השגה כשאתם תקועים בתוך הפחד שלכם. במונחים פסיכולוגיים סוג כזה של סתירה פנימית ייקרא חסם כפול: אתם משתוקקים לדבר ופוחדים ממנו בו זמנית".
מה הוא מציע לעשות כדי להשתחרר מהפרדוקס הזה? "אינכם יכולים להשתחרר מהאשליות שמתקשרות עם כסף עד שתשתחררו מהחסם הכפול הזה. אל תשתוקקו לכסף ואל תפחדו ממנו. הקדישו את זמנכם, את מחשבותיכם ואת האנרגיה שלכם למציאות שהיא זרם התבונה היצירתית שלכם", הוא מסביר. לדבריו, קיבעון על כסף הוא שלוחה של קיבעון על חומרנות. אחד בא בעקבות השני. אך די בכך שתבססו את כל חייכם על השגת עוד ועוד דברים חומריים כדי לסגור את שביל הגישה אל התודעה. "שביל התודעה בבודהיזם כולל מחשבה נכונה, מהירות נכונה, פעולה נכונה וחיים נכונים. היוגה כוללת את הדברים האלה בתורת הדהרמה שלה. הדהרמה אינה חומרית. ההצלחה תלויה בחיבור לאותם ערכים אנושיים של הבודהיזם. בלעדי ערכים אלה, צבירת הון הייתה ראויה לשם שיצא לה: דבר בלתי רוחני או אפילו ההפך מרוחני. אני מקווה שהתפיסה הזאת הופרכה מבחינתכם. העתיד טומן בחובו כעת את חזון השפע שכולל כל היבט בחיים – גוף, נפש ונשמה".

חשבון פשוט: איך להתנהל נכון עם כסף?

שבעה דברים שלא עובדים:
  1. פנטזיות על כסף. בשביל רבים כסף הוא חלום, והתעשרות היא פנטזיה נפלאה. זה לא עובד, כי המציאות היא לא כמו הפנטזיה. אף אדם עשיר באמת לא אומר שזה חלום שהתגשם ובכל זאת אנחנו מטפחים את הפנטזיה הזאת.
  2. כסף כמטרה בפני עצמה. כסף פותח דלתות לשיפור החיים, אך כשעשיית כסף הופכת לאובססיה היא מתחילה להחליף את ההגשמה האמיתית. כל אחד, עשיר או עני, שמתעורר כל יום כדי לעשות כסף, רק ירחיב את הפער בין כסף לאושר.
  3. פחד מעוני, מחסור וחסך. הם אמנם מקור לסבל ואין אף אדם שסבל מעוני והיה רוצה לחזור למצב הזה. אבל אם מה שמניע אתכם הוא פחד, אתם עדיין תחת אחיזתו של העוני.
  4. הונאה, חוסר הגינות, שקרים. בתרבות שלנו מנופפים בתמונות של נוכלים שהתעשרו בעזרת הונאה, ואם הם לא נתפסים ונשלחים לכלא, נוכלים כאלה בדרך כלל גאים בעצמם. הם ניצחו את המערכת. אבל במציאות רק אחוז זעיר מהאנשים הם נטולי מצפון. חוסר יושרה מוליד אשמה, שהיא אויבת של האושר.
  5. בגידה בערכי הבסיס שלכם. אנשים רבים מרגישים שנגזר עליהם לעבוד בעבודה משעממת, שגרתית ולא מספקת. הם מרגישים שהנסיבות כפו עליהם את המצב הזה, אבל עמוק בפנים הם חשים שהם בגדו בעצמם. שני ערכי היסוד החשובים ביותר הם "מגיע לי להיות מאושר" ו"יש לי הערכה עצמית גבוהה". אם לא תאמצו את הערכים האלה, אתם תתקדמו לכיוון הלא נכון.
  6. התעללות בזולת. לדרוך על אחרים כדי להתקדם בהחלט לא נחשב כדבר הנכון, אבל אנו עושים את זה בכל זאת. כל האתוס של השאיפה להיות מספר אחת הוא עוצמתי. לכן אנו מתעלמים מאותם מקרים שבהם אנחנו משפילים אנשים אחרים, מתעלמים מרגשותיהם, מנסים לשלוט בהם ומאמצים אנוכיות כתירוץ להתנהגות לא ראויה. התעללות בזולת כדי לקבל את מה שאתם רוצים מעידה שעמוק בתוככם אתם חשים לא ראויים.
  7. "אינסטינקט הטורף". אם ניצחון הוא חזות הכל, אז המנצחים הגדולים הם סופר־תחרותיים. יש להם אינסטינקטים של טורף מפני שהם מנצלים חולשה, וריח הדם במים מרגש אותם. אבל בחיים האמיתיים מעטים מאיתנו יכולים לשגשג בבריכת הכרישים, וגם לא היינו רוצים. מי שנחוש לנצח בכל מחיר מונע מפחד עמוק שיחשבו עליו שהוא כישלון. שום הצלחה שבעולם לא מגרשת את הפחד הזה.
שבעה דברים שבאמת עובדים
  1. עצמאות. שווה לשאוף לעצמאות כלכלית ורוב האנשים מקווים להגיע אליה עד גיל הפרישה. אבל חשוב הרבה יותר מזה הוא להרגיש עצמאים בתוככם. עצמאות אמיתית פירושה לפעול בהתאם לערכי היסוד שלכם, לא להיות מושפעים מדעת הזולת עליכם ולדעת ללא שום ספק שאתם שווים.
  2. לקיחת אחריות. כשאתם מאשימים אחרים ואת הנסיבות במצבכם, אתם מוותרים על העוצמה האישית שלכם. לקיחת אחריות על החיים שלכם היא דבר מעצים. היא מחברת ביניכם ובין הדברים שמצריכים שינוי בתוככם. ויתור על האחריות שלכם משאיר אתכם תקועים בקורבנות.
  3. שיתוף פעולה. הוא אמנם נוגד את השאיפה להיות מספר אחת, אבל למרות הפנטזיה להיות המרוויח הגדול, החיים אינם משחק סכום אפס. בניגוד לסופרבול שבו נקבע מי המנצחת והמפסידה, שיתוף פעולה יוצר זרם קבוע של תוצאות שבהן יש רק מנצחים. התכוונות למטרה כזאת גם מייצרת תחושת סיפוק עצמי.
  4. מוסר עבודה. מוסר עבודה טוב הוא דבר חשוב, אך מהו באמת מוסר עבודה טוב. עבודה קשה בפני עצמה היא לעתים נדירות מאמץ נכון אם היא כרוכה בקושי, בעמל מפרך ובדחיית האושר עד לשנות הפרישה. עבודה במה שאתם אוהבים גורמת סיפוק כאן ועכשיו. ואז לא תרגישו שאתם עובדים גם כשתעבדו הרבה.
  5. להיות נאמנים לעצמכם. נאמנות לעצמכם אמורה להסב לכם אושר. אם במקום זה אתם מזדהים עם האגו שלכם, אתם מניחים את הכל על יסודות מעורערים. "אני" הוא מורה דרך כוזב, כי אף פעם לא נגמרים לו התירוצים, הפחדים, הקנאה והאשמה. במקום זה הזדהו עם חוויות שגורמות לכם סיפוק בטוח.
  6. נאמנות לערכי היסוד שלכם. המילה "ערכים" הפכה למילה טעונה פוליטית לתיאור אמונה עיקשת ודעות קדומות. ערכי יסוד הם דבר שונה. הם קשורים באהבה, חמלה, אמת, נאמנות, הערכה עצמית, ענווה וצמיחה אישית. זכרו שהערכים הנעלים ביותר בחיים הם חסרי משמעות עד שהם הופכים להיות הערכים הנעלים שלכם.
  7. מיקוד במודעות. לא תוכלו לשנות משהו בחייכם אם אינכם מודעים לו. התפקיד שלכם הוא לחבר את עצמכם עם זרם התודעה – כלומר להשתדל כמיטב יכולתכם לבחור בחירות שיפתחו אתכם בהקשר של הזמן, המאמץ, הרגשות והכסף שלכם.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button