היפוקרטס, "אבי הרפואה", כינה את הצום "סכין המנתחים של הטבע" בשל עוצמתו בריפוי

צום? קל! מה הבריאות שלכם תרוויח אם תצומו ואיך עושים את זה נכון

גם אם לא תכננתם לצום ביום כיפור, אולי השנה כדאי שתנסו את זה. מה יקרה לבריאות שלכם אם תחליטו לצום, מה היתרונות והחסרונות של צום מונו דיאט, צום מים וצום לסירוגין, ולמי בכל זאת עדיף לוותר על הצעד הזה? 14 טיפים מפתיעים שיהפכו את הצום למרפא וממריץ

אפרת נבון
פורסם:
בשנים האחרונות יצא הצום מתחומי האמונה הדתית וקנה לו אחיזה גם במעוזי החילוניות. זאת בזכות לא מעט מחקרים מבוקרים שהדגימו את תרומתו של הצום לסירוגין, על גרסאותיו השונות, לבריאות שלנו. אבל עוד הרבה לפני מחקרים מדעיים, הכירו מטפלים ברפואה הטבעית בתרומתו של הצום לגוף. כך לדוגמה, הרמב"ם השתמש בצום לריפוי אנשים חולים, בין אם היו חזקים ובין אם היו חלשים בזמן מחלתם. גם הפילוסוף והמתמטיקאי היווני פיתגורס, שהקים בית ספר ל"לימודי חיים בריאים וצלולים עד גיל מאוחר", דרש מתלמידיו לצום 40 יום כתנאי לקבלה ללימודים (ואף עשה זאת בעצמו), והיפוקרטס, "אבי הרפואה", כינה את הצום "סכין המנתחים של הטבע" בשל עוצמתו בריפוי.
עוד בנושא:
לפי הרפואה הטבעית, מחלה היא למעשה עודף פסולת הנאגרת בתאי הגוף, ולכן בריאות תהיה מושגת על ידי ניקוי רעלים, שמתבצע בין השאר על ידי תהליכי צום שונים. הרעיון הוא שבזמן שהגוף לא מקבל הזנה, איבריו נחים, מה שמאפשר התחדשות והתנקות של התאים, ורק כך, בזמן מנוחה, הגוף יכול לתקן את עצמו ולהבריא באופן יסודי. בדתות השונות הצום משמש לא רק להיטהרות הגוף אלא גם לזיכוך הנפש ולכפרת עוונות, והצום החשוב והמוכר ביותר ביהדות הוא צום יום הכיפורים. מלבדו יש חמישה ימי צום נוספים.

צום קל: למה כדאי לצום

כאמור, מחקרים רפואיים מהשנים האחרונות הדגימו את היתרונות הבריאותיים הכרוכים בצום. לפניכם הממצאים העיקריים שעלו ממחקרים אלה:
הצום מסייע לאיזון רמת הסוכר בדם
מחקרים מראים שהצום מביא לרגישות מוגברת לאינסולין. הוא נעשה יעיל יותר בתפקידו כמטמיע גלוקוז בתאי הגוף, וכך הגוף מגיב טוב יותר לפחמימות ולסוכר.
עוזר לירידה במשקל וזה קורה באמצעות שלושה מנגנונים שונים:
  • בצום מוגברת רמת הנוראדרנלין - מוליך עצבי שמגביר את קצב חילוף החומרים.
  • בהיעדר אספקת פחמימות הגוף עובר להשתמש בשומן כמקור אנרגיה בתהליך הנקרא "קיטוזיס", וכך רמת אחוזי השומן יורדת.
  • עולה רמת הורמון הגדילה, שתורם אף הוא להגברת קצב חילוף החומרים.
תורם להצערת הגוף מחקרים רבים נערכו בהקשר של צום על השפעת עיכוב ההזדקנות, ונמצא קשר חיובי בין מיעוט אכילה לתוחלת החיים. עוד נמצא כי הצום מאיץ את תהליכי ההתחדשות והתיקון של התאים הניזוקים בקצב מוגבר עם עליית הגיל.
משפר את התפקוד הקוגניטיבי הצום גורם להגברת ייצור חלבון הנקרא BDNF (גורם נוירוטרופי במוח), שמעודד פעילויות במוח החיוניות לבריאות מערכת העצבים, מגן על תאי המוח ממחלות דמנטיות ומגביר את צמיחת תאי עצב חדשים.
מתגבר את מערכת החיסון כשמערכת העיכול עובדת, מערכת החיסון נחה – ולהפך. זו הסיבה לכך שכשחולים אין לנו תיאבון. בזמן צום, כאשר מערכת העיכול נחה, מערכת החיסון, שכ־70% ממנה מצויים במערכת העיכול, פועלת ביתר שאת ואף מייצרת תאי דם לבנים חדשים ומתחזקת.
מסייע לגוף להיפטר מתאים פגומים במהלך צום מתרחשת בגוף תופעה חשובה בשם אוטופגיה - פירוק עצמי של פסולת (של תאים פגומים, תאים דלקתיים ותאים סרטניים). לכן הצום מסייע בטיפול בדלקות, בחידוש רקמות, בניקוי הכבד מרעלים ובסילוק תאים פגומים.

על המיץ ועל המים: סוגי הצומות הפופולריים

אז אם אחרי כל הסיבות האלה קיבלתם חשק להסתער על הצום, דעו שיש סוגי צומות שונים שלכל אחד מהם יתרונות - אבל גם חסרונות. לפניכם ארבעת סוגי הצומות הפופולריים ביותר.
צום מיצים בסוג הצום הזה ניזונים משתיית מיצי ירקות בעיקר (עם מעט מיצי פירות) שנסחטים סמוך לצריכתם ואפשר לדלל במים בהתאם לטעם ולצורך האישי. העיקרון הוא לשתות מיץ כל 2־4 שעות, וסוגי הירקות/הפירות נבחרים בחלקם על פי מטרת הצום. לדוגמה: למטרת ניקוי מערכת השתן יתווספו למיצים פטרוזיליה ומלפפון, לניקוי המיועד להורדת לחץ הדם יתווספו למיצים כוסברה, כרפס, רימון וסלק וכן הלאה.
4 צפייה בגלריה
צום מיצים
צום מיצים
העיקרון הוא לשתות מיץ כל 2־4 שעות, וסוגי הירקות/הפירות נבחרים בחלקם על פי מטרת הצום
(צילום: shutterstock)
יתרונות:
  • ספיגה מהירה של נוטריאנטים שמעניקים אנרגיה לגוף.
  • ריכוז של אנזימים שחשובים לתהליכי פינוי הפסולת מתאי הגוף.
  • מנוחה מוחלטת למערכת העיכול בשל היעדר סיבים.
חסרונות:
  • היעדר הלעיסה מקשה על הגעה לתחושת שובע.
  • ערך גליקמי גבוה, זאת בשל היעדר הסיבים המאיטים את ספיגת הפחמימות המצויות בירקות ובפירות, מה שמעלה את רמות הסוכר בדם במהירות.
צום מיצים
צום מונו דיאט הכוונה במונו דיאט היא לאכילת סוג אחד בלבד של מזון במשך כמה ימים. פשוט בוחרים פרי או ירק מסוים ואוכלים ממנו 3־5 פעמים ביום ממש כארוחה בכמות של מנה, כלומר 1 כוס כרוב חתוך/ 1 תפוח/ פלח ממוצע של אבטיח/ 10 ענבים, שהם אגב הפופולריים ביותר.
4 צפייה בגלריה
מונו דיאט
מונו דיאט
מונו דיאט
(צילום: shutterstock)
יתרונות:
  • איתור רגישויות למזון, זאת מכיוון שכאשר מתחילים להוסיף מזונות בהדרגה בוחנים את תגובת הגוף שיכולה להעיד לעתים על רגישותו למזון מסוים.
  • אספקה של נוטריאנטים שונים מהירק/הפרי הנבחר.
  • אספקה של אנרגיה מהסוכרים שבירק/הפרי הנבחר, מה שמסייע להקלה על תחושת העייפות שבדרך כלל מתלווה לצומות.
חסרונות:
  • שעמום באכילת סוג אחד של מזון בלבד לאורך היום במשך כמה ימים.
  • אכילת מזון אחד בלבד לא מספקת את כל החומרים הדרושים לגוף, וזהו חיסרון משמעותי.
שימו לב: צום מונו אינו מומלץ לחולי אי ספיקת כליות או דלקות מעי. הוא אינו מתאים גם לחולי סוכרת מכיוון שהוא מעלה את רמת הסוכר בדם במהירות. בנוסף, לא כל פרי/ירק יתאים לכל אחד. לדוגמה, למי שסובל מתת־פעילות של בלוטת התריס לא יתאים צום על בסיס כרוב.
תעבירו למונו/ דגשים חשובים לצמי המיצים והמונו
  1. כל צום יכול להימשך 2־14 יום בהתאם להרגשה, למטרה וליכולת הגופנית. מומלץ מאוד גם שאיש מקצוע ילווה את התהליך.
  2. חשוב להכין את הגוף לצום בהדרגה על ידי הפחתה של צריכת מוצרים מהחי, קפה ומאכלים מעובדים, כך שיומיים לפני תחילת הצום יש לאכול רק ירקות, פירות, קטניות, אגוזים, שקדים ודגנים מלאים.
  3. גם היציאה מהצום צריכה להיות הדרגתית. בכל יום מוסיפים משהו לתפריט. ביום הראשון מתחילים במרקים, ביום השני מוסיפים פירות וירקות בשלל צורות, ביום השלישי מוסיפים דגנים מלאים, וביום הרביעי - קטניות. מוצרים מהחי אפשר להתחיל לאכול רק לאחר כשבועיים כי עיכולם ארוך ומצריך מאמץ רב.
צום מים
זה הצום המאתגר ביותר שבו שותים רק מים במשך כמה ימים, מה שמאפשר מנוחה מוחלטת לגוף. שיטה זו נהוגה בקליניקות שונות בחו"ל ונעשית אך ורק תחת פיקוח רפואי צמוד ומיועדת בעיקר לחולים קשים (חולי סרטן לדוגמה). ביציאה מהצום הזה מתחילים לצרוך מיצי ירקות ופירות ורק אחר כך עוברים לירקות ולפירות מוצקים.
4 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
מטופלים מדווחים על תחושת אנרגיה מוגברת ועל עלייה בריכוז ובבהירות המחשבתית
(צילום: Shutterstock)
אבל כאמור, לא מומלץ לנסות את זה בבית. הצום הזה חייב להיעשות תחת פיקוח רפואי צמוד.
יתרונות:
  • פירוק רקמות מזיקות, תאים חולים, שומנים עודפים ומשקעים בכלי הדם ובמפרקים.
  • ייצור מוגבר של תאי גזע - תאים שהגוף מייצר מהם תאים חדשים המחליפים תאים פגומים וחולים.
  • באופן מפתיע מטופלים מדווחים על תחושת אנרגיה מוגברת ועל עלייה בריכוז ובבהירות המחשבתית כעבור כמה ימים.
  • חידוד חוש הטעם וחוש הריח - הטעמים הופכים להיות חזקים כשמתחילים לאכול שוב.
חסרונות:
  • חוסר אספקה משמעותי של נוטריאנטים חיוניים לגוף - חלבונים, מינרלים, ויטמינים ועוד – במהלך הצום. מסיבה זאת הצום הזה מבוצע תחת ניטור ופיקוח רפואי.
צום לסירוגין
כאמור, הצום לסירוגין תפס תאוצה משמעותית בשנים האחרונות ונעשה פופולרי מאוד. לשיטה זו יש מגוון פרוטוקולים, שהמומלץ ביותר בהם הוא שיטת 16:8. בניגוד לשיטות הצום האחרות, וגם לצום יום הכיפורים, במקרה הזה מדובר על דפוס אכילה יומיומי, שבו במשך 16 שעות נמנעים מאכילה (מותר לשתות חליטות צמחים ומים), ובשאר הזמן (8 שעות) אוכלים. אופן האכילה המומלץ למקסום יעילות הצום לבריאות הוא 2־3 ארוחות מזינות במהלך חלון האכילה, הכוללות ירקות, פירות, אגוזים ושקדים, קטניות, דגנים מלאים ושומנים בריאים (אבוקדו, טחינה). בנוסף חשוב לאכול במידה ולהיזהר שלא "לפצות" על שעות הצום באכילת יתר בשעות המותרות.
יתרונות:
  • עלייה ברמות הלפטין, המוכר גם כ"הורמון השובע", מה שמביא לדיכוי תחושת הרעב.
  • סיוע בהורדת לחץ הדם וברמת השומנים והסוכר בדם.
  • בניגוד לצומות האחרים, בסוג הצום הזה אפשר ליהנות ממגוון מזונות ומאכילה מאוזנת.
חסרונות:
  • קושי להתמיד בו לאורך זמן כי, כאמור, מדובר באורח חיים ולא בזבנג וגמרנו.
  • זמן הסתגלות ארוך הנמשך כחודש שבמהלכו חווים תחושות של עצבנות, עייפות ורעב גדול, אך עם הזמן תחושות אלה הולכות ופוחתות.

תאכלו משהו? למי אסור לצום באף אחת מהשיטות

למרות היתרונות הבריאותיים שטומן בחובו הצום, הוא יכול להוות גם סכנה משמעותית לאוכלוסיות מסוימות, ולכן חובה להיוועץ ברופא המטפל אם יש רקע רפואי המחייב התייחסות. בין האוכלוסיות שאסור להן לצום:
  • נשים בהיריון
  • נשים מיניקות
  • חולי אי ספיקת כליות
  • אנשים בתת־משקל
  • מי שסובל מהפרעות אכילה

כפרה עליכם: איך להכין את הגוף לצום כיפור

אם תמלאו אחר ההמלצות שלפניכם, גופכם יתחזק והצום יהפוך ממאיים ומלחיץ למרפא וממריץ. מוזמנים לנסות:
ביום הצום
  1. שתו כוס מים בכל 45 דקות.
  2. ותרו על גבינות צהובות, ממתקים וחטיפים, וגם על קפה, תה ומשקאות ממותקים. כל אלה מצמיאים וגוזלים נוזלים חיוניים מהגוף.
  3. המעיטו גם בצריכת המלח ואכלו מזונות עשירים בנוזלים כמו פירות וירקות, ופחמימות מורכבות (בטטה, לחם כוסמין/שיפון, קינואה וקטניות).
טיפ: אם אתם נוטים לסבול מכאב ראש בצומות, יש סיכוי שזה בגלל חוסר בקפאין ולא מרעב. לכן הפחיתו את צריכת הקפאין ביומיים שלפני הצום.
בארוחה המפסקת
  1. בתחילת הארוחה אכלו ירקות טריים. אלה יספקו נוזלים חיוניים, ויטמינים, מינרלים ואנזימים שיעזרו להקל על הגוף בעיכול המזון, ונוגדי חמצון הדרושים בתהליך של נטרול הרדיקלים החופשיים.
  2. לאחר הירקות אכלו פחמימות מורכבות. הן מתפרקות בגוף לאט יותר ושומרות על תחושת שובע לאורך זמן רב יותר. לדוגמה: אורז מלא, פסטה מקמח כוסמין/שיפון מלא, פתיתים מקמח כוסמין, לחם שיפון או כוסמין, בטטה, כוסמת.
  3. לאחר אכילת הפחמימה המלאה אכלו חלבון - ביצה קשה, קטניות (גרגרי חומוס, נזיד עדשים, שעועית מבושלת, פולי סויה).
  4. לקינוח אכלו 6־10 שקדים טבעיים על קליפתם. לעסו את השקדים היטב, זה יעזור בהקניית תחושת שובע לזמן ממושך.
  5. הפסיקו לאכול כ־20 דקות לפני תחילת הצוםואז, כשלוש דקות לפני תחילת הצום, שתו שתי כוסות מים.
בצאת הצום
  1. שתו מיץ מארבעה גזרים וחצי סלק קלוף (לאוהבי המתוק) או מיץ משני תפוחים ירוקים חמוצים על קליפתם וחצי לימון צהוב אורגני שטוף היטב על קליפתו (לאוהבי החמוץ עדין). שני המיצים האלה מזריקים אנרגיה חיונית לגוף ומרווים. אם אין לכם מסחטת מיצים קשים, שתו כוס מים בטמפרטורת החדר עם לימון אחד סחוט טרי.
  2. 10 דקות לאחר שתיית המיץ שתו כוס מים לא קרים או חליטת צמחים כלשהי (נענע, מליסה, לואיזה, לימונית).
  3. 30 דקות לאחר שתיית המיץ אכלו ארוחה קלה לעיכול: ירקות טריים, מבושלים או אפויים (אפשר לצרף פחמימה מורכבת אבל לא חייבים אם לא מרגישים צורך). מרק כתום מומלץ כפחמימה אך ניתן גם לאכול מרק ירקות צמחוני.
  4. שעתיים אחרי הארוחה, במידת הצורך בלבד, אפשר לאכול פרי עם 5־10 שקדים.
  5. במהלך הערב שתו מים לא קרים וחליטות תה שונות.
טיפ: ותרו על אכילת חלבונים (מהחי ומהצומח) בערב של יציאת הצום. הם קשים לעיכול ומאתגרים את הגוף שנח במשך יום שלם ופתאום צריך לעבוד קשה בעיכולם. דחו את אכילת הדגים, הבשר, העוף, הביצים, השעועית, החומוס, העדשים, הסויה, האפונה ומוצרי החלב ליום שלמחרת.
הכותבת היא נטורופתית מוסמכת, אירידיולוגית, מנחה סדנאות לניקוי רעלים, מרצה לתזונה נכונה M.A, N.D, C.A ומנהלת את מרכז "תרפא" - קליניקה לנטורופתיה ודיקור
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button