לא תמיד טיפול בדיכאון יסייע גם בהקלה על התופעה הגופנית הנלווית לו

מאכילה רגשית ועד ירידה בראייה: 6 תופעות גופניות שעשויות לגלות שאתם בדיכאון

למה דיכאון יכול להחמיר מצבים של כאב כרוני, איך תדעו אם האכילה הרגשית שלכם היא תופעה נלווית לדיכאון וכיצד הוא קשור לירידה באיכות הראייה? התופעות שמנהלות קשר הדדי והדוק עם הדיכאון ועשויות להעיד על קיומו

פורסם:
אנחנו רגילים להתייחס לדיכאון כאל מחלה שמאופיינת בעצבות, בפסימיות ובחוסר שמחת חיים. אולם לעתים נלוות לדיכאון תופעות גופניות שמנהלות איתו קשר הדדי והדוק, כך שקיומה של אחת מהן מעלה את הסיכון לפתח את הדיכאון. וגם ההפך - הדיכאון גורם לתופעה הגופנית. לפניכם שש תופעות גופניות שנצמדות לדיכאון בעקשנות ועשויות להעיד על קיומו:

1. אכילה רגשית או חוסר תיאבון

הקשר בין תיאבון לדיכאון ידוע ומוכח. לא בכדי הוטבעו עם השנים מושגים כמו "אכילה רגשית" או "אכילה מנחמת", שמתבטאות באכילת מזונות עתירי קלוריות כתגובה לרגשות שליליים כמו דיכאון, בדידות, חרדה.
אחד ההסברים לקשר בין דיכאון לאכילה רגשית מוצא את השימוש באוכל כאמצעי למלא את החלל שנוצר מ"הריק" המאפיין דיכאון. לפי הסבר אחר, פיזיולוגי, מצבי לחץ שמובילים לדיכאון גורמים לשינויים ברמות הורמון הסטרס קורטיזול בדם, מה שמגביר את התשוקה לאכילת יתר.
6 צפייה בגלריה
אכילה רגשית 7
אכילה רגשית 7
שימוש באוכל כאמצעי למלא את החלל שנוצר מ"הריק" המאפיין דיכאון
(צילום: Shutterstock)
איך תדעו אם האכילה הרגשית היא תופעה נלווית לדיכאון? אתם לא מפסיקים לנשנש, לא בזמן הארוחה וללא תחושת רעב ונותרים עם חוסר סיפוק ושובע ועם רצון עז להמשיך לאכול. או הפוך - אתם נמנעים מאכילה בגלל חוסר מצב רוח.

2. עייפות כרונית וירידה ברמות האנרגיה

יותר מ־90% מהאנשים החיים עם דיכאון סובלים מתסמינים של עייפות. לפי אחת ההשערות, הורמוני סטרס שמשתחררים ביתר שאת באירועי חיים מלחיצים כמו אובדן של אדם אהוב, משבר כלכלי, פיטורים ועוד, יוצרים בגוף מצבי דלקת, מה שעלול להוביל גם לעייפות מתמשכת, לחוסר רצון במעורבות חברתית ולקושי לחשוב בבהירות (על הקשר בין דלקת לדיכאון ראו בסעיף הבא). כמו כן לדיכאון יש השפעה שלילית על השינה, מה שמוביל לקושי להירדם או לשינה מרובה מדי וכתוצאה מכך לעייפות.
6 צפייה בגלריה
 יותר מ־90% מהאנשים החיים עם דיכאון סובלים מתסמינים של עייפות
 יותר מ־90% מהאנשים החיים עם דיכאון סובלים מתסמינים של עייפות
יותר מ־90% מהאנשים החיים עם דיכאון סובלים מתסמינים של עייפות
(צילום: shutterstock)
איך תדעו אם העייפות שלכם קשורה לדיכאון? לאנשים שהם רק עייפים, ללא דיכאון, יש מוטיבציה לעשות דברים, הם רק חסרי אנרגיה. לעומתם, אנשים הסובלים מדיכאון מגלים חוסר עניין בפעילויות שונות. בנוסף, אם העייפות שלכם קשורה בדיכאון, לא תחושו הטבה משמעותית גם אחרי שנת לילה טובה.

3. מדדי דלקת גבוהים

בשנים האחרונות יש יותר ויותר מחקרים המצביעים על קשר בין דיכאון לדלקתיות בגוף. כך לדוגמה, במחקר גדול מ־2021 שממצאיו פורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry, הוכיחו החוקרים שבדמם של אנשים הסובלים מדיכאון יש רמות גבוהות יותר של מדדי דלקת (CRP) לעומת אלה שאינם בדיכאון, וזאת ללא קשר לרקע סוציו־אקונומי, בריאות לקויה או התנהגויות לא בריאות.
החוקרים הסבירו שדלקת היא תגובה ביולוגית המכוונת בעיקר להילחם בזיהום, אך יש לה גם תפקיד חשוב בוויסות ההתנהגות. עם זאת, לדבריהם אין ראיות המצביעות על כך שתרופות נוגדות דלקת עשויות לסייע בטיפול בדיכאון.
איך תדעו אם הדלקתיות קשורה לדיכאון? אם ביצעתם בדיקת מעבדה סמוך למשבר כלשהו בחיים ונמצאו בגופכם מדדי דלקת ברמות החורגות מהנורמה, סביר להניח שיש קשר בין השניים. אם לא היה אירוע חריג בחייכם, ואתם חיים בשמחה, פנו לרופא המטפל להמשך בירור.

4. ירידה בסבילות לכאב ו/או כאב כרוני

חוקרים עדיין מנסים להבין כיצד כאב פיזי ודיכאון קשורים זה בזה, כמו גם כיצד הם יכולים להשפיע זה על זה. אחד ההסברים הביולוגיים לקשר בין השניים מצביע על חוסר ויסות של מוליכים עצביים כמו סרוטונין, נוראפינפרין ודופמין, המעורבים גם במנגנון הכאב. זו גם הסיבה לכך שפעמים רבות מתן נוגדי דיכאון, המעלים את רמת הסרוטונין, משפר לא רק את מצב הרוח אלא גם מקל על הכאב ומפחית מתחושת העייפות הכרונית.
הסבר נוסף לקשר בין דיכאון לכאב קשור לתפיסת הכאב. במצב דיכאון תפיסת הכאב שונה מהדרך שבה אדם ללא דיכאון חווה אותה, מה שמשפיע על עוצמת הכאב. תיאוריה נוספת גורסת שלחץ נפשי ודיכאון גורמים לשרירים להיות נוקשים, מה שלאורך זמן יוצר עומס וכאב.
בנוסף, דיכאון יכול לעודד התנהגויות המשמרות את הכאב כמו הימנעות מפעילות גופנית ושינה מופרזת. כאב כרוני יכול לגרום גם למתח נפשי ולהפרעות שינה, לירידה בהכנסה ובדימוי העצמי - גורמים המגבירים בפני עצמם את הסיכון לדיכאון.
6 צפייה בגלריה
במצב דיכאון תפיסת הכאב שונה מהדרך שבה אדם ללא דיכאון חווה אותה
במצב דיכאון תפיסת הכאב שונה מהדרך שבה אדם ללא דיכאון חווה אותה
במצב דיכאון תפיסת הכאב שונה מהדרך שבה אדם ללא דיכאון חווה אותה
(צילום: shutterstock)
איך תדעו אם הכאב קשור לדיכאון? אם שימוש במשככי כאב לא מוביל להטבה במצבכם וגם לא תרגילי הרפיה, רצוי לפנות לגורם מקצועי כדי לבחון את הסבירות לכאב על רקע דיכאון.

5. ירידה בראייה

במחקר שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry ב־2010, הראו החוקרים שאנשים הסובלים מדיכאון מתקשים לזהות הבדלי ניגודיות בשחור־לבן. במחקר השתתפו 40 נבדקים שאובחנו עם דיכאון מג'ורי ו־40 נבדקים בריאים. החוקרים הפעילו באחת מעיני כל המשתתפים אלקטרודה שנועדה למדוד את פעילות העצבים שמחברים את הפוטו־רצפטורים (תאים קולטי אור) לעצב האופטי. המשתתפים צפו במסך שעליו הופיעו משבצות שחורות ולבנות. לאט־לאט הפך המסך ליותר ויותר אפור והפחית את הניגודיות בין המשבצות למשך עשר שניות.
נמצא כי בקרב הנבדקים הבריאים הפעילות העצבית הייתה גבוהה פי שלושה לעומת הנבדקים שסבלו מדיכאון. עוד נמצא כי ככל שהדיכאון היה עמוק יותר, כך תפיסת הניגודיות של הנבדקים הייתה גרועה יותר.
6 צפייה בגלריה
נמצא כי בקרב הנבדקים הבריאים הפעילות העצבית הייתה גבוהה פי שלושה לעומת הנבדקים שסבלו מדיכאון
נמצא כי בקרב הנבדקים הבריאים הפעילות העצבית הייתה גבוהה פי שלושה לעומת הנבדקים שסבלו מדיכאון
נמצא כי בקרב הנבדקים הבריאים הפעילות העצבית הייתה גבוהה פי שלושה לעומת הנבדקים שסבלו מדיכאון
(צילום: shutterstock)
איך תדעו אם הירידה בראייה קשורה לדיכאון? אם מלבד ירידה באיכות הראייה, אתם מוצפים במחשבות שליליות ובראייה פסימית, רצוי לפנות לגורם מקצועי לצורך ייעוץ.

6. ירידה בזיכרון, בריכוז ובקוגניציה

מחקרים רבים מראים שהדיכאון יכול להשפיע על הזיכרון, על הריכוז ועל הקוגניציה בדרכים מגוונות ומפתיעות. בין ההסברים לקשר: ההיפוקמפוס, אזור המוח המתמודד עם למידה וזיכרון, נוטה להתכווץ בשל השחרור המוגבר של הורמוני סטרס, מה שמוביל לירידה התפקודית. על פי הסבר אחר, ההרהורים על דברים מטרידים במצב דיכאון "זוללים" משאבים עצביים שהמוח יכול לנצל לדברים חיוניים אחרים כמו זיכרון.
הסבר נוסף נעוץ בהפרעות שינה המלוות דיכאון. מחקרים רבים הראו כי שינה לא מספקת (פחות מ־7־9 שעות רציפות ביממה) או עודפת (יותר מתשע שעות) עלולה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי.
במקרה הזה תרופות נוגדות דיכאון לא תמיד יספקו פתרון לבעיה, מאחר שחלק מהתרופות האלה, למשל מקבוצת SSRI, עלולות דווקא לגרום לקשיי ריכוז ולפגיעה מסוימת בזיכרון לטווח קצר.
6 צפייה בגלריה
זיכרון
זיכרון
הדיכאון יכול להשפיע על הזיכרון, על הריכוז ועל הקוגניציה בדרכים מגוונות ומפתיעות
(צילום: Shutterstock)
איך תדעו אם הירידה בריכוז ובזיכרון קשורה לדיכאון? אם אתם זוכרים יותר דברים שליליים ופחות פרטים קטנים מאירועים משמחים, וגם קשיי הזיכרון הופיעו יחד עם שינוי במצב הרוח, ייתכן שמדובר בדיכאון.
לא תמיד טיפול בדיכאון יסייע גם בהקלה על התופעה הגופנית הנלווית לו. עם זאת, פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת, בילוי עם בני משפחה וחברים ושימוש בטכניקות הרפיה עשויים להפחית את עוצמת הדיכאון וכן את ההפרעה הגופנית הנלווית לו.
ייעוץ מקצועי: ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button