משמש זה שנים לריפוי מחלות ברפואה המסורתית. פרי המרולה

רוצים חורף בריא וטבעי? אולי כדאי שתתגברו את התפריט החורפי בפרי המרולה

הוא עשיר בוויטמין C, מחזק את החיסוניות ואפילו נותן בוסט לדיאטה. תשע סיבות שישכנעו אתכם להכיר מקרוב את הסופרפוד הסודי שמוצאו באפריקה הדרומית, כולל מתכון ל"כדורי אנרגיה" סופר בריאים מאבקת מרולה

אפרת נבון
פורסם:
בזמנים המתוחים מנשוא שבהם אנו מצויים ועם המעבר לעונת החורף, כדאי מאוד לחזק את הגוף שלנו, ובייחוד את מערכת החיסון שנחלשת בזמני לחץ. אחד ממזונות־העל המוכרים פחות לקהל הרחב אבל עתירים בסגולות מרפא הוא המרולה. מדובר בפרי קטן מאוד שמוצאו באפריקה הדרומית, טעמו חמוץ־מתוק והוא משמש ברפואה המסורתית למאכל ולריפוי מחלות כבר אלפי שנים.
את עץ המרולה הביאו לארץ בשנות ה־80 של המאה הקודמת מתוך כוונה לייצר את ליקר האמרולה המפורסם, אך בהמשך נמצא כי זה לא היה כלכלי והמטעים הוזנחו. לאחרונה החלו לגדל את עץ המרולה ברמת הנגב, וכיום ישראל היא היחידה בעולם המפיקה אבקת מרולה אורגנית, לצד מוצרים נוספים כמו שמן מרולה אורגני ולא מזוקק. הנה תשע סיבות טובות להכניס את מזון־העל הזה לתפריט החורפי ולתגבר את מדף התרופות הטבעי.

1. הפרי עשיר בוויטמין C

בפרי אחד יש פי 20 ויטמין C מאשר בתפוז באותו המשקל! ויטמין C חשוב לחיזוק מערכת החיסון, לבריאות העור, לצמיחת שיער תקינה, להאטת ההזדקנות, לייצור קולגן, לבריאות השיניים והחניכיים ועוד. כמו כן, המרולה עשיר בוויטמינים מקבוצה B, ויטמין K, מינרלים (ברזל, נתרן, זרחן, גופרית) וכל חומצות האומגה.

2. נלחם בזיהומים

במחקר שפורסם בשנת 2001 בכתב העת Journal of Ethnopharmacology נמצא כי בפרי המרולה יש רכיבים אנטי ויראליים, אנטי חיידקיים ואנטי פטרייתיים. באוסטרליה אף יש תכשיר לטיפול בשלשולים המבוסס על מרולה.

3. מסייע לירידה במשקל

אבקת המרולה עשירה בסיבים תזונתיים - בכל כפית יש 32% סיבים תזונתיים, בעיקר מסוג פקטין. אלה מסייעים בהורדת רמת השומנים והסוכר בדם, מהווים מצע לחיידקים הידידותיים במעי, מסדירים את היציאות ומקנים תחושת שובע ממושכת ובכך תומכים בתהליכי הירידה במשקל.

4. טוב ללב

המרולה תורם לאיזון ערכי הכולסטרול ולחיזוק מערכת הלב. מחקר שנערך בטכניון מצא שצריכת אבקת המרולה מפחיתה את רמת העקה החמצונית בדם בזכות נוגדי החמצון שבה. עוד נמצא שצריכת מרולה תורמת להורדת רמות
ה־LDL (הכולסטרול הרע) ומעלה את רמות ה־HDL (הכולסטרול הטוב) הודות לכמות הפקטין וויטמין B3 (ניאצין) שמכיל הפרי.

5. מאזן את רמות הסוכר בדם

זה שנים משתמשים באפריקה במרולה כתרופה טבעית לסוכרת, ואכן מחקר משנת 2008 שפורסם בכתב העת Phytomedicine הראה שהיא מאזנת את רמות הסוכר בדם ביעילות הדומה לזו של מטפורמין - התרופה המוכרת לסוכרת. במחקרים אחרים נוספים נמצא שקליפת הפרי תורמת לאיזון רמות הסוכר בדם ושהיא בעלת פעילות היפוגליקמית בקרב חולי סוכרת מסוג 2.

6. מועיל לבריאות העצם

המרולה עשיר בסידן, מגנזיום, סיליקה, אבץ ואשלגן - מינרלים החיוניים לעצמות בריאות. מינרלים אלה חיוניים גם להתכווצות ולהרפיה תקינה של השרירים (כולל שריר הלב) ולחיזוק הגידים והרצועות בגוף.

7. מעכב תהליכי הזדקנות

זאת הודות לכמות נוגדי החמצון שהפרי מכיל, בהם פלבנואידים, פנולים, פוליפנולים, ויטמין C, ויטמין E וחומצה אולאית, שהוכחו כמעכבי הזדקנות. במחקר שפורסם בשנת 2022 בכתב העת International Journal of Food Propertie נמצא גם שהודות לרכיבים אלה המרולה תורם להגנה על התאים מפני מחלות כרוניות ומפני סרטן.

8. משפר את תפקודי המוח

החומצה האולאית והוויטמין B3 שבמרולה תורמים לחיזוק תפקוד המוח. הם מסייעים בהעלאת מצב הרוח, מרגיעים עצבית ומסייעים לשיפור הזיכרון.

9. תורם לבריאות העור והשיער

רכיבי המרולה תורמים לבריאות העור והשיער בנטילה פנימית אבל גם בשימוש חיצוני. אבקת המרולה מכילה ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון החשובים לבריאות העור ומסייעת לייצור הקרטין (חלבון שהשיער והציפורניים בנויים ממנו). שמן המרולה, המופק מזרעי הפרי, ידוע בתכונותיו המזינות את העור: הוא מלחלח את העור, מעכב הזדקנות, מונע קמטים, משפר את הגמישות והמוצקות של העור ומטפל בבעיות עור ובגירויים. בנוסף הוא מחזק את שורשי השיער, מונע קשקשים ואף מחזק את הציפורניים.

באבקה או בשמן: מה עושים עם מרולה

את המרולה אפשר למצוא במגוון מוצרים ותכשירים, בהם שמן פנים אנטי אייג'ינג, אבקת מרולה סופרפוד, קפסולות,
סבונים ושמן פנים וזקן לגברים.
האבקה: משתלבת נפלא במאכלים כמו ריבות, סמוזיס, שייקים, גלידות וקינוחים קרים ומעניקה להם טעם חמצמץ רענן. מינון מומלץ: 1־2 כפיות ביום.
השמן: משמש למריחה על הפנים, הצוואר והמחשוף. מינון מומלץ: 2־3 טיפות.

מתכון לדרך: כדורי C האנרגיה

מה צריך (ל־15 כדורים)
1 כוס חמאת שקדים טבעית
1/4 כוס סירופ מייפל (או 1 כפית שטוחה אבקת מונק פרוט)
1/4 כוס קמח קוקוס (או קמח בננה ירוקה)
1/2 כפית תמצית וניל טבעית / קורט גרגרי וניל ממקל וניל
7 כפיות אבקת מרולה
1/2 כפית גרידת לימון/תפוז
לציפוי: 1/2 כוס פתיתי קוקוס + 1 כפית אבקת מרולה
מה עושים:
1. מערבבים את כל הרכיבים יחד לבצק נוח לעיבוד. אם צריך, מוסיפים עוד קמח קוקוס או בננה או חמאת שקדים לקבלת עיסה נוחה וחלקה.
2. מערבבים היטב את רכיבי הציפוי בקערה עמוקה.
3. מכדררים מהבצק כדורים ומגלגלים בתערובת הציפוי.
4. שומרים במקרר כשבוע או במקפיא כחודש. יש להוציא כ־10 דקות לפני האכילה.

הכותבת היא נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא", לעמוד האינסטגרם של אפרת
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button