מה עושים כשהילדים רוצים שתקנו להם - כאן ועכשיו - ממתק מהסופר, מתערבים בשיחות של המבוגרים, מפטפטים ללא הרף ומתפרצים בזעם בכל פעם שהם חשים תסכול? עוזרים להם לפתח את שריר השליטה העצמית. מדובר במיומנות חשובה המאפשרת לילדים (ולמבוגרים) לתרגל איפוק על ידי ניהול המחשבות והרגשות שלהם. היא מסייעת להתמודד עם פיתויים מזיקים, לבצע בחירות שקולות יותר ולסבול את אי־הנוחות הכרוכה בהשגת יעדים ארוכי טווח (כמו למשל ויתור על משחק מחשב כדי להכין שיעורי בית).
מנגד, ילדים חסרי שליטה עצמית נוטים להתקפי זעם או להתנהגויות אימפולסיביות מזיקות. הם עלולים לבצע בחירות גרועות שפוגעות בהם או באחרים ולהגיב בצורה הרסנית כשהם לא מקבלים את מבוקשם ולכן יתקשו יותר בחברה ובמשימות החיים השונות.
אז איך מעודדים את הילדים לשליטה עצמית?
קראו עוד:
1. שמשו דוגמה (מודלינג)
ילדים לומדים איך להתנהג דרך התבוננות במבוגרים. שגרת היומיום מספקת לכם שפע הזדמנויות להדגים לילדיכם התנהגות מאופקת. למשל, כשאתם יוצאים איתם לסופר ומראים להם איך לתעדף את המוצר הנכון (קריאת תווית מזון, מחיר), כשאתם עומדים בסבלנות רבה בתור ארוך או כשאתם תקועים בפקק. דוגמה נוספת: כשאתם כועסים עליהם, אתם יכולים לומר להם בטון שקט: "אנחנו לא רוצים להרים את הקול, נירגע בקרוב ולאחר מכן נדון במה שאירע היום בצורה רגועה".
2. למדו אותם אסטרטגיות לשליטה עצמית
למשל, כשהם מגיעים ליום הולדת של חבר ורוצים להושיט יד לעבר צלחות הממתקים אף על פי שהמארחים ביקשו להמתין עד שהאירוע יתחיל. זו אינה סיטואציה פשוטה עבורם, אבל מבחינתכם זו הזדמנות להסביר להם עד כמה חשוב לכבד את הבקשה של המארחים ולתרגל דחיית סיפוקים. חשבו יחד איתם על פעילות מסיחה כמו להתחיל לספור את הבלונים בחדר, לשחק עם חבר או כל פעילות אחרת שתסייע להם להתאפק.
3. כוונו אותם לפעילות שמעודדת לקיחת אחריות
עודדו אותם לפעילויות או למשימות שמאפשרות למידה של התמדה ואחריות, כמו ספורט או שיעורי מוזיקה. טיפול בחיית מחמד, למשל, ימחיש לילד להתחשב בצורכי האחר ולדאוג לו, גם אם זה כרוך באי־נוחות.
4. עודדו אותם לחסוך כסף
כשילד בוחר לשים כסף בקופה במקום לבזבז את כולו על ממתקים ומשחקים, הוא לומד לרסן את האימפולסיביות שלו ולנהל את הכספים שלו באיפוק. על הדרך הוא ילמד גם להיות מרוצה בחלקו, גם אם לא השיג באותו הרגע את מה שחשק בו.
5. הציבו להם גבולות
חשוב שהילדים יבינו איפה עובר הגבול ומהן ההשלכות להתנהגות אימפולסיבית ולא נאותה. הצבת גבולות מספקת להם הזדמנות לעצור, לחשוב ולווסת את עצמם. כך למשל, הם יבינו שאם הם לא יסדרו את החדר או יכינו שיעורי בית, הם לא יוכלו לצאת לשחק עם חברים. בכל מסגרת מחוץ לבית קיימים כללים וחוקים. ככל שתלמדו את הילדים להתנהל בהתאם לכללי הבית, כך תסייעו להם להשתלב בכל מקום מחוץ לבית.
6. למדו אותם לזהות את הזמן שבו הם "מאבדים את זה"
ואז למדו אותם דרכים להתגבר על כך. בנסיעה ארוכה, למשל, במקום לשאול כל שנייה "מתי מגיעים?", הציעו להם לספור את העצים בדרך או כל מכונית צהובה. לאחר מכן שקפו להם את היכולת שהפגינו בסיטואציה, כך הם יתפסו את עצמם כמסוגלים להתאפק.
7. צרו עבורם שגרת שינה
ילדים שנכנסים לחדר בשקט כי הגיע הזמן לישון, גם אם הם לא ממש רוצים, מצליחים לפתח כך לאורך זמן איפוק ושליטה עצמית. כדי להגיע למצב הזה עליכם ליצור טקס קבוע ושגרת שינה כשעה לפני השינה, שכולל עמעום האורות בבית, ארוחת ערב, מקלחת, פיג'מה, הקראת סיפור ולישון. לאחר מכן צאו מהחדר ואל תישנו לצדם.
8. אל תסכימו ל"מההה?"
הסבירו לילדים שכאשר אתם קוראים להם, עליהם להגיע אליכם ולא להשיב לכם מרחוק בצעקה ("מההה?"). זו פעולה פשוטה אך בעלת ערך בתרגול שליטה עצמית. הילדים לומדים כך שלפעמים עליהם לוותר על משהו שמתחשק להם לעשות כרגע (כמו להמשיך במשחק), לטובת משהו אחר, אולי גם מהנה פחות.
הסבירו לילדים שכאשר אתם קוראים להם, עליהם להגיע אליכם ולא להשיב לכם מרחוק בצעקה ("מההה?"). זו פעולה פשוטה אך בעלת ערך בתרגול שליטה עצמית
9. השתמשו בטכניקות מגע כדי ללמד אותם לווסת את הרגשות
למשל, בכל פעם שהם עומדים להתפרץ, הם מאגרפים את כפות הידיים וסופרים עד עשר או מעבירים "זרם" מהאצבע שלהם לאצבע שלכם עד יעבור זעם. חשוב שהילדים יכירו את עצמם ויידעו מה מרגיע אותם. זה ישרת אותם במצבים שונים.
10. האמינו בהם
הילדים שלכם הם עדיין רק ילדים. הם לומדים להתנהל בהתאם לציפיות ולמוסכמות חברתיות. ככל שאתם כהורים תשקפו להם את היכולת שלהם להתאפק ותחזקו אותם על שהצליחו לא לצעוק, כך האמונה שלהם בעצמם תתעצם.
ייעוץ מקצועי: לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים במכון אדלר