120 ואחת
מאי גולן: "מי שניסה לעשות לנו שואה שנייה צריך לקבל נכבה. יש תוכניות"
51:26
בשנה הראשונה לכהונת הקואליציה הנוכחית ליוו את השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה מאי גולן לא מעט כותרות שליליות: החל מהמינוי לקונסולית בניו יורק שסוכל לכאורה בשל עמדותיה ועד לקטטות עם חברי אופוזיציה במליאה. בריאיון לפודקאסט הפוליטי "120 ואחת" בהגשת מורן אזולאי היא מזכירה שהיא שייכת לאגף הימני בליכוד: תומכת בהתיישבות ברצועת עזה, קוראת לגרש פלסטינים מבתיהם כעונש על 7 באוקטובר, שוללת ועדה חקירת ממלכתית למחדל – ובעיקר מזכירה שוב ושוב, גם כשהיא לא נשאלת, את יאיר לפיד, יש עתיד ו"השמאל". צפו בריאיון המלא:
מורן אזולאי מראיינת את מאי גולן

2 צפייה בגלריה
מאי גולן מתארחת בפודקאסט של מורן אזולאי 120 ואחת
מאי גולן מתארחת בפודקאסט של מורן אזולאי 120 ואחת
"נתניהו לא אמר חרטא". מאי גולן
(צילום: קובי קואנקס)
על השתתפותה השבוע בכנס התמיכה בהתיישבות בעזה אמרה גולן: "הסיבה העיקרית שבגללה הגעתי לכנס היא שסיימנו עם סתימת הפיות האלימה, הבריונית והדוחה בתקשורת ובכלל במרכז-שמאל שחושבים שדעה לגיטימית שייכת רק לצד אחד. יש שם חלקים גדולים מהעם שרוצים התיישבות וזה לגיטימי. זה נושא שיכול לעלות על השולחן ולא יסתמו לנו את הפה".
לדבריה, "כל כלי לגיטימי כדי למנוע את החטיפה הבאה של משפחת ביבס או את הרצח הבא של נשים וגברים - גירוש משפחות, שלילת אזרחות, כל דבר. בסנטימנט הפלסטיני, מה שכואב להם הכי הרבה, יותר מחיי אדם, זה לקיחת קרקע. אז הדיון הזה יכול לעלות".
זה לא משנה כמה כנסים תארגנו שם, הרי בסוף אומר ראש הממשלה: "זה לא יקרה, זה דבר לא ריאלי". אומר שר הביטחון "זה לא יקרה, זה לא ריאלי". חברת המפלגה שלך קטי שטרית אומרת לניר גונטז' "שנינו יודעים שזה חרטא". אולי גם את יודעת שזה חרטא? "אני ממש לא יודעת שזה חרטא. אין לי איך להסביר את הדברים שלה".
עזבי את קטי שטרית, ראש הממשלה אומר זה לא יקרה. "הוא לא אמר חרטא. הוא אמר לא ריאלי וזה בסדר. אמרו על דברים אחרים שהם לא ריאליים".
אם הייתה התיישבות יהודית בעזה היית מסכימה להתגורר שם? "בוודאי. למה לא? איפה שיש יהודים יש צבא, איפה שיש צבא יש ביטחון. ביהודה ושומרון, אם לא היה את מפעל ההתיישבות שם, בוודאות הייתה שם מדינת טרור ומשם היו נורות רקטות על כל המרכז. אז כנראה שמשהו במפעל ההתיישבות הזה עובד".
אבל מה הייתם עושים בעזה? מגרשים את כל העזתים? "אותנו גירשו יפה מאוד משם, ובמקום הסינגפור שהעולם הבטיח לנו, כי העזתים לא הבטיחו לנו כלום, קיבלנו סינגפור רצחנית תחתית. אז מה אומרת המשוואה? נתנו לכם קרקע ואנחנו מקבלים טרור. אז ניקח לכם את הקרקע בחזרה כדי שלא יהיה טרור".
ומה תעשי עם העזתים? "יש תוכנית, יש הצעות. אני לא אפתח את זה עכשיו כי זה ארוך. מסרנו את גוש קטיף וקיבלנו 7 באוקטובר. לכן אני חושבת שעל דבר כזה מה שהערבים צריכים לקבל הוא נכבה, לא שטחים".
2 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
"ניקח את מה שנתנו להם". פלסטינים מתפנים מג'באליה, השבוע
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
מה זה אומר? "נכבה, מה זה אומר נכבה במושגים של הערבים?".
תגידי למה את מתכוונת. "מי שניסה לעשות לנו שואה שנייה, קודם כל ניקח לו את מה שנתנו לו. המושג נכבה, שאני יודעת שכל מאזין היום יודע מה המושג, זה מה שהם צריכים לקבל על מה שהם עושים לנו".
לשאלה על כוונתה לגירוש הפלסטינים והפיכתם לפליטים ענתה: "הפיכתם לפליטים, נו באמת".
על האפשרות לעסקת חטופים היא טוענת: "הכי כואב לי זה השקר שמוכרים לציבור בדמות עסקה שלא קיימת. היא לא נמצאת על השולחן. משקרים לציבור, משקרים למשפחות החטופים. אנחנו מתמודדים עם ברברים סדיסטים שיודעים בדיוק איך לנגן על העצב החשוף של הישראלים. איזו עסקה הייתה לך פה? היינו עוצרים את המלחמה, מקבלים 30 חטופים שיכול להיות שהם מתים. איזה אינסנטיב בכלל היה להם להחזיק אותם בחיים אם הם יודעים שאנחנו מקבלים בכל מחיר?".
כשמונית לשרה לקידום מעמד האישה מיליון גבות התרוממו. מה הקשר בין מאי גולן לבין מעמד האישה? "את שומעת כמה השאלה שלך מזעזעת? אני יודעת שזו שאלה ששמעת את הארגונים שואלים, אבל את מבינה? איזו אישה שמגדירה עצמה כפמיניסטית תעז לעלות על דעתה שאלה כזו? מי אתן שתקבעו מה הן הגדרות הפמיניזם?".
כי כשמסתכלים על דמות שמולבשת על תפקיד מסוים, רוצים לראות אם היא הייתה מחוברת לנושא הזה בעבר. האם היא התבטאה בנושא בעבר, איך נראות ההצבעות שלה בעבר בנושאים שקשורים לענייני נשים, האם היא יזמה בעצמה כל מיני הצעות חוק שקשורות. ובמקרה שלך התשובה הייתה לא. "זה בולשיט אחד גדול, זה מגעיל אותי, זה דוחה אותי. זו הסיבה שעוד קודם לא התחברתי לאף ארגון צבוע שכזה. בכוונה הבאתי דפים כדי להקריא לך כותרות, וזה יהיה בדיוק דקה. בחצי שנה שהייתי השרה לקידום מעמד האישה לפני המינוי שלי לשרה לשוויון חברתי, הכנו קודם כל תוכנית חומש, תוכנית אסטרטגית לקידום נשים ושוויון הזדמנויות, הראשונה מסוגה בארץ. כינסנו שולחנות עגולים מכל רחבי הארץ. אני רוצה גם מסורתיות וחרדיות. עשינו תוכנית מנהיגות נשית מקומית באמצעות קהילות, הקמנו קהילות בכל עיר ועיר עם היועצות לקידום מעמד האישה שמפתחות את ההעצמה של האישה, את הקידום שלה, את ההבנה במה היא רוצה.
"עשינו תוכנית תעסוקת נשים בשיתוף משרד העבודה שנתן ליווי הוליסטי תעסוקתי גם לנשים צעירות. עזרנו לאלפי נשים. עשינו מעטפת הוליסטית לצעירות וצעירים בשיתוף משרד הנגב והגליל, הקמנו בתי מנהיגות נשית ונקים עוד בתי מנהיגות נשית ברחבי הארץ. הוצאנו קול קורא חינוך לגיל הרך, הוצאנו קול קורא לנשים ברחבי הארץ כדי לקדם תעסוקה, הוצאנו קול קורא למניעת אלימות כלפי נשים ממשרד הרווחה".
מה זה קול קורא לאלימות נגד נשים? "את מוציאה תוכנית לכלל הרשויות ברחבי הארץ. את צריכה להקים את זה בתוך הקהילות. יש צוות מקצועי מתוך המשרד שעובד ביחד עם הרשות המקומית. ברשות מוקם עוד צוות ובאמצעות פעולות הסברה למניעת אלימות את מגיעה להעצמה נשית וגם הדרכות למניעת אלימות".
זה מה שיעזור באלימות נגד נשים? "את לא יכולה להיכנס לבית ולדעת איזה גבר פוגע. אישה שלא מתלוננת - את לא תדעי על מה קורה לה. אבל כשאת יוצרת קהילת נשים, האחת מספרת לשנייה".
מאי 2023. עימות בין גולן למירב בן ארי במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

על הטענות כלפיה שסיכלה העברת תקציבים לתוכנית 550 לפיתוח החברה הערבית אמרה גולן: "בשביל שהכסף יגיע למגזר הערבי - לנשים, לגברים, לחינוך, לחסרי המעש - אני מבקשת נתונים. לי יש ראש רשות במשרד. היית מצפה שכשאת מזמנת אותו, הוא ידקלם לך את הנתונים של הרשות שלו. אין שום דבר. לוט בערפל.
"אם עבריין סוחט בעל חנות מכולת, הוא יכול לסחוט ממנו עשרת אלפים, מאה אלף שקל. אבל כשהוא מקבל את זה מהוורידים של הממשלה, בדרך שאת לא מכירה, ורוב הציבור לא מכיר, את כבר הופכת אותו למפלצת. יש בכירים במגזר הערבי שאומרים את זה: ארגוני הפשע הערביים חדרו לחלק גדול מהמועצות המקומיות ושולטים בהן".
את תומכת בוועדת חקירה ממלכתית כלשונה בחוק לגבי המלחמה? "אני תומכת בוועדה ציבורית".
לא ממלכתית כלשונה בחוק היום, בראשות שופט בדימוס? "אני רוצה ועדה ציבורית. הציבור יוכל להביע את דעתו אחרי כל הגילויים. זה צריך להיות מורכב מרוב שמקובל על כל חלקי העם".
אבל מי יעמוד בראשה? "אנחנו נחיה ונראה".
את לא סומכת על השופטים בבית המשפט העליון ובדימוס? "אני חושבת שמערך ההבנות המנותק לחלוטין מהיסוד של שופטי בג"ץ לא מאפשר להם היום לקבל החלטות נכונות בהקשר למדינת ישראל. אני חושבת שהם מנותקים".
את יודעת מה יגידו? אתם משנים את חוקי המשחק תוך כדי המשחק, בגלל שהמחדל הזה קרה במשמרת שלכם. "גיליתי את זה לפני 15 שנה".
החוק קובע מהי ועדת חקירה ממלכתית, איך היא תורכב, מי יעמוד בראשה. "אני יכולה לקחת אותך לוועדת אגרנט על איך במחדל ההוא אמרה אותה ועדה שדברים כאלה בסוף נופלים על הצבא ועל העניינים המקצועיים. אני לא לוקחת אותך לשם. אני לא רוצה ליצור שסע. אני רוצה ועדה ציבורית שתורכב מכולם. מבחינתי שתורכב גם מהאופוזיציה, 50:50".