בישראל נערכו להודעה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פתיחת חקירה בעניין פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בעזה וביהודה ושומרון מיוני 2014, וסבורים כי המדינה תוכל לספק הגנה לכל אזרח ישראלי מרדיפה משפטית.
3 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
(צילום: AP)
ההליך המשפטי הצפוי הוא מורכב, ועשוי להימשך הרבה מאוד זמן. המשמעות של פתיחת החקירה היא שבית הדין החליט לקבל על עצמו סמכות להוצאת צווי מעצר והבאה לחקירה. הדבר אמנם חמור, אך לא יוכל לקרות באופן מיידי. מדובר בתהליכים שנמשכים שנים, ויחלפו לכל הפחות חודשים ארוכים עד שצווים מהסוג הזה יהפכו למציאות. כך או כך, המדינה נערכת באופן משמעותי להגנה המשפטית - ומשקיעה משאבים ומאמצים רבים להגנה על ישראלים.

החקירה בהאג - כתבות נוספות

על פי נוהלי בית הדין, התובעת הראשית בנסודה אמורה לשלוח מכתבים רשמיים לכל הצדדים המעורבים, כולל הממשלה, כדי להודיע על הכוונה לפתוח בחקירה - ולשאול האם ישראל רוצה לחקור בעצמה את הנושא. בישראל לא מכירים עדיין את המכתב הזה, אך הנוהל מאפשר לכל מי שמקבל את המכתב להשיב עליו תוך חודש.
עדיין לא ידוע אם התובע החדש שיחליף את בנסודה ידע על ההכרזה - ומה כוונותיו להמשך. עם זאת, בישראל מעריכים שבנסודה ניסה לכבול אותו לכיוון מסוים למרות שיש לו מרחב של שיקול דעת בנושא. התובעת עצמה הודתה שבית הדין מוגבל באמצעים, וגם משבר הקורונה צפוי לעכב את ההליכים. לא מעט מדינות מאמינות שזה לא הכיוון שבית הדין היה צריך לקחת - אך מצד שני בישראל מאמינים שאין איום מיידי וממשי על ישראלים שיצאו לחו"ל.
3 צפייה בגלריה
קארים חאן עורך דין בריטי מועמד לתפקיד תובע ראשי ב בית הדין הפלילי ב האג
קארים חאן עורך דין בריטי מועמד לתפקיד תובע ראשי ב בית הדין הפלילי ב האג
התובע החדש, קארים חאן
( צילום: AP)
בירושלים בטוחים שישראל לא ביצעה מעשים פליליים ולא פשעי מלחמה, ומאמינים כי מדובר באירועים שייחודיים לנאצים ולתקריות ביוגוסלביה, רואנדה וסוריה. בנוסף, בישראל מאמינים כי קביעה סופית שהפעולות של חיילי צה"ל הן פשעי מלחמה תהיה מרחיקת לכת - אך גם לזה נערכו מראש.
מנדלבליט מקדיש שעות רבות בתקופה האחרונה לתיאומים עם הדרג המדיני כדי למנוע או לכל הפחות לצמצם את הסכנה הגלומה בחקירה. לדבריו, אחת הסיבות לחוסר הסמכות של האג היא העובדה שלפלסטינים אין מדינה ריבונית ושטח ששייך לה, "וממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים", אמר.
היועץ, שמלווה את הטיפול בחקירה באופן אישי, ציין אז כי עמדתו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות וממומחים משפטיים בעלי שם, "אך שופטי הרוב בחרו להתעלם מהטענות המשפטיות הרבות וכבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".
בדרך לחקירת "פשעי מלחמה" של ישראל בהאג. דיון באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

בחוות הדעת שלו כתב כי "ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבינלאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל".

נתניהו: בית הדין מוטה נגד ישראל

מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בחריפות את החלטת בית הדין. "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפה הערב", אמר נתניהו, שציין כי בית הדין בהאג הינו "מוטה נגד ישראל". לדבריו, "הוא קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות והצביעות. בית הדין כמובן לא אומר מילה נגד איראן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים".
נתניהו הוסיף: "בית הדין קבע שחיילינו הגיבורים והמוסרים שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות דווקא הם פושעי מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי".
נתניהו: "להילחם על האמת בכל הכוח"

לפני כשבועיים בית הדין דחה את הביקורת מצד ישראל וטען: "ההחלטה לחקור את ישראל לא פוליטית". "בית המשפט הוא מוסד שיפוטי עצמאי וחסר פניות - דבר קריטי להבטחת אחריות לפשעים החמורים ביותר על-פי הדין הבינלאומי", נכתב. "בית המשפט פועל אך ורק במסגרת החוקית ובסמכות השיפוט המוענקת על-ידי אמנת רומא. בית הדין ימשיך לעשות את עבודתו העצמאית, בהתאם למנדט שלו ועקרון שלטון החוק".
מיד אחרי נתניהו גינה גם הנשיא ראובן ריבלין את ההודעה על הפתיחה בחקירה וכינה את ההחלטה "שערורייתית". הוא ציין: "לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך".
הנשיא ריבלין הדגיש: "אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה".
שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר כי פתיחת החקירה על ידי בית הדין היא "מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית". על אף הבהרת בית הדין בהאג, אשכנזי מתעקש: "מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצוניים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים". הוא ציין: "העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"פרס לטרור ולארגוני הטרור". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
שר הביטחון בני גנץ הוסיף כי "בעוד שאויבינו רומסים זכויות אדם, ובעולם כולו מתבצעים פשעים נוראיים, החליטה התובעת בבית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. זו החלטה שמזיקה לשמירה על היציבות האזורית ולהגנה על חיי אדם. לישראל יש מנגנוני חקירה ושיפוט עצמאיים חזקים, ואמות מוסר מהגבוהות בעולם". גם הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס להודעה - ואמר כי לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותינו להגנת ישראל, וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה"ל"