במהלך הימים האחרונים משפחות רבות מדרום הארץ נאלצו לעזוב את בתיהן ולעבור – מי יודע לכמה זמן – לבתי מלון במקומות שונים בארץ, בהם אילת, ים המלח ותל־אביב. חלק מהמפונים הגיעו עם מעט מאוד בגדים, ואף שיש להם מקום חם לישון בו, הם זקוקים ללבוש נקי.
כאן נכנסת לתמונה רייצ'ל צ'מני (45), אם לארבעה מהמרכז. היא התנדבה לשנע תרומות מהשכונה שלה לבתי מלון בתל־אביב, וכשהגיעה למלון הרודס, שם משתכנים מפוני קיבוץ ניר עם, היא ניגשה לאחת מהם ושאלה אותה במה עוד ניתן יהיה לעזור להם. התשובה אמנם לא הגיעה מיד, אבל אותה אישה מניר עם הודתה שהכביסה היא בעיה. רייצ'ל התגייסה לטפל בנושא.
1 צפייה בגלריה
מדינה בהתנדבות
מדינה בהתנדבות
בכל יום דואגות לכבס עבור מפוני הדרום
(צילום: פרטי)
בתחילה אותם מפונים חשבו שרייצ'ל היא בכלל בעלת מכבסה, אך היא מסבירה: "זה אני והשכנות מחלקות בינינו את השקים. האנשים במלון הרגישו לא נעים בהתחלה, אבל גם הבינו שאין ברירה. הבנות פה כותבות מכתבים וחלק התקשרו לומר תודה, זה מאוד מרגש". רייצ'ל מוסיפה: "זה התחיל משקיות כביסה של המלון ועבר לשקים גדולים של משפחות. בכל מכונה הלב שלנו נקרע. זה התגלגל ונהיה משהו גדול, אז פתחנו קבוצה של הבניין ועוד שני בניינים, חבורה של בנות מדהימות שנרתמות, וכל אחת גם נותנת עוד משהו מעצמה מלבד הכביסה".
עו"ד מור גזית (36) מתל־אביב הצטרפה ליוזמה של רייצ'ל עם שכנותיה, "כל יום היא באה למפונים עם כביסה נקייה ואוספת את הכביסה המלוכלכת. כל שכנה לוקחת שקית של משפחה, מכבסת ולמחרת מחזירה לרייצ'ל". "זה לא תמיד כזה ברור שמישהו יעשה בשבילך כזה דבר, זה באמת מחמם את הלב", אומרת רייצ'ל. "אני שולחת הודעה והבנות רצות לקחת את השקית כדי לא לפספס. אני עושה פה את הלוגיסטיקה ועוד שלוש מכונות, אבל זה באמת השכנות המדהימות שלי שעושות מכל הלב. אם יש מכבסה שרוצה לתת יד בכמויות יותר גדולות, אז אנחנו נתרחב! כולם חושבים על אוכל, על בגדים, אבל לא חושבים על הצורך הזה".
מור: "התחלנו לפתח קשרים עם הבעלים של השקיות. אנחנו שמות להם ברכות, חבילות גרביים, עוגה, בובות, משחקים, כל אחת לפי השקית שהיא מקבלת. אני קיבלתי שקית של בגדים שבמקרה היו במידות של שני הילדים שלי, נגמרתי מזה וארזתי לאותה משפחה טרולי עם הרבה דברים חדשים שקניתי לילדיי לעונת מעבר. אלה אנשים שהגיעו בלי כלום, רק מה שהיה עליהם". אותה אמא שהגיעה אליה שקית המתנות התקשרה למור בהתרגשות, וצילמה לה את הילדה עם הבגדים החדשים.
"מדהים כמה אתה יודע רק מכביסה מי המשפחה מאחורי השקית, כמה ילדים יש, ואתה מנסה לשמח אותם כמה שאפשר", הן מסכמות. "אנחנו מחפשות עוד מפונים, יש עוד בניינים באזור שישמחו לעזור".
לפניות בווטסאפ לרייצ'ל: 054-6787944