שתף קטע נבחר

שרת המשפטים יוזמת: הגבלת כהונה לרה"מ בתמורה לדחיית חקירות

חשיפת "ידיעות אחרונות": השרה שקד מובילה יוזמה חדשה ומרוככת - ראשי ממשלה לא יואשמו בעבירות "קלות" וכהונתם תוגבל ל־8 שנים לכל היותר. החוק לא יחול על עבירות שוחד

שרת המשפטים איילת שקד מתכוונת להגיש הצעת חוק מהפכנית להגבלת זמן כהונתו של ראש ממשלה. על פי הצעת החוק, יוגבל זמן כהונתו של ראש ממשלה לשמונה שנים. אם ראש הממשלה כיהן 8 שנים ומעלה ברצף, הוא לא יוכל להתמודד פעם נוספת.

 

במשך אותן שנים הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה החשוד בעבירות צווארון לבן שהעונש עליהן הוא עד 3 שנים - תוקפא עד לאחר סיום כהונתו. אף על פי כן, כל הליכי החקירה בתיק, ללא כחל וסרק, ימוצו במהלך כהונת ראש הממשלה. הצעת החוק לא תחול על ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו.

 

מטרת הצעת השרה היא השגת כמה מטרות - איזון בין מיצוי החקירות עד תום והבחנה בין עבירות צווארון לבן "קלות" יחסית המוגדרות כעבירות "עוון" ו"חטא" לבין עבירות "פשע" שעליהן לא תוקנה לראש ממשלה מכהן חסינות. כמו כן תושג מטרה ציבורית מרכזית - הבטחת יציבות שלטונית ומשילות רציפה.

ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים שקד (צילום: AFP, נועם מושקוביץ) (צילום: AFP, נועם מושקוביץ)
ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים שקד(צילום: AFP, נועם מושקוביץ)
 

שרת המשפטים שקד אמרה: "כהונה של שמונה שנים מאפשרת לראש ממשלה זמן רב לעריכת שינויים אמיתיים וליישום מדיניותו. מצד שני, המשך כהונה מעל פרק זמן זה אינו מחזק את בריאותה של הדמוקרטיה. מטרת החוק: שמירה על טוהר המידות לצד היכולת למשול".

 

ביום ראשון צפויה הממשלה לדחות הצעת חוק שנחשפה ב-ynet שהגיש ח"כ דודי אמסלם, לאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן. אמסלם מכהן כיו"ר ועדת הפנים, האחראי על הפיקוח על המשטרה מטעם הכנסת. באופוזיציה טענו שאמסלם מנצל זאת כדי לרפות את ידי החוקרים. אמסלם, מנגד, הבהיר כי מדובר במהלך עקרוני שלא נועד למלט את נתניהו מהחקירה ולכן הוסיף סעיף בחוק הקובע כי הוא לא יחול על חקירות שנפתחו לפני כניסתו לתוקף.

 

החוק החדש הוא למעשה תיקון לחוק יסוד הממשלה שבו ייכתב כי "לא יאשר היועמ"ש לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן, אלא בשל עבירת מין, או אלימות, ביטחון או סמים, או אם דחיית החקירה עלולה לגרום לנזק ביטחוני משמעותי".

 

סעיף אחר בחוק קובע כי לא תחול התיישנות על עבירה שחקירתה נדחתה בנסיבות אלו, וניתן יהיה להשלימה מיד עם סיום כהונתו של ראש הממשלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שרת המשפטים איילת שקד
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים