שתף קטע נבחר

לשכור דירה, לאכול במסעדה: דברים שלסעודיות אסור לעשות

מהקיץ הקרוב יוכלו נשות סעודיה לנהוג, אבל למרות השיפור המסוים במעמדן - חוקי השריעה של ארצן עדיין ממררים את חייהן: הן חייבות לצאת בליווי אבא או אח, מוכרחות לקבל את אישורו כדי לשכור דירה ואינן יכולות לעבוד במשרדים שאין בהם הפרדה בין המינים. בבית המשפט עדותן שווה לחצי מעדות גבר

מלך סעודיה סלמאן אמנם הודיע אתמול במהלך היסטורי כי ארצו תתיר לנשים לנהוג החל מהקיץ הבא, אבל גם אחרי שהן יתיישבו מאחורי ההגה הן עדיין ייאלצו להתמודד עם שורה של מכשולים ואתגרים שמציבה בפניהם המדינה השמרנית, המתנהלת לפי חוקה השריעה (ההלכה האיסלאמית).

 

חוק הגבר המפקח

לפי החוק הסעודי לאישה אסור לנסוע לחו"ל, להוציא דרכון, להתחתן או אפילו לצאת מהכלא בלי ליווי של גבר מבני משפחתה שיפקח עליה. אישורו של הגבר נדרש לעתים קרובות גם כשאישה רוצה לעשות פעולות כגון שכירת דירה, רכישת מכונית, קיום הליך רפואי, פתיחת חשבון בנק או קבלת משרה.

לפחות ברכב - נשים לא יצטרכו ליווי גבר. אבל בשאר? (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לפחות ברכב - נשים לא יצטרכו ליווי גבר. אבל בשאר?(צילום: EPA)
בשל החוקים האלה נשים מתנהלות למעשה לאורך כל חייהן כאילו הן קטינות הזקוקות לאישור מבוגר. בשום מדינה מוסלמית אחרת לא קיים חוק פיקוח נוקשה שכזה.

 

האפשרות לשרת בתפקידי ממשל בכירים

שום אישה אינה עומדת בראש משרד ממשלתי בסעודיה ומאז הקמת המדינה ב-1932 לא הייתה לה כמובן מנהיגה אישה. עם זאת, החל מלפני שנתיים יכולות נשים לבחור ולהיבחר בבחירות לרשויות המקומיות.

 

אתמול, בדיוק ביום שבו הכריזה סעודיה על ביטול האיסור על נשים לנהוג, הודיעה ריאד גם על מינוי אישה ראשונה לתפקיד דוברת השגרירות הסעודית בארה"ב – תפקיד רב חשיבות.

הסעודיות פורצות עוד מחסום. קריקטורה ערבית מהיום ()
הסעודיות פורצות עוד מחסום. קריקטורה ערבית מהיום

איור שהפיץ אמש משרד החוץ הסעודי בגאווה לעולם: לסעודיות יותר לנהוג ()
איור שהפיץ אמש משרד החוץ הסעודי בגאווה לעולם: לסעודיות יותר לנהוג

הפרדה בין מינים

בסעודיה נשים אינן יכולות לנכוח באירועי ספורט או לשבת במסעדות שאין בהם אגפים נפרדים, המכונים "אזורי משפחה". החוקים הקובעים זאת אינם מאפשרים למעסיקים מסוימים לשכור נשים לעבודה משום שאין במקומות העבודה שלהם אזורים נפרדים לנשים.

 

חוקי ההפרדה גורמים לעתים קרובות לכך שנשים צריכות להישאר בבית אלא אם כן גבר כלשהו מבני משפחתן – למשל אב או אח – פנוי ללוותן החוצה. משפחות שמרניות רבות אוסרות גם על בניהן לראות את בנות דודתם הנשים אחרי שהם מתבגרים וילדותם תמה.

 

חוקי הלבוש

הנשים הסעודיות חייבות ללבוש גלימות ארוכות ורפויות ולכסות לגמרי את שיערן ואת פניהן ברעלה שחורה. לנשים רמות דרג המבקרות בסעודיה ניתנות הקלות בנושא זה.

העיתון הסעודי "עוכאז" היום: "יום שהסעודים לא ישכחו" ()
העיתון הסעודי "עוכאז" היום: "יום שהסעודים לא ישכחו"

גירושים ועניינים אחרים

אם אישה מתגרשת מבעלה היא אינה יכולה לנסוע לחו"ל בלי אישור אביה, משום שהוא ממשיך להיות בעל החזקה המשפטית על הילדים. נשים גם אינן יכולות להתיר לבנותיהן להתחתן או להוריש את האזרחות שלהן לילדיהן – אלא רק הבעל. לנשים גם אין זכויות ירושה שוות או חזקה מובטחת על הילדים אחרי שהילדים מגיעים לגיל שבע או שמונה.

 

בית המשפט

לפי החוק הסעודי לנשים אין זכויות שוות לזכויות הגבר בבית המשפט – "עדותו של גבר שווה לעדותן של שתי נשים". מעמדה של האישה בפני בית המשפט זהה למעמדו של קטין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגה כן, ירושה לא. נשים בסעודיה
מומלצים