שתף קטע נבחר

ביום השנה להשבעת טראמפ: הממשל בארה"ב מושבת

הצעת חוק התקציב לא עברה בסנאט והמו"מ בין הרפובליקנים לדמוקרטים קרס, ומהשעה 7 בבוקר (שעון ישראל) - ממשל טראמפ משותק. טראמפ: "הדמוקרטים מחזיקים באזרחים בני ערובה". הדמוקרטים: "האשמה כולה על טראמפ". מאות אלפי עובדי ממשל ייצאו לחופשה כפויה ללא תשלום, עשרות סוכנויות פדרליות יפסיקו לעבוד

נערכים להשבתה. מחוץ לסנאט האמריקני, הלילה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נערכים להשבתה. מחוץ לסנאט האמריקני, הלילה(צילום: AFP)
 

הממשל האמריקני מושבת החל מהבוקר (שבת), לאחר שהצעת חוק התקציב לא עברה בסנאט. רובם המכריע של חברי הסנאט הדמוקרטים סירבו לתמוך בתקציב, אלא אם הממשל יחזור בו מכוונתו לגרש כ-700 אלף מהגרים בלתי חוקיים שהגיעו לארצות הברית בילדותם, המכונים "החולמים", אך הרפובליקנים סירבו לכך - והמשא ומתן הקדחתני לא הוביל להסכם לפני הדדליין שנקבע לחצות שעון וושינגטון (7:00 שעון ישראל), ביום השנה הראשון להשבעתו של הנשיא דונלד טראמפ.

 

 

 

מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, קבע כי תתקיים הצבעה על החוק ב-22:00 שעון וושינגטון (5:00 שעון ישראל), והמחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים קיימו פגישות בניסיון לבחון אם אחד מהצדדים יואיל לסגת מעמדתו או למצוא פשרה. אך ההצעה לא עברה ותוך כדי ניהול השיחות, שני הצדדים האשימו זה את זה במבוי הסתום. בסנאט ישנם 100 חברים ונדרשים 60 קולות להעברת ההצעה; 50 קולות בלבד גויסו.

 

טראמפ מיד האשים את הדמוקרטים בכישלון המו"מ שהוביל להשבתת הממשל. "הלילה הם שמו את הפוליטיקה לפני הביטחון הלאומי, משפחות הצבא, ילדים פגיעים, והיכולת של המדינה שלנו לשרת את כל האמריקנים", נמסר בהודעה רשמית מהבית הלבן.

 

כמו כן נמסר כי נושא ההגירה לא יעלה שוב לדיון עד אשר הממשלה תשוב לפעול: "אנחנו לא ננהל מו"מ את הסטטוס של מהגרים בלתי חוקיים בזמן שהדמוקרטים מחזיקים באזרחינו כבני ערובה על רקע הדרישות הפזיזות שלהם. זו התנהגות של מפסידנים, לא מחוקקים".

 

בתגובה הפנה מנהיג המיעוט הדמוקרטי צ'אק שומר אצבע מאשימה כלפי הנשיא עצמו. "זה כמעט כאילו ייחלת להשבתה ועכשיו הגענו לשם, והאשמה צריכה ליפול לגמרי על כתפיו של הנשיא טראמפ", אמר. 

השעון מחוץ לאולם הסנאט בשעה חצות - כניסת ההשבתה לתוקף (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השעון מחוץ לאולם הסנאט בשעה חצות - כניסת ההשבתה לתוקף(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בית הנבחרים, הנשלט על ידי הרפובליקנים, אישר אתמול את התקציב הזמני שיממן את פעילות הממשל עד ל-16 בפברואר, אך היה צורך בתמיכתם של לפחות עשרה דמוקרטים כדי להעביר את הצעת החוק גם בסנאט.

 

הממונה על התקציב בבית הלבן, מיק מולבני, אמר כי הוא צופה שב-24 השעות הקרובות יושג הסכם, הצהרה המכוונת לכך שהממשל אמנם יושבת בחצות (7 בבוקר שעון ישראל), אך פעילותו תחודש מתישהו במהלך סוף השבוע בארצות הברית.

 

השבתות עבר של הממשל לא גרמו לנזק רב לכלכלה האמריקנית בטווח הארוך, אך הובילו להוצאתם לחופשה זמנית ללא תשלום של מאות אלפי עובדים פדרליים "לא חיוניים". השבתות עלולות גם לגרום לטלטלה בשווקים הפיננסיים.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל(צילום: EPA)

מנהיג המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מנהיג המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר(צילום: EPA)

 

 

עובדים "חיוניים" העוסקים בענייני ביטחון וחירום ימשיכו לעבוד גם תוך כדי ההשבתה, בהם מיליון ו-300 אלף משרתים בצבא, שיידרשו להמשיך בפעילותם אך לא יקבלו תשלום עד לתום ההשבתה.

 

הבית הלבן הודיע כי המאבטחים בפארקים הלאומיים יעבדו כרגיל וישמרו עליהם פתוחים, דבר שממשלו של הנשיא ברק אובמה שלל במהלך ההשבתה המשמעותית הקודמת בשנת 2013, שבה התקצוב לממשל הופסק ל-16 ימים, וכ-800 אלף עובדי ממשל הוצאו לחופשה זמנית.

 

ההשבתה הנוכחית מגיעה על רקע ניסיון שנמשך כמה חודשים להגיע להסכמה בקונגרס לגבי גודל התקציב ונושא ההגירה. הממשל הפדרלי פועל על בסיס תקציב שאושר כבר שלוש פעמים באופן זמני מאז תחילת שנת הכספים הנוכחית בחודש אוקטובר 2017.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים