שתף קטע נבחר

התיאום הביטחוני שמנע אסון בג'נין: "הצדדים מבינים את היתרונות"

אלוף במיל' איתן דנגוט, שהיה בעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, התייחס בריאיון לאולפן ynet לחשיבות התיאום הביטחוני ביו"ש ברקע חילוץ שני חיילי צה"ל מידי המון זועם בג'נין: "זה העוגן ביהודה ושומרון"

 

מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר, אלוף במיל' איתן דנגוט, התייחס הבוקר (יום ג') לתקרית החמורה אתמול בג'נין, שבמהלכה תקף המון פלסטיני שני חיילי צה"ל. בריאיון לאולפן ynet שיבח דנגוט את התיאום הביטחוני בין הקצינים הישראלים לעמיתיהם הפלסטינים, שמנע אסון ודאי: "תיאום ביטחוני ותיאום אזרחי מהווים זה כמה שנים עוגן ביהודה ושומרון, ויוצרים מצב שבו שני הצדדים יוצרים יכולת לקיים את החיים המאוד מורכבים".

 

מתחקיר ראשוני של התקרית עולה כי נגד בשירות קבע ופקודתו, חיילת בשירות חובה, עשו דרכם משבי שומרון לעפולה כחלק ממשימה מינהלתית. השניים, מגדוד בחטיבת המילואים 6 שהגיעה בימים האחרונים לתעסוקה מבצעית בשומרון, לא הכירו את הגזרה והסתמכו על אפליקציית Waze.

 

כוח של המשטרה הפלסטינית זיהה את שני החיילים בשלב מוקדם יחסית לאחר כניסתם לעיר, וביקש מהם להתלוות אליו על מנת להוציאם מג'נין בבטחה. אלא שאז החלו עשרות פלסטינים להתגודד סביב הרכב הצה"לי, ולהשליך עליו מכל הבא ליד. קצין פלסטיני ירה באוויר כדי להרחיק את המתפרעים ואף הזעיק תגבורת לאחר שההמון תקף גם את השוטרים המקומיים וניסה למנוע מהם פעם אחר פעם לצאת מהאזור עם שני החיילים. החיילת נפצעה באורח קל עד בינוני והנגד נפצע קל.

החיילת שהותקפה בג'נין ()
החיילת שהותקפה בג'נין

דנגוט, כיום עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, אמר עוד בהתייחסו לחשיבות התיאום הביטחוני כי "יש הסכמים שמונעים בדיוק כאלה אירועים כמו אתמול ועוזרים לשני הצדדים. לרשות הפלסטינית, שמתמודדת 10 שנים עם המשילות שלה, יש אינטרס מאוד ברור לקיים את התיאום הזה, זה עוזר לה גם להתבסס. בכל לילה הם ממשיכים לעצור גורמים שמאיימים עליהם, כמו חמאס ואחרים".

 

-וכשאתה רואה את התמונות מג'נין, יש כאן המון עוין מבעבר?

"גם שני אנשים מאותו המון יכלו לגרום פה לנזק בלתי הפוך. כל הנושא של התלהמות בהקשר של הרחוב הפלסטיני קיים בקנים בכל מקום שתעבור בו. אתה לא צריך למצוא 'ידידי ישראל', שהרי אם היו לנו ידידים לא היינו במצב כפי שהוא קיים היום. המציאות ביהודה ושומרון מורכבת, וראינו אירועים עם הרבה יותר התלהמות ועם כמויות גדולות יותר של אנשים".

 

 

"אתה רואה עמוד שדרה למנגנון הפלסטיני בג'נין". אלוף במיל' דנגוט ()
"אתה רואה עמוד שדרה למנגנון הפלסטיני בג'נין". אלוף במיל' דנגוט

-מה אתה אומר לאותם חברי כנסת שקוראים להפסיק את התיאום הביטחוני?

"התגובה שלי היא דרך המציאות בשטח. לפני שלושה שבועות שמעתי את אבו מאזן מודיע שיפסיקו את כל התיאומים מול ישראל. שלושה שבועות אחרי זה אנחנו רואים את מערכות ביטחון הפנים שלו פועלות ועובדות כסדרן. בסופו של דבר, מי שאמון מבחינת סמכות ואחריות לקבל החלטות משני הצדדים מבין את היתרונות. כך שהמעגלים מסביב, שקוראים לדבר כזה או אחר, עושים את לדעתי כשירות לאינטרס האישי שלהם".

 

בנוגע להשפעת האירועים על השוטרים הפלסטינים עצמם אמר דנגוט: "היו מקרים שראינו אפילו אנשים שמשויכים למנגנוני ביטחון הפנים הפלסטיני מבצעים בעצמם פעולות טרור. זה לא קרה הרבה, אבל זה קרה. ואנחנו מדועים לכך. ההתנהגות של השוטר הפלסטיני מהאירוע אתמול בג'נין הייתה התנהגות כפי שנדרשת ממנו. זה מעיד על עוד דבר - זה מחלחל מרמת ההחלטה, דרך ראשי המנגנונים למטה. ניתן לומר שאתה רואה עמוד שדרה למנגנון הפלסטיני בג'נין".

 

בהתייחסו להשלכות הקיפאון בתהליך המדיני אמר דנגוט כי "דברים יכולים להשתנות. פני יהודה ושומרון לא בדרך לעימות והתלהמות. האינטרס של הרשות הפלסטינית הוא לשמר ולתחזק את המצב הקיים. מצד שני, פני חמאס בעזה לא לעימות עם ישראל. השאיפה שלהם היא להעביר את הפעילות של העימותים והטרור ליהודה ושומרון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים