שתף קטע נבחר

הסדר הטיעון: "לא שרדתי את השואה בשביל שטראמפ יכתים את שמי"

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי מאחורי חציית הקווים של מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ, עומדת שיחה קשה בינו לבין אביו ניצול השואה. כבר לאחר פרישתו מהתפקיד לפני כחודשיים רמז כהן בטוויטר: "כבן לניצול שואה מפולין, הפרדת ילדי המהגרים מהוריהם שוברת את הלב"

ארה
השיחה עם האב ניצול השואה הייתה נקודת המפנה. טראמפ ומייקל כהן(צילום: רויטרס)

הפשיטה של ה-FBI על ביתו ועל משרדו הדאיגה אותו, וההתבטאויות הפומביות של מקורבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועורך דינו הנוכחי, רודי ג'וליאני, הקשו עליו - אך "הקש ששבר את גב הגמל" מבחינתו של עורך דינו הקודם של טראמפ, מייקל כהן, היו דווקא דבריו של אביו, מוריס כהן, ניצול שואה. גורם ששמע על השיחה בין השניים סיפר היום (יום ה') ל"וול סטריט ג'ורנל" כי האב כהן אמר לבנו עורך הדין: "לא שרדתי את השואה בשביל שהשם שלי יוכתם על ידי מר טראמפ".

 

על פי הדיווח, השיחה הקשה הייתה נקודת המפנה מבחינתו של עו"ד כהן. ב"וול סטריט ג'ורנל" צוין כי לא ניתן היה להשיג את תגובת מייקל כהן או אביו לטענה.

 

כהן, שהיה איש סודו של טראמפ, הודיע ב-20 ביוני על פרישתו מתפקידו במפלגה הרפובליקנית, ומתח אז לראשונה ביקורת פומבית על מעסיקו לשעבר: "כבן לניצול שואה מפולין, התמונות והקולות של מדיניות הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם שוברות את הלב", כתב כהן בחשבון הטוויטר שלו - אך בהמשך הציוץ נמחק.

 

 

טראמפ נגרר שלשום לעומק פרשת דמי השתיקה אחרי שכהן חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו הודה כי בהוראת טראמפ שילם דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס ולדוגמנית פלייבוי קרן מקדוגל, שטענו כי ניהלו עם טראמפ קשרים מיניים. סטורמי דניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, קיבלה 130 אלף דולר, ומקדוגל קיבלה 150 אלף דולר.

 

בהודאתו העיד כהן כי שילם את הכסף הזה "כדי להשפיע על הבחירות", כלומר כדי למנוע משתי הנשים לחשוף את הקשרים וכך לגרום מבוכה לטראמפ ערב ההצבעה בבחירות לנשיאות. מומחי משפט אומרים שמדובר בעבירת מימון בחירות, ועובדה זו עלולה לסבך מאוד את הנשיא האמריקני, המסובך גם כך בפרשה גדולה אחרת, פרשת "רוסיה גייט".

 

טראמפ המתין פחות מ-24 שעות, ואז השתלח בעורך דינו לשעבר. "מייקל כהן הודה בשני סעיפי הפרה של הכללים הנוגעים למימון קמפיין בחירות – סעיפי הפרה שכלל אינם עבירה", טען טראמפ בציוץ בטוויטר, ואז האשים מבלי להציג הוכחות: "לנשיא אובמה היו הפרות גדולות של מימון קמפיינים והן הוסדרו בקלות". בציוץ נוסף האשים את כהן כי "המציא סיפורים כדי לקבל 'עסקה'", ובציוץ אחר עקץ: "אם מישהו מחפש עורך דין טוב, הייתי ממליץ מאוד שלא לשכור את שירותיו של מייקל כהן!".

ארה
קרן מקדוגל (מימין) וסטורמי דניאלס (משמאל)(צילום: AFP, gettyimages)

אמש טראמפ שב והכחיש כי הוא עצמו הורה לכהן לשלם את דמי השתיקה. בריאיון ל"פוקס ניוז" טען טראמפ כי נודע לו על תשלום דמי השתיקה רק בדיעבד, וכי בכל מקרה הכסף שולם מכיסו שלו – של טראמפ – ולא מכספי קמפיין הבחירות שלו. "אחר כך ידעתי", אמר טראמפ לפוקס. "והכסף לא נלקח מקופת הקמפיין... הוא לא בא מהקמפיין... הוא בא ממני".

 

השאלה הראשונה ששאלתי כששמעתי על זה הייתה, 'הכסף שולם מהקמפיין?', כי זה עלול להיות קצת מסוכן", אמר טראמפ בריאיון. "והכסף לא בא מהקמפיין, וזה גדול. זאת אפילו לא הפרה של חוקי מימון הבחירות".

 

במסגרת חוקי הבחירות בארה"ב חייבים המועמדים להצהיר בגלוי על כל סכום שהם משלמים ונועד להשפיע על התוצאות. לפי המומחים תשלום שנועד להשתיק טענות על רומן נחשב כתרומה לקמפיין – שמוגבלת ל-2,700 דולר לאדם. דניאלס ומקדוגל קיבלו כאמור הרבה יותר. טראמפ הכחיש שניהל רומן עם השתיים.

 

עורך דינו הנוכחי של הנשיא, רודי ג'וליאני, אמר שהתשלומים נועדו לחסוך מטראמפ וממשפחתו בושות שהיו עלולות להיגרם להם בגלל דברים שלא קשורים לקמפיין הבחירות. ג'וליאני השתמש במילים קשות נגד כהן, שהיה יד ימינו של הנשיא. הוא אמר שכהן הוא "עכברוש ערמומי וקטן" עם היסטוריה רצופת שקרים.

 

בעקבות הסדר הטיעון עשוי עורך הדין כהן לחשוף פרטים הקשורים לפרשת "רוסיה גייט", כלומר הניסיונות של רוסיה להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 כדי להביא לניצחונו של טראמפ והקשרים שהיו או לא היו לאנשים בקמפיין טראמפ עם גורמים רוסים רשמיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ ומייקל כהן
צילום: רויטרס
מומלצים