שתף קטע נבחר

השיעול והביטול: השיחות שהובילו להשבתת הרכבת הגדולה

הקלטות שהגיעו לידי ynet חושפות את הניסיונות לאתר פקדים בריאים, את ה"שיעולים" ברקע - ואת הרגע שבו החליטו ברכבת על השבתה מוחלטת. "קודם כל, בואו נעצור את התנועה. זה סגור, גמרנו". הוועד: "מחזור של שקרים"

 

 

"קודם כל, בואו נעצור את התנועה": לידי ynet הגיע תיעוד של ניסיונות רכבת ישראל למצוא פתרון להשבתת הרכבת הגדולה ביום שישי שעבר. ההקלטות תיעדו את הניסיונות להשיג מחליפים, ואת ההתלבטויות לפני שהוחלט על השבתת תנועת הרכבות בכל הארץ. האזינו להקלטות.

 

ההחלטה להפסיק את תנועת הרכבות בכל הארץ התקבלה בהנהלת הרכבת לקראת השעה 5:50 בבוקר, כשבמשואה (מרכז הפיקוד של הרכבת בחיפה – ר.ר.) הבינו שלא יהיו להם מספיק פקדים כדי לנהל את תנועת הרכבות ברחבי הארץ. לפי כללי הרכבת, בכל משמרת של עשר שעות אמורים להיות במשואה ארבעה פקדים שמנווטים את תנועת הרכבות בכל הארץ. בסך הכל יש ברכבת 21 פקדים, שרק חלקם עברו את כל ההכשרות כדי להיות מנהלי משמרת.

 

 
חדר הבקרה (צילום: רועי רובינשטיין)
מרכז השליטה והבקרה של הרכבת. תשעה פקדים לא ענו או טענו שלא יכולים לבוא(צילום: רועי רובינשטיין)

כבר בלילה שבין חמישי לשישי נראו דברים חשודים במשואה. ב-20:00 נכנסה משמרת הלילה לתפקוד והייתה אמורה להתחלף ב-6 בבוקר. באותו הערב הודיעו שני פקדים על מחלה, ובמהלך הלילה התקשרו עוד שישה פקדים והודיעו שהם חולים.

 

מ-5 לפנות בוקר החל מנהל המשמרת היוצאת להתקשר ליתר הפקדים כדי למצוא מחליפים למשמרת, כולל לו עצמו, אך תשעת הפקדים הנוספים פשוט לא ענו לו לטלפון או דיווחו שאף שהם בריאים - לא יוכלו להגיע למשמרת.

 

הקלטה של אחת השיחות הגיעה לידי ynet ובה נשמע מנהל המשמרת מתקשר לפקד שנמצא בביתו. כבר בהתחלה מבין המנהל שהפקד מנסה לא להגיע למשמרת, כשבצד השני נשמעים שיעולים. "או, אני מבין שגם אתה לא מרגיש טוב", אמר המנהל לפקד שענה: "לא, למה?".

 

 

 

מנהל המשמרת סיפר לפקד שיש בעיית כוח אדם ושאל אם הוא יוכל להגיע למשמרת. בתשובה ענה הפקד: "לא, אני לא יכול בגלל אשתי. לא קשור אליי", וניתק.

 

"נקווה שאנשים יתחזקו ויבריאו למוצ"ש"

במשך כשעה ניסו במשואה ליצור קשר עם פקדים שונים, אבל המצב לא השתנה: ארבעה פקדים עמדו לסיים את המשמרת ב-6:00, שמונה הודיעו במהלך הלילה שחלו ותשעה נוספים לא ענו לטלפונים או שטענו כי לא יוכלו להגיע למשמרת.

 

בשיחה שהתרחשה ב-5:50 בין מנהל המשמרת לשני מנהלים של הפיקוד, החליטו השלושה שאין מנוס מלבד השבתת פעילות הרכבת בתוך שעתיים.

תחנת חדרה ריקה מנוסעים בעקבות שביתת הרכבות (צילום: אלעד גרשגורן )
תחנות הרכבת סגורות ומושבתות. "לא להוציא את הנסיעות הקרובות"(צילום: אלעד גרשגורן )

בהקלטה נשמעים השלושה סופרים כמה חולים יש וכמה לא עונים לטלפון או לא יכולים להגיע. לאחר ספירות חוזרות ונשנות מחליט הבכיר מהשלושה להפסיק את תנועת הרכבות. "לא להוציא אותן", אמר המנהל לפקד במשואה, כשהוא מתייחס לנסיעות הקרובות שאמורות לצאת.

 

"בסדר, אנחנו לא מוציאים, אין בעיה. אבל איך ממשיכים?", שאל הפקד ונענה: "לא ממשיכים. בהינתן שאין לנו בטיחות, כי אין לנו משמרת כמו שצריך, אז אני לא מוכן לתת למישהו שהוא לא מוסמך להיות מנהל משמרת פתאום. הוא לא בקי בכל הנהלים ובכל הדברים".

 

"מה קורה בשבת? כמה זמן הודיעו מחלה?", שאל אחד הפקדים, אך חבריו לשיחה לא ידעו לתת לו תשובה ברורה. אחד מהם עונה: "לא הגבילו, אמרו לי שלא מרגישים טוב וזהו. לגבי מחר אני צריך לבדוק, עוד צריך לדבר איתם ונראה".

 

 

הגורם השלישי בשיחה מנדב את עצמו למשמרת בשבת, אך המנהל הבכיר מבקש ממנו להתרכז קודם כל ביום שישי. "עזוב את מחר, קודם כל היום. מה שנוסע, שיגיע לתחנת קצה ויעמוד. זה סגור, גמרנו, לא יוצא כלום מתחנת הקצה ומתחנות היעד. מה שבדרך - בדרך ומה שעוד לא יצא - גם לא ייצא. זה בוצע".

הודעה שנתלתה באחת מתחנות הרכבת (צילום: איתן אור, מתן טורקיה)
(צילום: איתן אור, מתן טורקיה)
 

אחד המשתתפים בשיחה שואל אותו אם יגייסו אדם מיחידת התכנון, והבכיר עונה לו: "קודם כל, בואו נעצור את התנועה. נקווה שביום שישי הזה אנשים יתחזקו ויבריאו למוצ"ש".

 

בזמן שתנועת הרכבות הופסקה לחלוטין, הצליחו ברכבת למצוא שני פקדים שיבואו למלא את המשבצת החסרה במרכז השליטה והבקרה, אבל עדיין היו חסרים מנהל משמרת ופקד נוסף. אחרי מאמצים רבים נוספים אותרו גם שני העובדים הנוספים שנדרשו להפעלת הרכבות.

 

מוועד העובדים נמסר בתגובה: "השבתת הרכבת על ידי ההנהלה היא אירוע חמור ביותר ולא הייתה לו כל הצדקה. מדובר על מחזור של שקרים, כחלק ממסע הכפשות חסר תקדים שמנהלת ההנהלה נגד עובדיה". בוועד טענו כי ההשבתה התקבלה בעת שהיו במרכז השליטה שישה פקדים וללא כל הסבר או סיבה. "שני עובדים הודיעו שהם חולים, זו האמת וגם אין עליה מחלוקת כי גם מ"מ המנכ"ל הצהיר על כך השבוע בדיון בבית הדין לעבודה. אם נתמקד בעובדות: הנהלת הרכבת הורתה כבר בשעה 6:00 לעצור רכבות שהגיעו לתחנה.

המשבר הפיקטיבי שיצרה הנהלת הרכבת נועד כדי לפגוע בוועד ובעומדת בראשו במטרה להסתיר מהציבור את מחדלי ההנהלה ובכדי לאפשר לפוליטיקאים לממש את רצונם משכבר הימים: לפגוע בזכויות הדמוקרטיות של העובדים בישראל ולהגביל את זכות השביתה".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "ועד העובדים דורש מהנהלת הרכבת התנצלות, אך ההתנצלות היחידה שנדרשת היא רק כלפי ציבור הנוסעים שסובל שבועות ארוכים מהתעמרות של ועד העובדים בראשות גילה אדרעי, שבוחרת לפעול באמצעים פיראטיים ולא חוקיים. אנו מצפים מראשות הוועד וההסתדרות להפסיק את ההשבתות הפיראטיות, להסיר את הצעדים הארגוניים שפוגעים בנוסעים ולחזור למשא ומתן ממוקד בתום לב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתן אור, מתן טורקיה
הרכבת הושבתה לחלוטין
צילום: איתן אור, מתן טורקיה
מומלצים