שתף קטע נבחר

יוצאי אתיופיה נגד מכסות העלייה: "זה בגלל צבע העור שלנו"

ראשי קהילת יוצאי אתיופיה כינסו מסיבת עיתונאים שבה מחו על גילויי הגזענות ועל סירוב הממשלה להעלות את שארית הממתינים באתיופיה. ח"כ לשעבר: "הילדים שלי מופלים כי צבע עורם שונה". יו"ר רבני הקהילה: "לא מבין יוצאי אתיופיה במשרדי הממשלה שמשאירים משפחות מאחור"

ראשי קהילת יוצאי אתיופיה כינסו היום (ב') מסיבת עיתונאים בתל אביב, שבה מחו על גילויי הגזענות כלפי בני העדה וסירוב הממשלה להעלות לישראל את שארית הממתינים במחנות באדיס אבבה ובגונדר. מסיבת העיתונאים החלה בדקת דומיה לזכר "11 בני הנוער שנרצחו על ידי שוטרים".

מסיבת עיתונאים של ראשי העדה האתיופית למען השבת קרובי משפחתם האובדים מאתיופיה (צילום: שאול גולן)
מסיבת העיתונאים של ראשי קהילת יוצאי אתיופיה(צילום: שאול גולן)

"אנחנו במשבר", אמר חבר הכנסת לשעבר אללי אדמסו, שהקביל בין מקרי הירי של שוטרים בנערים ממוצא אתיופי להחלטה שלא להעלות נערים נוספים לישראל: "11 צעירים נרצחו פה בדם קר, גם באתיופיה יש ילדים קטנים שהולכים לעולמם".

 

הוא הוסיף: "לא חשבתי שהילדים שלי, שנולדו פה וגדלו פה, יחוו את אותה הגזענות והאפליה שאני עברתי. בגלל שצבע העור שלהם שונה הם מופלים לרעה, הם נעצרים, הם לא מרגישים בבית בשום מקום".

מסיבת עיתונאים של ראשי העדה האתיופית למען השבת קרובי משפחתם האובדים מאתיופיה (צילום: שאול גולן)
מחאת המשפחות. "אני מתגעגע אלייך אמא"(צילום: שאול גולן)

מלבד מנהיגים רוחניים, קייסים, רבנים ואישי ציבור השתתפו במסיבת העיתונאים גם עשרות משפחות שקראו להעלאת קרוביהם שנותרו במולדתם. הם החזיקו שלטים שעליהם נכתב "די לפיצול המשפחות" ו"אני מתגעגע אלייך אמא". לפי מנהיגי הקהילה, באתיופיה ממתינים כ-20 אלף יהודים מסורבי עלייה שקרועים ממשפחותיהם וסובלים מגילויי אנטישמיות.

מסיבת עיתונאים של ראשי העדה האתיופית למען השבת קרובי משפחתם האובדים מאתיופיה (צילום: שאול גולן)
ראשי הקהילה. "זה בגלל צבע עורנו, בגלל שאנחנו מאפריקה"(צילום: שאול גולן)

ח"כ לשעבר שמעון סולומון התייחס לקביעת המכסות לעולים הממתינים באתיופיה: "בכל העולם יהודי עולה באשר הוא יהודי, אצל יהודי אתיופיה יש מכסות, כאילו שעושים לנו טובה. לרוסיה, לאלה שלא רוצים לבוא, שולחים שליחים כדי לעודד אותם. אצלנו זה הפוך. מערכת שלמה מחפשת סיבות למה לא להביא. זה בגלל צבע עורנו השחור, בגלל שאנחנו מאפריקה. אין סיבה אחרת".

 

יו"ר רבני הקהילה, הרב שי אברהם, האשים חלק מבני הקהילה שאינם משתפים פעולה עם המאבק. "לא ניתן יד להמשך העינוי הזה", אמר. "זו שעת מבחן, אנחנו עומדים לצד המשפחות שלנו. המכסות הן גזענות. אני יכול להבין את אחינו הלבנים אבל אני לא יכול להבין את יוצאי אתיופיה שיושבים במשרדי הממשלה ועושים איפה ואיפה בין אזורים באתיופיה ומשאירים משפחות מאחור".

 

קייס אביהו עזריה, יו"ר המועצה הארצית של כוהני יהדות אתיופיה בישראל, סיפר על ביקורו במחנה הממתינים לעלייה באדיס אבבה. "בכינו והתפללנו, הם שמחו לראות אותנו. מאז שחזרתי אני לא ישן טוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
מחאת בני המשפחות
צילום: שאול גולן
מומלצים