אחד הצרכים החשובים בתקופה הקשה הזו עבור המפונים והמפונות מהדרום, שעזבו הכל במהירות תחת אש ונעקרו מבתיהם, הוא ביגוד. מעצבת התכשיטים יגל דהן ושחר פלג, סטודנטית לרפואה ופרמדיקית, חברו לרועי, אחיה הגדול של שחר, ליוזמה מיוחדת שמטרתה להלביש את מפוני הדרום. הם קוראים לזה: "פאשנמוביל", "חנות" בגדים חינמית וניידת לנשים וגברים.
פלג מספרת איך הכל התחיל: "רועי אחי סיפר לי שכלוחם בצוק איתן הם קיבלו כמות תרומות עצומה – אבל זה לא היה פרופורציונלי, מלא מתרומה אחת ומעט מאחרת, לא היה ויסות. ראינו שיש המון מפונים מהבתים שזקוקים לבגדים, אבל גם לא רצינו פשוט לזרוק ארגז, ערימה של בגדים בעלי מידה אחת שלא מתאימה לכולם".
2 צפייה בגלריה
מדינה בהתנדבות
מדינה בהתנדבות
דהן פותחת "חנות"
(צילום: באדיבות הפאשנמוביל)
לדהן, שמגיעה מתחום האופנה, היה חשוב להגיע לאנשים שבאמת זקוקים לזה, ואיכשהו גם להפוך את הפעילות לסוג של הנאה. היא חברה לפלג, ויחד הן הרימו את הכפפה. "המטרה שתהיה למפונים חוויה כמו של חנות בגדים. כל אחד ייקח מה שמתאים לו ועושה לו טוב. כל הבגדים כמובן מגיעים אלינו מתרומות ואנחנו עושות את זה בהתנדבות", מסבירה דהן. "אנחנו מסדרות את הביגוד שייראה וירגיש כמו חנות יד שנייה, אבל ברמה גבוהה ואנשים מאוד אוהבים את זה".
אז איך זה עובד? הבנות מעמיסות את הביגוד לרכב, מגיעות למקומות שאליהם פינו את תושבי הדרום, מעמידות תא מדידה ומראות, וכל מי שמגיע יכול לראות מה מתאים לו ולקחת – כמובן ללא תשלום. "שמנו לב שכל פעם שאנחנו מגיעות, אנשים מספרים לנו מה הם אוהבים יותר ומה פחות", מספרת יגל. "יש אנשים שאיבדו הכל, פתאום אין להם כלום. הם רוצים ללבוש מה שטוב להם – וזה עובד מדהים. אנשים פשוט מתרגשים ברמות", פלג מוסיפה.
2 צפייה בגלריה
מדינה בהתנדבות
מדינה בהתנדבות
"זה עובד מדהים. אנשים פשוט מתרגשים ברמות"
(צילום: גיא מועלם)
שחר, יגל ורועי כבר ביקרו עם הפאשנמוביל במספר בתי מלון בארץ שאליהם הגיעו המפונים – בת"א, חדרה ונתניה, ובהמשך השבוע הן צפויות להגיע גם לאילת. פלג: "אתה רואה בנות יוצאות מתא המדידה עם שמלה יפה וחיוך ענק על הפנים, אנחנו מרגישות שהחזרנו להן לרגע את האושר. הן קוראות לבת ולדודה לראות, שמות אקססוריז וזה נותן להן רגע לברוח מהמציאות. אתה רואה איך הן מעריכות את זה שמעריכים אותן. במלון הראשון הבגדים ממש עפו ופחדנו שלא יהיה לנו להמשך. כתבנו באינסטגרם והגיעה אלינו כמות תרומות ענקית – בגדים חדשים, בגדים יד שנייה. ישנן חנויות בוטיק שתרמו לנו בגדים חדשים לגמרי – טרנינגים, נעלי בית, שמלות מחברות מוכרות, מעצב בינלאומי שולח לנו דברים שלו מחו"ל. קבוצת 'הדר' נתנה לנו קומה שלמה כדי שנוכל להקים את המטה שלנו. יש לנו סטייליסטים שעוזרים לנו, כולם בהתנדבות. אנחנו מגיעות לבתי מלון לכמה שעות, והמפונים ממש מחכים לנו. נותן קצת הרגשה טובה להתלבש בדברים יפים".