כמה רקטות פגעו הבוקר (יום ד') בבסיס עין אל-אסד בעיראק, בסיס המארח כוחות אמריקניים. הירי הזה בא חמישה ימים אחרי התקיפה שביצע הצבא האמריקני נגד מטרות פרו-איראניות בגבול סוריה-עיראק, וכשברקע המתח בין וושינגטון לטהרן סביב סירובה של איראן לקיים שיחות על חזרה ליישום מלא של הסכם הגרעין. שעות אחרי הירי הבוקר אישר הפנטגון כי במתקפת הרקטות נהרג אזרח אמריקני, עובד קבלן של כוחות הקואליציה בעיראק.
3 צפייה בגלריה
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
בסיס עין אל-אסד בעיראק. אחד הגדולים במדינה
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
עיראק ירי רקטות על בסיס עין אל אסד ש מארח כוחות אמריקניים חיילים ארה"ב
עיראק ירי רקטות על בסיס עין אל אסד ש מארח כוחות אמריקניים חיילים ארה"ב
בעיראק מדווחים: זה הרכב שממנו נורו הבוקר הרקטות
לפי דיווחים ערביים, במתקפה הבוקר שוגרו לעבר הבסיס לפחות 10 רקטות. ככל הנראה לא נפגעו חיילים, אך כאמור עובד קבלן אמריקני של כוחות הקואליציה מת בה, כנראה מהתקף לב. מדווחים כי הרקטות שנורו היו רקטות קטיושה וכי הן שוגרו ממכונית מאזור חקלאי לא הרחק מהבסיס.
בסיס עין אל-אסד שוכן במחוז אנבאר, והוא נחשב לאחד הבסיסים הצבאיים הגדולים בעיראק. הוא מארח חיילים לא רק מארה"ב, אלא גם ממדינות מערביות אחרות השותפות לקואליציה האמריקנית בעיראק. הבסיס כבר הותקף בעבר על-ידי איראן והמיליציות שלה. בין השאר היה הבסיס אחד היעדים שטהרן תקפה בטילים בינואר 2020 כנקמה על חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני בהפצצה אמריקנית בבגדד.
התקיפה האמריקנית על מטרות פרו-איראניות ביום שישי לפנות בוקר בוצעה נגד כמה מבנים במעבר גבול לא-רשמי בין סוריה לעיראק המשמש להברחת כלי נשק ולוחמים. בתקיפה הטילו הכוחות האמריקניים שבע פצצות במשקל של כ-226 קילוגרמים כל אחת. זו הייתה תגובה על סדרת מקרים של ירי רקטות בחודש האחרון לעבר בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, בהם אחד שבו נהרג עובד קבלן מהפיליפינים ונפצע איש צבא אמריקני. את פעולות הירי הללו ייחסו האמריקנים לאיראן ושליחיה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. הורה על תקיפה ראשונה
(צילום: EPA)
התקיפה בגבול העיראקי-סורי בסוף השבוע הייתה התקיפה הראשונה מסוגה שעליה הורה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מאז כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר. גורמים אמריקניים הדגישו אחריה את העובדה שאף שביידן החליט להעביר לאויביה של ארה"ב באזור מסר, הוא בחר לנקוט פעולה מוגבלת יחסית ולא לשבור את הכלים. מייקל מלרוי, בכיר בפנטגון לשעבר, אמר אז ל"ניו יורק טיימס" כי נראה שביידן הסתפק בפעולה מצומצמת משום שרצה להימנע מעימות עם ממשלת עיראק, שותפה חשובה של וושינגטון במאבק נגד דאעש.
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ציין בסוף השבוע כי ארה"ב נתנה לכוחות הרוסיים בסוריה התראה של כמה דקות לפני שתקפה. על כל פנים, מוסקבה פרסמה גינוי חריף לפעולה.
ירי הרקטות הבוקר בא יומיים בלבד לפני ביקורו הצפוי של האפיפיור פרנסיסקוס בעיראק. האפיפיור החליט להגיע למדינה למרות ההידרדרות הביטחונית באזורים שונים בה, הידרדרות שכללה פיגוע התאבדות גדול ראשון זה שלוש שנים בבירה בגדד. האפיפיור יבקר בין השאר בבגדד, בדרום עיראק ובעיר אירביל שבצפונה.