ועדת הכלכלה אישרה פעם נוספת - 75% תפוסה באוטובוסים
(צילום: ערוץ כנסת)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (ראשון) את הארכת התקנות המאפשרות תפוסה של 75% בתחבורה הציבורית עד סוף החודש. הממשלה ביקשה להאריך את התקנות עד 7 בינואר, אך ח"כ אימאן חטיב יאסין התנגדה ולהצעת יו"ר הוועדה, יעקב מרגי, הושגה הפשרה. לדבריו, ההארכה כפופה לאזהרה ולפני הארכה נוספת יהיה על משרד התחבורה להציג תוכנית לתגבור הקווים, פיזור סדרנים, ולוח זמנים מדויק לפתיחת הרכבת בסופי שבוע.
2 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס בבני ברק
עומסים באוטובוס בבני ברק
עומס באוטובוס בבני ברק
(צילום: עמית הובר)
הדיון התקיים על רקע הפרסומים ב-ynet על הצפיפות החריגה באוטובוסים בעקבות התקנות המאפשרות תפוסה של 75%, כלומר 49 נוסעים באוטובוס עירוני ו-45 באוטובוס בינעירוני. לדברי נציג משרד התחבורה, עופר לוי, המשרד מעוניין לתגבר בערים אוטובוסים של חברות פרטיות, שאינם מונגשים, ולשם כך נדרש שינוי בתקנות. אף על פי כן, השינוי לא נכנס לסדר היום של המשרד כבר יותר משלושה חודשים ולא נעשה דבר בעניין.
בזמן ההצבעה ח"כ אימאן חטיב יאסין התנגדה לתקנות ודרשה לחזור ל-50% תפוסה לנוכח התחלואה העולה, אך היו"ר מרגי והיועץ המשפטי לוועדה הסבירו כי המשמעות להתנגדותה היא שהתקנות לא יעברו את אישור הוועדה ולכן לא יהיה כלל פיקוח בתחבורה הציבורית, כלומר – חזרה ל-100% תפוסה ויותר כפי שהיה ערב משבר הקורונה.
פרט ליו"ר מרגי ולח"כ חטיב יאסין, שאר חברי הכנסת נעדרו מהדיון. ח"כ תמר זנדברג שהביעה התנגדות לתפוסה הנוכחית וקראה לזה "צעד מטומטם" לא הגיעה לדיון היום, וגם ח"כ בועז טופורובסקי שהתנגד לתפוסה של 75% נעדר מהדיון.
2 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס באשקלון
עומסים באוטובוס באשקלון
עומס בתחנת אוטובוס באשקלון
(צילום: בראל אפרים)
למרות שמשרד התחבורה לא הציג פתרונות מידיים, ח"כ חטיב יאסין אישרה את התקנות אך אלה יהיו בתוקף עד 31 לדצמבר בלבד ולצורך הארכה נוספת על משרד התחבורה להעביר תוכנית מסודרת לתגבור קווים, הפעלת סדרנים באוטובוסים וצפי לחזרתה של הרכבת לפעילות בסופי השבוע.
נזכיר כי בחודש שעבר קבינט הקורונה אישר להגדיל את התפוסה באוטובוסים מ-50% ל-75% לבקשת משרד התחבורה. במקום הגברת התדירות והשירות, הקבינט בחר להגדיל דווקא את הצפיפות. לפי הנימוק המשונה שנכתב בדברי ההסבר להחלטה: "צפיפות בתור בכניסה לכלי התחבורה תוביל לחשיפה מוגברת לנגיף בתחנה". התקנות הקובעות את הגדלת הצפיפות הופצו זמן קצר לפני כינוס הקבינט.
בדיון הקודם של הוועדה, ב-24 בנובמבר, הודה נציג משרד הבריאות, ד"ר אריק האס, שלא הוכן מתווה מפורט מול משרד התחבורה לפני הבקשה לאישור התקנות והוא לא ידע להצביע על השיקול האפידמיולוגי המצדיק את הגדלת התפוסה דווקא בעת עלייה בתחלואה.
ראיון עם מנכ"לית לובי 15 דקות על הצפיפות בתחבורה הציבורית
(צילום: עידו ארז)

גם אז יו"ר הוועדה מרגי טען כי הארכה נוספת תהיה כפופה להסברים ממצים של המשרדים המעורבים. "אנחנו לא בטוחים שכל כללי הזהירות ננקטו", אמר ח"כ מרגי. "תפרסמו לציבור את כללי הזהירות. אני לא רוצה לומר שזה חסר אחריות, אבל יש בזה לקיחת סיכונים. המשרדים לא הגיעו מוכנים לדיון, במיוחד משרד הבריאות שהלוואי והיה קליל יותר גם בדברים אחרים, כמו מכוני הכושר בהם דנו אתמול", אמר.
בדיון בוועדה לביקורת המדינה בשבוע שעבר התברר כי משרד התחבורה הצליח לתגבר אוטובוסים רק עבור 30 אלף נוסעים מתוך 2 מיליון המשתמשים בתחבורה ציבורית מדי יום. מלבד מחדל העומסים, בדיון עלתה גם סוגיית רכבת ישראל, שהפסיקה את פעילותה בסופי השבוע ובלילות והודיעה שלכיוון צפון היא לא תתחדש לפחות בשנתיים הקורובות, בין היתר בשל חשמול המסילות. מהדיון עלה כי היקף התגבור עומד על 5,000 נסיעות ביום ב-400 קווים בלבד.