מאמצי החילוץ אחרי קריסת החניון

יותר מארבע שנים אחרי ששישה עובדים נהרגו באסון קריסת חניון הברזל בתל אביב, הוגשו היום (חמישי) כתבי אישום ראשונים נגד מהנדס, משרד מהנדסים, בעלי החברה וחברת תכנון. כתבי האישום הוגשו נגד חנוך צחר - בעלי משרד מילר, שנבל, צחר ושות', משרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ ונגד המהנדס הבכיר אריאל בבג'נוב. הם מואשמים בגרימת מוות ברשלנות וב-23 עבירות של חבלה ברשלנות.
12 צפייה בגלריה
הקריסה ב-2016
הקריסה ב-2016
הקריסה ב-2016
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל, הודיעה הפרקליטות לבאי כוחם של חברת דניה סיבוס, מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג, מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות' - כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו.
12 צפייה בגלריה
החניון שקרס
החניון שקרס
החניון שקרס
(צילום: דובר צה"ל)
באסון נהרגו רוסלן איסקוב, בן 28 מעכו, אולג יעקובוב, בן 60 מתל אביב; עאהד רימאווי בן 34 מבית רימא; מוחמד דוואבשה בן 29 מדומא; דניס דיאצ'נקו בן 28 מאוקראינה; ואולג מישאלוב, בן 45 מעכו.
12 צפייה בגלריה
רוסלן איסקוב
רוסלן איסקוב
רוסלן איסקוב
(באדיבות המשפחה)
12 צפייה בגלריה
אולג יעקובוב
אולג יעקובוב
אולג יעקובוב
12 צפייה בגלריה
אולג מישאלוב
אולג מישאלוב
אולג מישאלוב
12 צפייה בגלריה
עאהד רימאווי
עאהד רימאווי
עאהד רימאווי
12 צפייה בגלריה
תמונתו של אחמד דוואבשה, שנהרג באסון
תמונתו של אחמד דוואבשה, שנהרג באסון
תמונתו של אחמד דוואבשה, שנהרג באסון
(צילום: מוטי קמחי)
בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, לתכנון והקמה של חניון הברזל. אפריקה ישראל התקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס ובו הוסכם כי דניה סיבוס היא האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של פרויקט חניון הברזל. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.
12 צפייה בגלריה
קריסת חניון הברזל
קריסת חניון הברזל
קריסת חניון הברזל
(צילום: יובל חן)
12 צפייה בגלריה
החיפושים בהריסות
החיפושים בהריסות
החיפושים בהריסות
ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודות הבניה של החניון - כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחתו לציבור - התמוטטה תקרת החניון. הקריסה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על-פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת העובדים ונפצעו 23 עובדים נוספים.
עוד עולה מכתב האישום כי "צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על-ידי משרד ירון-שמעוני".
"שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד"
"בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על-ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון-שמעוני, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזות החוף". לאחר מכן, בנובמבר 2014, אישר המהנדס בבג'נוב - מטעם משרד ירון-שמעוני - לבצע את תוכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. "אי-ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע, על-יסוד תוכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון".
"שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד", נכתב באישום.

תגובות

עורכי הדין שרון נהרי וזאב לקט מסרו בתגובה מטעם משרד שחם מהנדסים: "אנו טוענים כי אין למשרד כל אחריות למה שנעשה על-ידי הקבלן, שלא בידיעתם ולא באישורם".
עורכת הדין יוליה שנקר, המייצגת חלק מהקורבנות, מסרה בתגובה: "למעלה מ-4 שנים שמשפחות הקורבנות נאלצו להמתין להגשת כתבי האישום. חמש אלמנות ועשרות יתומים, הורים שכולים ופצועים אשר מחכים ליומם בבית המשפט. בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, לא ניתן היה להתקדם בתיקים האזרחיים בלא הגשת כתבי האישום, מצב שהעמיד משפחות הפצועים וההרוגים מול שוקת שבורה. כעת, כשהוגשו כתבי האישום, כולי תקווה שההליך האזרחי יגיע לסיומו והנפגעים יוכלו לקבל פיצוי כספי אשר יקל, ולו במעט, על כאבם הקשה".
12 צפייה בגלריה
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
12 צפייה בגלריה
עו"ד זאב לקט
עו"ד זאב לקט
עו"ד זאב לקט
12 צפייה בגלריה
עו"ד יוליה שנקר
עו"ד יוליה שנקר
עו"ד יוליה שנקר
(צילום: שמרית מאור)
עו"ד דניאל שריד, המייצג את עיזבון המנוח אולג מושיאלוב ועוד שני עובדים שנפצעו קשה מאוד באסון, אמר: "מדובר בסגירת מעגל, הצדק יצא לאור. דבר לא ישוב להיות כפי שהיה אך אנו מקווים שמי שאחראי יתן את הדין ושהאסונות כאלו לא יחזרו לעולם. כפי שטענו מתחילת ההליך המשפטי, מדובר ברשלנות ברורה של האחראים לתכנון והקמת חניון הברזל. בשעה טובה ומוצלחת הוגשו כתבי אישום וכעת ההליך האזרחי יגיע לסיומו ומשפחות ההרוגים והפצועים יקבלו את הפיצויים המגיעים להם על-פי חוק. לעניין ההליך הפלילי, אני בטוח שפרקליטות ת"א תעשה עבודתה נאמנה".
עורכי הדין גיל דחוח, איתן אוריה וחן בראון מסרו בשם אילן דונסקי שהתיק נגדו נסגר כי "הליך השימוע היה הוגן והתנהל בלב פתוח ונפש חפצה על ידי פרקליטות מחוז ת"א".
עו"ד תמי אולמן, המייצגת את המהנדס אריאל בבג'נוב, מסרה:"הנאשם טוען שאין קשר בין עבודתו בשטח לתוצאה הסופית, ומשתתף בצער המשפחות".
מדניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטראגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, נסגר".