5 צפייה בגלריה
דוגמאות מספרי הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמאות מספרי הלימוד המקוריים של אונרא
מתוך תכני הלימוד של אונר"א
אוסטרליה חוקרת את אונר"א: סוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א) עומדת בפני חקירה רשמית של משרד החוץ האוסטרלי בעקבות תכנים קיצוניים ואלימים שנכללו בחומרי הלימוד שלה.
לפני כשבוע פרסם מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם, דו"ח בנושא שממצאיו פורסמו לראשונה ב-ynet. על פי הדו"ח, חומרי לימוד מקוריים וממותגים של אונר"א, שהופקו ללמידה עצמית בזמן מגפת הקורונה והופצו למאות אלפי תלמידים, כללו שנאה, הסתה לאלימות, האדרת מחבלים, עלילות דם ומחיקת ישראל מהמפות.
5 צפייה בגלריה
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתה ה'
עמודי השער של תכני אונר"א במדעי החברה לכיתות ה'
בעקבות פרסום הדו"ח, אונר"א נעלה השבוע את הגישה הציבורית לחומר הלימודי שהפיקה, שהייתה נגישה לציבור מחודש מרץ בשנה שעברה, מהלך שמונע בדיקה של חומרים נוספים. בסוכנות אמרו שהחומרים יועבר כעת ל"פלטפורמה מאובטחת".

מנכ"ל אונר"א הודה: "הפקנו והדפסנו תכנים בלתי הולמים"

לאחר פרסום הממצאים, מנכ"ל אונר"א פיליפ לזריני הודה בשורה של ציוצים כי הסוכנות אכן הפיקה, הדפיסה ולימדה תכנים מקוריים וממותגים "בלתי הולמים" ליותר מ-300 אלף תלמידים הלומדים בבתי הספר שלה. הסוכנות אף הוציאה הודעה לעיתונות שמאשרת את הדברים. זאת לאחר שלזריני הצהיר בשנה שעברה שבתי הספר של הסוכנות הם "מקלט לסובלנות" וכי "אין מקום ללימוד כלשהו שיעודד אלימות, אפליה, גזענות ואנטישמיות".
לזריני הוסיף כי חומר חדש שעומד בערכי האו"ם הופץ לתלמידים, אך לא סיפק ראיות לכך, ולא הסביר כיצד האו"ם יאסוף בחזרה את התכנים הבלתי הולמים ממאות אלפי בתים של תלמידים פלסטינים הלומדים תחת הסוכנות.
5 צפייה בגלריה
סגר קורונה בעזה
סגר קורונה בעזה
בית ספר של אונר"א בעזה, בזמן סגר הקורונה
(צילום: EPA)
דובר אונר"א סמי משאשה הצהיר בהודעת הארגון ש"סקירה מעמיקה של חומר הלימוד העצמי שקיבלו תלמידי אונר"א במהלך הסגר בוצעה תוך שבועות". לדבריו, אונר"א זיהתה תכנים בעייתיים שהופקו על ידי הצוות החינוכי. עם זאת, הסוכנות לא הצליחה להבהיר, הן בציוצים של לזריני והן בהודעתה לתקשורת, מתי נערכה הסקירה, וגם לא סיפקה כל ראיה לכך שהיא בכלל התרחשה. החומרים הראשונים שמכון IMPACT-se זיהה פורסמו במרץ, ואז באוגוסט, ספטמבר ודצמבר.
הדובר הטיל את האשמה על המורים של הסוכנות. "הם הדפיסו והפיצו במהירות חומרי לימוד. למרבה הצער, כדי להמשיך בחינוך התלמידים ללא הפרעה, נכללו בטעות חומרים שהסוכנות זיהתה בעבר כבלתי תואמים את ערכי האו"ם". הודעה זו סותרת לחלוטין טענות קודמות של הארגון, לפיהן הוא הכשיר עשרות אלפי מורים במטרה למנוע לימוד תכני שנאה והסתה, באמצעות כלים פדגוגיים יעודיים שפותחו בלעדית באונר"א.
כעת, כאמור, אוסטרליה פתחה בחקירה נגד הסוכנות. אוסטרליה כבר קיצצה בכספי הסיוע שהיא מעבירה לארגון עקב טענות לשחיתות והתנהגות בלתי הולמת בתוכו. למרות זאת, היא עדיין תורמת גדולה של אונר"א, ותרמה לה כ-8.3 מיליון דולר בשנה שעברה.
"על אונר"א חלה חובה מהותית להישאר נייטרלית בזמן שהיא ממלאת את המנדט ההומניטרי שלה", אמר דובר משרד החוץ האוסטרלי. "משרד החוץ חזר והדגיש בפני הסוכנות את החשיבות שהוא מייחס לאי-אפליה, שוויון ונייטרליות בתוכניות החינוך שבהן תומך הארגון. המשרד עורך בירורים נוספים בנושא".
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, הודה לממשלת אוסטרליה לאחר ההודעה על פתיחת החקירה. "אנו אסירי תודה. נעילת הגישה לחומרי הלימוד על ידי אונר"א מראה שיש לה מה להסתיר ושלא ניתן לסמוך על הסוכנות שתלמד על שלום וסובלנות", אמר שף. "אונר"א זנחה את חובתה לספק חינוך נקי משנאה לתלמידים פלסטינים, אך אין זה אומר שמדינות שתורמות כספי סיוע צריכות ללכת בעקבותיה. אוסטרליה לקחה את ההובלה עבור מדינות אחרות".
סמנכ"ל המכון אריק אגסי קרא למדינות לחשוב פעמיים לפני שהן תורמות לסוכנות. "הגיע הזמן שמדינות התורמות כספי סיוע לאונר"א יתנו את המשך העברת הכספים בסיפוק ראיות חותכות וגלויות לציבור מצדה שאין הסתה בחומרי הלימוד שלה. דבר שלא קרה עד כה".
על פי ממצאי הדו"ח, ילדים שלומדים במערכת החינוך של אונר"א נקראים "להגן על המולדת בדם", מחבלים מהוללים כמודלים לחיקוי ובעיות במתמטיקה מכווינות תלמידים בכיתה ג' לאתר את המספר הנכון של שהידים שנהרגו. דוגמא נוספת היא תרגיל באוצר מילים ללימוד ערבית, שמדגיש את "ריח המאסק (בושם) היוצא מן השהיד".
הדו"ח חשף שחומר הלימוד מפיץ עלילות דם, כמו זו שמאשימה את "הציונים" בניסיון הצתה מכוון של מסגד אל-אקצא ב-1969, כשבפועל מי שעשה זאת היה תייר אוסטרלי נוצרי. ישראל אף מואשמת בכך שהיא זורקת במכוון פסולת רדיואקטיבית שגורמת למחלות על אדמות פלסטיניות. עוד נאמר שישראל מובילה "פעולה מתואמת לגניבת עתיקות פלסטיניות".
כמו כן, תלמידי אונר"א מוכוונים לגשת לפרק לימוד פלסטיני על דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים באוטובוס הדמים, בהם 13 ילדים, ולאחר מכן לענות על שאלות שמציגות אותה כגיבורה וכמודל לחיקוי.