אתמול באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

יואב גלנט ודאי לא רצה להגיע למצב הזה: הקורונה משתוללת בישראל, התחלואה כמעט שלא יורדת למרות הסגרים ולמרות החיסונים - ומערכת החינוך שבראשה הוא עומד הפכה לסמל של ניהול המשבר על ידי הממשלה. רק אתמול בבוקר נמנו כאן כשליה של המערכת, ששוב לא נערכה כראוי לסיומו של הסגר ולחידוש הלימודים בגנים ובבתי הספר, והותירה את ההורים והילדים מבולבלים ואובדי עצות. עכשיו, כש־480 אלף ילדים שבים לגנים ולכיתות א'-ד', ומאות אלפים נוספים ממשיכים ללמוד בזום, הוא מתייצב לראיון ל"ידיעות אחרונות" כדי להשיב לכל הטענות. כן, הוא מבין שיש צורך לגלות זהירות כדי לא לאבד שליטה בהיקפי התחלואה. כן, הוא מודע לתסכול של ההורים והתלמידים. כן, הוא מבין שנוצרו פערי לימוד, ומתכוון להשיק תוכנית כדי לצמצם אותם. אבל לא - הוא לא חושב שהוא נכשל. ממש לא.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט
(צילום: הדר יואביאן )
אדוני שר החינוך, איזה ציון אתה נותן לעצמך על ניהול מערכת החינוך בזמן משבר הקורונה? "אני נותן לעצמי ציון 90".
על פי איזה פרמטרים? "אני מסתכל על ההחלטות ועל ההישגים שאליהם הגענו, בתנאים הקשים - וכולם יודעים שנכנסתי לתפקיד תוך כדי קורונה. בעיניי, המבחן המרכזי ביותר הוא בקיום הבטחות: הבטחתי לפתוח את השנה, ופתחתי אותה כמו שצריך. היא גם התנהלה בצורה טובה בחודשים הראשונים. דאגתי שהחינוך המיוחד ייפתח ויפעל כסדרו גם בסגר, ואני רואה בזה ערך. כך גם לגבי כפרי נוער ונוער בסיכון. דאגתי שהחינוך המשלים יפעל, ולצורך כך גייסתי מיליארד שקלים. בנוסף, גייסנו 13 אלף עוזרי הוראה ופיצלנו את כיתות ג'־ד'. חילקנו 150 אלף מחשבים ו־64 אלף טלפונים סלולריים למגזר החרדי".
טוענים שיש פערים בגישה למחשבים בין שכבות באוכלוסייה. "כמות המחשבים שאנחנו חילקנו גדולה פי שניים יותר ממה שמדינת ישראל חילקה במשך 20 שנה, ואני עשיתי את זה בחצי שנה".

"אני רק שם פילטרים"

במשרד הבריאות, ולא רק שם, טוענים שהדחיפה שלך לפתיחת מערכת החינוך היא זו שגרמה לעלייה בתחלואה והובילה לסגר. בדיעבד היית מתנהל אחרת? "בהחלט לא. הראו לי נתונים על התחלואה בקרב תלמידי כיתות ד' ותלמידי כיתות ה' עד דצמבר, ורואים מהם שלמרות שתלמידי כיתות ה' נכחו בבתי הספר רק מחצית מהזמן - לא היה הבדל בשיעורי התחלואה".
אז למה מאשימים אותך? "זו השיטה: כשלא רוצים לקחת אחריות, מצביעים על שעיר לעזאזל. אבל מערכת החינוך אינה אחראית לתחלואה בשום שלב, ובשום מקום - בית הספר הוא מראה לסביבתו".
אבל עכשיו, בדיונים על היציאה מהסגר, יישרת קו עם משרד הבריאות והסכמת שרוב התלמידים לא יחזרו לכיתות. למה שינית את עמדתך? "עד לסגר האחרון הייתה לי תמונה מאוד ברורה על מערכת החינוך, ולמעשה ידעתי על כל תלמיד אם הוא חולה או בריא. נשענתי על טובי המומחים, ואני יודע ש־85 אחוז מהתלמידים החולים לא נדבקו במערכת החינוך. בוודאות. גם ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש יודע את זה. הנה, תראו: התחלנו את הסגר הנוכחי עם 20 אלף תלמידים שהם חולים מאומתים, באמצע היו 27 אלף תלמידים שהם חולים מאומתים, ונכון ליום שלישי היו 21 אלף תלמידים שהם חולים".
איך זה קרה? "בחודש האחרון קרו שלושה שינויים דרמטיים: התגברות המוטציה הבריטית, תהליך מואץ - וחיובי - של חיסון מבוגרים והפעלת סגר ממושך שבמהלכו הילדים לא היו בבית הספר. הדבר המדאיג שהתחלואה לא ירדה. לכן אמרתי בכל הדיונים: אני אחראי לילדים, שותף לאחריות ממלכתית - וחייבים לגלות אחריות כדי שמערכת הבריאות לא תיכנס למצב של חוסר שליטה. לכן עלינו לפעול בהתאם להמלצות מומחי משרד הבריאות, ואם התחלואה לא יורדת אז זה אומר שהולכים צעד אחורה. אני יודע שזה עיצבן אנשים, אבל זו הסיבה שלמרות הצורך בקיום לימודים ולמרות שהניסיון מראה שמערכת החינוך אינה מקור התחלואה, הוריתי לשמוע מה המתווה המוצע על ידי מערכת הבריאות. חייבים ללכת בזהירות, ואני נותן למשרד הבריאות להגיד מה נראה לו בטוח. אני רק שם פילטרים, מבחינה ארגונית ופדגוגית".
הריאיון המלא היום ב"ידיעות אחרונות"