גלנט: "60% מהתחלואה בחינוך - מהמגזר הערבי"
(צילום: אבי חי)

יותר מחודשיים מאז הפעם האחרונה שנכנסו לשיעור, שאינו דרך ה"זום", תלמידי כיתות י"א-י"ב הגיעו הבוקר (יום ראשון) לבתי הספר. בגרויות החורף כבר ממש מעבר לפינה, לאחר שנדחו בשל הקורונה, ויתקיימו במהלך פברואר 2021. במערכת החינוך מעוניינים למנוע תחלואה נרחבת. "נבצע 15 אלף בדיקות סקר בקרב מורים ותלמידים בכל יום", אמר שר החינוך יואב גלנט בריאיון באולפן ynet.
התלמידים, שאלה הן השנים האחרונות שלהם במערכת החינוך, חזרו ללמידה מרחוק - בדומה לסוף שנת הלימודים הקודמת - אי-שם באמצע חודש ספטמבר, כשבועיים לאחר פתיחת השנה. גלנט התייחס לחזרת התיכוניסטים ואמר: "זה יום של חג". לפני חמישה ימים ובהובלתו הוחלט להחזיר את תלמידי כל הכיתות לבתי הספר, למורת רוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
8 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
8 צפייה בגלריה
הצהרהתם המשותפת של בנימין נתניהו ויואב גלנט בכנסת
הצהרהתם המשותפת של בנימין נתניהו ויואב גלנט בכנסת
למרות התנגדות נתניהו, כל התלמידים יחזרו לכיתות
(צילום: אוהד צויגנברג)
גלנט ציין כי בדיקות הסקר ייערכו באמצעות ניידות בשיתוף פעולה עם בית החולים שיבא בתל השומר. "המטרה היא לאתר נדבקים לפני שהסימפטומים מתגלים. כשהסימפטומים מתגלים זה בדרך כלל אנשים שכבר גרמו לתחלואה של אנשים נוספים", הסביר. לדברי גלנט, "אנחנו בתהליך של צבירת היכולת. התהליך החל ואני מעריך שמהרגע הזה ייקח לנו כחודש להגיע למספר של 15 אלף בדיקות, אני מקווה שבקרוב".
שר החינוך רמז כי מי שאשם בכך שבדיקות הסקר לא החלו כבר היום, עם חזרת תלמידי התיכון, הוא משרד הבריאות. בריאיון הוא ציין: "בדיקות ורפואה זה לא אחריות של משרד החינוך אבל לקחתי את זה על עצמי כי צריך היה להתקדם בעניין". גלנט הבהיר: "לא מחפש אשמים, לקחנו את זה על עצמנו. בסוף אלה תלמידים שלנו. בדיקות במדינת ישראל בעת הזאת הן דבר שתלוי בנבדק, אתה לא יכול לכפות על אף אחד שום דבר".
8 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
"נבצע 15 אלף בדיקות סקר ביום". בדיקות בבית ספר אליאנס תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אתה חותר שאם יהיה סגר שלישי בתי הספר ימשיכו לפעול בזכות הבדיקות? "הפעלת מערכת החינוך היא עניין של סדר עדיפות לאומי. אנחנו רואים באירופה שבאנגליה, גרמניה, צרפת, מקומות אחרים, יש סגר מוחלט ומערכת החינוך פועלת. זה עניין של סדר עדיפות. אני חושב שראש הממשלה, הקבינט, לפי עצתי קיבלו את ההחלטה הנכונה ופתחו את מערכת החינוך. אני מקווה שלא נצטרך לסגור אותה".
הוא אמר כי שמירה על בתי ספר "נקיים מקורונה" תלויה גם באוכלוסייה הכללית. "אם לא תהיה אחריות מלאה התחלואה תעלה והיא עלולה לגלוש אל בתי הספר. אנחנו עושים כל מאמץ לשמור שבתי הספר יהיו נקיים ולא תגלוש אליהם תחלואה מבחוץ, אבל זה מאוד תלוי בסביבה".
8 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"המגזר הערבי חייב לגלות אחריות"
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריו, מטרתו היא שבמידה ויהיה סגר כללי נוסף מערכת החינוך תישאר פתוחה בערים עם תחלואה נמוכה. "זו עמדתי וזה מה שהצגתי לקבינט ואני מקווה שהדבר הזה גם אם חלילה יגיע למבחן יעמוד במבחן".
בריאיון ל-ynet ציין גלנט כי עיקר התחלואה במוסדות החינוך מאז החלה פתיחתם מגיעה מהמגזר הערבי. לדבריו, "המגזר הערבי חייב לגלות אחריות. למעלה מ-60% מהחולים במערכת שייכים למגזר הערבי. זה פי שלושה מחלקו היחסי של המגזר במערכת החינוך. זה מדאיג מאוד".
הוא נשאל מה הוא מתכוון לעשות בנושא וציין כי "ההחלטות של קבינט הקורונה קובעות שערים כתומות ואדומות לא פותחות את הלימודים. אני מקווה שהדבר הדבר הזה ייאכף על-ידי מי שצריך". גלנט התייחס לדאגה סביב העלייה בתחלואה ואמר כי "אני חושב שברור היום לכל מי שעוסק בעניין - בית הספר הוא מראה של סביבתו. כשהסביבה נשמרת אז בית הספר נשאר ברמה טובה של תחלואה ואפשר לשלוט בדברים".
8 צפייה בגלריה
לימודים לימוד מרחוק זום פתיחת שנת הלימודים בית ספר משרד החינוך
לימודים לימוד מרחוק זום פתיחת שנת הלימודים בית ספר משרד החינוך
בשל החשש מסגר שלישי, נמשכת אספקת המחשבים לתלמידים
(צילום: מוטי קימחי, אתי נוריאל, שאטרסטוק)
על אף המטרה שסימן, גם גלנט מבין שישנו חשש מרחף מסגר נוסף, שלישי במספר. הוא הסביר כי במשרד ממשיכים בחלוקת מחשבים לתלמידים: "אנחנו עושים פה מאמץ אדיר על מנת לסגור פערים. אני מזכיר שבחלקים נרחבים בעולם לא הצליחו להגיע למה שאנחנו מגיעים. סיימנו לחלק כבר עד עכשיו 85 אלף מחשבים לתלמידים ובקרוב נגיע ל-150 אלף. אלפי מחשבים בעיקר למי שאין לו. זה דבר אדיר שמתעלמים ממנו".
אמרת שעד ינואר יהיו מחשבים לכולם? "אני אמרתי שעד ינואר יהיו חצי, אני עכשיו אומר - עד דצמבר יהיה הכל. נחלק 150 אלף מחשבים בכל רחבי הארץ. 85 אלף כבר חולקו, השבוע יחולקו עוד 20 אלף, בשבוע הבא עוד 20 אלף. האם יהיו חסרים עוד? כנראה שכן. השלמנו פערים של שני עשורים. זה כדי להשלים את מה שלא לומדים בתוך בית הספר. תזכרו, בסוף מגיעים לבית הספר ליומיים עד שלושה ובימים האחרים לומדים מהבית".
8 צפייה בגלריה
 "לא נלחם עם אף אחד". גלנט וראשי ארגוני המורים
 "לא נלחם עם אף אחד". גלנט וראשי ארגוני המורים
"לא נלחם עם אף אחד". גלנט וראשי ארגוני המורים
(צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)
בחנוכה יש את "בית הספר של החגים". נכנעתם לארגוני המורים? "זו מדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית אתה יכול או להגיע לפשרות או להגיע למשפט או דברים דומים. לוח הזמנים שהיה כאשר הובהר על ידי כל מי שמייצג את המורים שהם לא מוכנים לבוא ללמד בחופשה, אז הלכנו לתוכנית חליפית והיא בית הספר של החגים".
אתה לא מרגיש שנכנעת? "אני חושב שאנחנו עושים פתרונות איפה שניתן ודרך אגב אני לא נלחם עם אף אחד. כשאני נלחם כולם יודעים, אבל זו לא מלחמה. אנחנו נמצאים פה בדיאלוג. אני מכבד את השותפים, ואני חושב שהמורים בתקופה של סגר כשהם מלמדים מרחוק הם עובדים יותר קשה מאשר בבתי הספר".

"החיסול בטהרן? קראתי ב-ynet"

גלנט נשאל על חיסולו של מדען הגרעין הבכיר של איראן מוחסן פרחיזאדה ואמר: "למה אתה מתכוון? קראתי עליו ב-ynet". לדבריו, "כולם יודעים שאיראן חותרת לנשק גרעיני. ארה"ב, ישראל ומדינות נוספות מנסות לעצור את התהליך הזה. איראן עם נשק גרעיני זה סכנה גלובלית, זה סכנה למזרח התיכון, סכנה לישראל, ומטריה לביצוע פעולות טרור גם אם הנשק הגרעיני הזה לא יופעל".
8 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
"קראתי על החיסול ב-ynet"
(צילום: AFP)
לדבריו, מידת ההשפעה של חיסולים כאלה היא גדולה. "בוא ניקח לדוגמה את האירוע שבוצע לפני שנה על ידי האמריקנים שבמהלכו חוסל סולימאני. אתה שואל אותה האם זה השפיע על האופרציה האיראנית במרחב? התשובה היא חד משמעית כן. זה גם יוצר הרתעה בעלת משמעות נרחבת".
באשר לסוגיות הפוליטיות, גלנט לא הכחיש כי נראה שמדינת ישראל בדרך למערכת בחירות רביעית תוך שנתיים ואמר כי "כמו שהדברים נראים עכשיו זה עלול להגיע לזה. אני מאוד מקווה שזה לא יקרה. מאוד מקווה".
8 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
גלנט: "הרוטציה צריכה להתקיים, צריך להעביר תקציב חלקי ל-2021"
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
לדבריו, "אני לא רואה שחקן אחד בתוך הקואליציה שיכול להרוויח מבחירות. אני רק רואה כאלה שיכולים להפסיד, בעיקר בכחול לבן. לכן אני מקווה שהם יתעשתו ולא ילכו עם איזה עקרונות שלא משרתים את טובת הציבור. הציבור לא רוצה בחירות. שישבו בבקשה, שיעסקו בהעברת המינויים, שיעסקו בנושא התקציב, בואו נגמור את התקציב הזה ונעביר אותו עד פברואר-מרץ".
הוא ציין כי "רוטציה צריכה להתקיים אבל צריך להעביר את התנאים המקדימים". גלנט הסביר: "צריך להעביר תקציב, אני לא חושב שאנחנו מעכבים, אנחנו לא מסכמים. צריך לסכם את תקציב 2020 ולפתוח את תקציב 2021".
אתה מאמין שבני גנץ יהיה ראש ממשלה? "תראה, אני מסתכל על איך כחול לבן הגיעו לתוך הממשלה הזאת. הם קיבלו גם רוטציה וגם ממשלה פריטטית, למרות שהם הגיעו עם 15 מנדטים מול 36 של הליכוד עם 19 בצד שלהם, מול 59 של הימין. למרות זה, הם מתנהגים כאילו הם שולטים בעניין וכל הזמן מנסים 'לדקור' את הממשלה שפועלת".