ריאיון עם ח"כ שלמה קרעי, הליכוד: בנט כבר סגר עם לפיד עוד כשהמנדט היה אצלנו
(צילום: אבי חי)

אחרי שניסו להקים ממשלה בתמיכת רע"מ, בליכוד משנים אסטרטגיה ומנסים לבלום מאמצים להקמת ממשלה בצד השני באמצעות התנערות מיו"ר רע"מ מנסור עבאס. זאת במסר חדש לפיו מעולם לא ניסו להקים ממשלה שנשענת על קולות רע"מ. בינתיים ב"גוש השינוי" המו"מ התחדש הבוקר וח"כ עודד פורר ומיכאל ביטון העריכו היום (ראשון) כי הממשלה תקום "בתוך שבוע שבועיים". ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף בחריפות את בנט: "גנב 200 אלף קולות ימין ומקים ממשלה שאף ממשלת שמאל לא העזה להקים".
בימים האחרונים הוסר עוצר הראיונות בליכוד וחברי הכנסת של המפלגה חזרו להתראיין. המסר של המפלגה שחוזר על עצמו נוגע לכך שהקמת ממשלה בהסתמכות על רע"מ אינה לגיטימית וזאת למרות מאמצים כבירים של רה"מ בנימין נתניהו לשכנע את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להסכים לממשלה שרע"מ תתמוך בה מבחוץ. מדובר כאמור בקו חדש שמטרתו להפריע למה שמכונה "גוש השינוי" להקים ממשלה ולהפוך את ההסתמכות על רע"מ להסתמכות לא לגיטימית.
5 צפייה בגלריה
בנט, סער ולפיד
בנט, סער ולפיד
בנט, סער ולפיד
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
משנה אסטרטגיה. נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
סבב פגישות בביתו של יאיר לפיד
(צילום: שחר גולדשטיין)

למרות השאיפה להציג ממשלה כבר בשבוע הקרוב - בגוש השינוי עדיין מתקשים לגבש הסכמות בשל דרישות הפלג הימני בממשלה על חשבון מפלגות המרכז-שמאל. צוותי המו"מ של הגוש נפגשים בכפר המכבייה החל משעות הבוקר. אמש התקיימו הפגנות מול בתי חברי ימינה, ובהם איילת שקד, ניר אורבך ועידית סילמן - שהודיעו כולם כי הם ניצבים לימינו של מנהיג המפלגה נפתלי בנט.
ח"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) תקף היום בחריפות את בנט. "הוא אדם שהבטיח והפר את כל הבטחות הבחירות שלו וחצה את כל הקווים האדומים שלו, בעיניי זה חמור", אמר קרעי. "נעשה כאן מה שאף ממשלת שמאל לא עשתה - להקים ממשלה שנסמכת על תומכי טרור. רק עכשיו ראינו מה שקורה בעזה ובירושלים".
ריאיון עם ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו
(צילום: רועי עידן, אבי חי)

-אתה זוכר שנתניהו אמר שהוא ימוטט את שלטון חמאס. 12 שנה אחרי עדיין עפות רקטות. "יש למדינת ישראל כמה חזיתות ועוטף עזה שומרים אותה על אש נמוכה, אבל בטח שלא להקים ממשלה שנתמכת על ידי כאלה שלא מכירים בקיום שלנו כאן. יש לך ציטוט של רה"מ שאומר שהוא יישען על עבאס? הוא לא רצה להקים איתם ממשלה, בשום פנים ואופן לא".
-נניח שסמוטריץ' עכשיו יורד מהעץ ומוכן להרכיב ממשלה, נתניהו יגיד לעבאס לא? "נכון, המשוואה הייתה מאוד פשוטה. להקים ממשלה שהולכת להסתמך על הישענות ישירה שלהם אף ממשלת שמאל לא העזה לעשות. הדבר היחיד שפעלנו זה שיהיו 59 מנדטים מבטון יצוק של ימין".
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי באולפן ynet
שלמה קרעי באולפן ynet
"חבורה שבוגדת בכל הערכים הימניים". שלמה קרעי באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי קרעי, "כשהמנדט היה בימין בנט כבר סגר עם השמאל. כשהמנדט היה אצלנו הוא כבר סגר ממשלה עם לפיד, ברור שזה יחסום כל אפשרות להקים ממשלת ימין. אם היו 59 מנדטים לימין אז לא היו יושבים עם ממשלת שמאל, גם גדעון וחבורתו היו באים, וזה הדבר שבנט פחד ממנו. הם חבורה שהולכת ובוגדת בערכים הימניים שאיתם הלכו לאורך כל הדרך. בנט גנב 200 אלף קולות מהימין והקים איתם ממשלה שאף ממשלת שמאל לא העזה להקים".
"בנט היה שר ביטחון בעצמו ולא ראיתי שעשה שינוי במדיניות", אמר קרעי. "בנט לא היה יום אחד בישיבות ועדת הכספים - הוא רצה לעזור לעצמאים ומובטלים? הוא רק דיבורים, עושה יחסי ציבור", תקף ד"ר קרעי.
ח"כ ביטון: "הממשלה תקום תוך שבוע-שבועיים"
(צילום: אבי חי)

קרעי העריך כי אם תקום ממשלה חלופית היא תיפול מהר מאוד: "אנחנו כאן עם נתניהו, לא הולכים לשום מקום. מהר מאוד הדבק הזה של השנאה שגרם להם להידבק יחד - תומכי טרור עם כאלה שרוצים לשלוח את חיילי צה"ל להאג, כאלה שרוצים למחוק את הזהות היהודית עם כאלה שרוצים לשלוח את החרדים ונתניהו למזבלה - הדבק הזה מהר מאוד יתפרק ונדאג לזה שהם יתפרקו מהר".

ח"כ פורר וביטון: הממשלה תקום תוך שבוע-שבועיים

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) סיפר לאולפן ynet כי הצוותים של גוש השינוי יושבים באופן אינטנסיבי מאוד והעריך כי תוקם כבר בשבוע הבא ממשלה חדשה. "אני מקווה שנוכל להגיע להסכמות כמה שיותר מהר", אמר פורר. "יש סבירות גבוהה שהעניין הזה יתקדם וזה אומר שכל אחד יצטרך לא לקבל את מלוא תאוותו בידו, אבל אף אחד לא קיבל 61 מנדטים ולכן אני מאמין שלמען ישראל, שאחרי שנתיים וחצי שלא הייתה ממשלה מתפקדת נוכל לראות בשבוע הבא ממשלה חדשה".
ריאיון עם ח"כ אשר, יהדות התורה: אם היינו מבקשים את מה שבנט מבקש, זו הייתה 'סחיטה'
(צילום: אבי חי)

5 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
פורר אמר כי הדרישה של מפלגתו היא לקבל לידי אביגדור ליברמן את תיק האוצר. "אני חושב שהוא הדמות הנכונה להוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי, לחבר את כל הקצוות ולתת לציבור שעובד, שמשלם מסים, שמשרת במילואים - יותר ממה שהיה לו עד עכשיו. ליברמן הוא זה שיוכל להוציא את העגלה הזאת מהבוץ".
גם השר מיכאל ביטון (כחול לבן) העריך באולפן ynet כי הממשלה החדשה תקום "תוך שבוע-שבועיים" ואמר כי מפלגתו דורשת את תיק המשפטים, שכבר ברור שמעורר מחלוקת עזה במו"מ. "אנחנו מבקשים ודורשים משפטים כי גנץ עשה עבודה מצוינת, אבל הסוגיה של תיק הביטחון מובנת מאליה כי גנץ היה רמטכ"ל ושר ביטחון מצוין". לדבריו, "הדבק בממשלה הזאת ששתי הכנפיים הללו - ימין ושמאל - יצמדו לכחול לבן ונעסוק בכלכלה, בבריאות ובהפסקת השיסוי".
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר באולפן ynet
יעקב אשר באולפן ynet
יעקב אשר באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי "ההבדל הגדול בין הממשלה הזאת לממשלות אחרות שקמו הוא שהן היו ממשלות מסורתיות עם הסתכלות על מדינה יהודית כמו שאנחנו מסתכלים, וכאן כובד המשקל הוא החיבור שיהיה בין יש עתיד למפלגת העבודה".
"בוא נחשוב מה היה קורה כאן באולפן אם הייתי בא ואומר 'חברים, יהדות התורה מוכנה להצטרף לממשלת אחדות פיוס בתנאי שגפני רה"מ לשנתיים ומקבלים ארבעה שרים'. המילה סחיטה הייתה עובדת שעות נוספת", אמר אשר. "מאתרגים משהו מסוים כדי שמישהו אחד ילך הביתה ובשביל זה הם מוכנים לעשות את הצגה הכי גדולה בעולם".
לדבריו, "אני לא מקנא במה שהם הולכים לעבור, דווקא בגלל שאני מכיר את דעותיהם האישיות ואת ההסתכלות של סער. אין לי ספק שהאי-נוחות שתהיה בקואליציה הזאת תהיה אדירה, היום לא שמים לב אליה כי היום חושבים איך מוציאים את ההוא מבלפור, אבל יומיים אחר כך צריך לשבת. אי אפשר להתחתן רק כדי שלא יהיה מישהו אחר, זה לא עובד".