3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו מציג את תוכנית המענקים הראשונית. עברה שינויים
(צילום: לע"מ )
ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את מתווה תוכנית המענקים לכל אזרח – וקבעה כי ההורים יקבלו מענק עבור כל ילד, בניגוד למתווה הראשוני שקבע כי המענק יועבר להורים עבור שלושת הילדים הראשונים בלבד. סכום המענקים הכולל עומד על 6.7 מיליארד שקל.
לפי המתווה העדכני שסוכם עם שר האוצר ישראל כץ, עד הילד הרביעי, כולל, יקבלו ההורים 500 שקל עבור כל ילד. עבור הילד החמישי והלאה יועבר מענק של 300 שקל. ילדים נכים שזוכים לקצבת נכות אמורים לקבל 1,500 שקלים במקום המענק לילד (500 או 300 שקלים).
אזרחים ללא ילדים אמורים לקבל 750 שקלים, משפחה עם ילד אחד תקבל 2,000 שקלים, עם שני ילדים - 2,500, ועם חמישה - 3,800 שקלים.
3 צפייה בגלריה
חצי חצי ישראל כץ מיקי זוהר ועדת הכספים עימות
חצי חצי ישראל כץ מיקי זוהר ועדת הכספים עימות
ניסו להוכיח נדיבות. זוהר וכץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
המענק החד-פעמי יועבר ככל הנראה ביום ראשון הקרוב על-ידי הביטוח הלאומי לכשישה מיליון אזרחים מגיל 18 ומעלה, שהכנסתם נמוכה מ-651 אלף שקל בשנה. את המענק עבור הילדים יקבלו כלל האזרחים, גם אלה שהכנסתם גבוהה מסכום זה.
טרם ההחלטה, נרשמו ויכוחים בוועדת הכספים. תחילה, נזכיר, דרש יו"ר הוועדה משה גפני להעביר את המענק עבור כל ילד ולא רק עד הילד השלישי, והודיע גם שתוכנית המענקים לא תאושר בוועדה אם לא תתקבל החלטה כזו.
בהמשך הגיע לחדר הוועדה יו"ר הקואליציה מיקי זוהר שהצהיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזם העברת תשלום עבור כל ילד. שעות ספורות לאחר מכן, הצטרף לדיון שר האוצר ישראל כץ שהודיע כי לא הסכים לשינוי המתווה. "קראתי כל מיני פרסומים על הידברויות שהיו איתי. לא דיברתי עם איש, לא הודעתי על שינוי בנוסח הממשלה או כל דבר אחר", הוא אמר. השניים ככל הנראה ניסו להציג נדיבות כלפי האזרחים, האחד מול השני.
נתניהו מציג את המענק במתווה הראשון
(צילום: לע"מ )

לאחר הפסקה בוועדה, הודיע השר כץ בוועדה כי החליט להעביר 500 שקל עבור ארבעת הילדים הראשונים ועוד 300 שקל עבור כל ילד נוסף. במתווה חלוקת המענקים הוחלט גם כי חיילים שהשתחררו בשנה האחרונה יזכו ל-500 שקל תוספת מענק – ובסך הכול יקבלו 1,250 שקל במסגרת המענק.
אוכלוסיות נוספות שצפויות לקבל תוספת למענק, שיעמוד על 1,500 הן מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי מהשכבות החלשות, נכים, אסירי ציון, נכי פעולות איבה ונרדפי הנאצים, עולים נזקקים וקשישים סיעודיים, מקבלי השלמת הכנסה מעל לגיל זקנה, מקבלי הבטחת הכנסה ודמי מזונות.

החרדים כופפו את נתניהו?

מסגרת התקציב שהוקצתה תחילה למענק עמדה על 6.5 מיליארד, וראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כץ והגורמים המקצועיים במשרדו התנגדו נחרצות לכל תוספת למסגרת.
מי שנלחם בהם והוביל את מאבק החרדים לטובת הגדלת מסגרת התקציב והחלוקה עבור כל ילד הוא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאף פעל בניגוד לעמדת חבריו, והתחייב מהרגע הראשון שהמתווה המקורי לא יאושר.
3 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
התעקש להעביר כסף עבור כל ילד. גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מיד עם הצגת התוכנית לפני כשבועיים הוא כינה אותה "שערורייתית" וקרא לשרי הממשלה להצביע נגדה כל עוד לא יוכנסו שני שינויים עיקריים שדרש - מענק לכל ילד (ולא רק לשלושה במשפחה) וזכאות רק למי שזקוק לכך (ולא למשפחות שהגדיר "עשירות"). לטענתו, הממשלה ניסתה לאשר את התוכנית תוך עקיפה של הכנסת מחשש ש"שם תבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".
גפני ידע שמרגע שהוחלט להביא את תוכנית המענקים לאישור הכנסת, לו, כיו"ר ועדת הכספים, יש השפעה מכרעת על המשך קידומה, ובימים הבאים חזר שוב ושוב בכל הזדמנות על המסר המרכזי בקמפיין האישי שלו: "ומה עם הילד הרביעי והחמישי?" ו"כל ילד הוא ילד רעב".
יו"ר הקואליציה: "יוזמה חיובית לאזרחים"
(צילום: ערוץ הכנסת )

העיתונות החרדית גיבתה את גפני, והזכירה לציבור כיצד נתניהו חתך ב-2003 כשר אוצר בבשר החי של משפחות רבות כאשר קיצץ משמעותית את קצבאות הילדים, דרדר אותן אל מתחת לקו העוני – ויש אומרים שאף גרם בעקיפין לצמצום הילודה. גפני עצמו טען בראיון לשבועון "משפחה" כי "ביבי חושש מהכותרות בעיתון 'הארץ'" ולכן מתנכל – מאז ועד היום - לילדים החרדים.
נתניהו וכץ, שהיו תחת לחץ ציבורי להעביר את הכסף כמה שיותר מהר לחשבונות הבנק של האזרחים, הבינו כי הדרך לשם חייבת לעבור בריצוי גפני, וזימנו אותו לכמה פגישות – כולל אחת במעון ראש הממשלה בבלפור ביום חמישי האחרון. הוא הבהיר להם כי לא ייסוג מדרישתו ולא ייתן יד לאפליית הילדים.
הבליץ האחרון החל אתמול, לקראת הדיון הבוקר בוועדת הכספים, כאשר גפני הודיע כי הוא "עומד בדרישתו החד משמעית שלא להפלות את הילד הרביעי והחמישי מתוכנית המענקים". הוא התחייב כי "שינוי התכנית בוועדה והוספת התקציב לפי מספר הילדים לא יעכב אף לא ביום אחד את המענק לאזרחי ישראל". גם ח"כ אחמד טיבי, חבר ועדת הכספים, היה שותף לדרישה בדבר הרחבת המענקים.