1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
בנימין נתניהו הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב חיים קנייבסקי ובנימין נתניהו
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90, שלומי כהן)
חוק הקנסות עבר אתמול (יום ב') בכנסת, אבל הרשו לי לעשות לכם ספוילר: הוא לא ישנה דבר. מי שלא פחד מקנס של 5,000 שקל לא יפחד גם מקנס של 10,000 שקל, והמשטרה - שהציגה עד עכשיו אכיפה חלקית - לא תגדל במפתיע עמוד שדרה מול ציבורים שלא נגעה בהם ברצינות במשך שנים.
לא תקראו במאמר זה על צדק ועל מוסר אלא רק על פרקטיקה ואחריות לאומית. למדינת ישראל יש מטרה אחת במאבקה בקורונה - להוריד את התחלואה כדי לשמור על חיי אדם ולצמצם את הפגיעה בכלכלה. הרצון להסדיר את יחסיה של מדינת ישראל עם אוכלוסיות המיעוט שבה, תוך חודשים ספורים ודווקא בעת מגפה, מועד לכישלון שיוביל להתנגשויות בלתי נגמרות שרק יגדילו את היקף ההפרות ואיתן את התפשטות המגיפה.
במאבק בקרונה אין פתרונות קסם ואין אופציה סבירה לכפות חוק על מיליוני בני אדם שנחושים להפר אותו. אמנם הדרישה ל"אכיפה נחושה" מספקת שעות שידור רבות וכר פורה לסיסמאות בחירות, אבל במקרה הטוב היא לא תועיל בדבר ובמקרה הפחות טוב היא רק תגרום להפרות רבות יותר - בדמות הפגנות רבות משתתפים בהובלת רבני המגזר החרדי.
זה לא ניכר ממדווח בתקשורת, אבל ההידברות הזאת הביאה לצמצום משמעותי בהפרות - ואפילו באלה מנקרות העיניים שבהן. האלפים שהשתתפו בלוויה אתמול הם מספר זעום יחסית לימי טרום הקורונה
בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו עמדו שתי ברירות: יקוב הדין את ההר, או ניסיון אמיתי לצמצום ההפרות. ניסיונו של נתניהו לימד אותו שבמקרה זה ההר שאותו דורשים לקוב הם אזרחי ישראל, ולכן הוא בחר ללכת להידברות עם מנהיגיו הרוחניים של הציבור החרדי, על אף המחיר הטמון בכך.
זה לא ניכר ממדווח בתקשורת, אבל ההידברות הזאת הביאה לצמצום משמעותי בהפרות - ואפילו באלה מנקרות העיניים שבהן - כדוגמת לווייתו אתמול של הרב משולם דוד סולובייצ'יק זצ"ל. האלפים שהשתתפו בה לקול קריאות השבר ברשתות ובאולפנים מהווים מספר זעום בהשוואה להלוויות מקבילות של דמויות בסדר הגודל הזה טרם עידן הקורונה. לאור נתוני התחלואה היום מפחיד לחשוב מה היה קורה לו בחר נתניהו אחרת.
הלוויית הרב סולובייצ'יק, אתמול בירושלים
(צילום: רפי רודניק, י.ר, שמוליק K)

לכן, על אף שאביגדור ליברמן ינצל זאת בקמפיין הבחירות, ולמרות הבוז של "ארץ נהדרת", טוב עשה ראש הממשלה שפנה לרב קנייבסקי בתחילתו של הסגר. העובדה היחידה שיש להצטער עליה היא זו שהוא לא פנה למנהיגים נוספים.
יהונתן טל יונתןיהונתן טל יונתן
הטענה לעיל תגרור מקטרגים רבים. מה עם תפילות הערבים בהר הבית? ועם החתונות במגזר הערבי? ועם מפגיני בלפור? התשובה כמובן אחידה לכולם. שיח שיוביל לצמצום הנזק בהתקהלות הוא צו השעה שיחסוך חיי אדם.
אין חלילה כוונה להתעלם משיקולים הפוליטיים שהחלטות הממשלה נגועות בהן, ואף אין כוונה להתעלם מהבעיות הרבות הקיימות ביחסי מדינת ישראל-חרדים, אבל בימי הקורונה - טוב שבראש מדינת ישראל עומד אדם שיודע להתנהל בחוכמה מול מנהיג של ציבור גדול ולשתף עימו פעולה, גם אם חלקי, שבסוף מועיל לכולנו.
  • יהונתן טל הוא מנכ"ל פורום "מלוכדים"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 09:32, 01.02.21