5 צפייה בגלריה
יעקב בן דוד ז"ל
יעקב בן דוד ז"ל
זמן קצר לפני ההמראה האחרונה. יעקב דוד ז"ל
יעקב דוד, בן 63 מסביון, הוא ההרוג השני בהתרסקות המסוק ליד עפולה ביום שבת. את המסוק שהתרסק רכש דוד בתחילת השנה, לאחר שטיפח בשנים האחרונות את תחביב הטיסה ואף הוציא רישיון טיס. אמש הוא נטמן ביישוב מגוריו. דוד, איש נדל"ן שהשקיע בשנים האחרונות בחברות בתחום האנרגיה ובסטארט אפ, הותיר אחריו את רעייתו, שלוש בנות ונכדים.
5 צפייה בגלריה
יעקב דוד עם רב הקהילה בסביון שמואל ביסטריצקי
יעקב דוד עם רב הקהילה בסביון שמואל ביסטריצקי
יעקב דוד עם רב הקהילה בסביון שמואל ביסטריצקי
(באדיבות בית חב"ד סביון)
5 צפייה בגלריה
עמוס גבעול
עמוס גבעול
עמוס גבעול
(צילום: ישראל ברדוגו)
חברו של דוד, רב הקהילה בסביון שמואל ביסטריצקי, ספד לחברו: "יעקב היה אדם מיוחד. איש של אנשים עם חיוך נצחי על הפנים, שעשה מעשים טובים בסתר בצורה שלא תאמן. עצם זה שהרבה מסביון לא הכירו אותו זאת עדות על הצניעות שלו והענווה של המשפחה. הוא דאג לעשות מעשים טובים בקהילה שלנו בסביון, והיה אהוב על כולם. כשהוא היה מגיע לבית הכנסת זה תמיד היה בשמחה".
לדברי הרב, "במקביל להצלחתו העסקית הוא השקיע בתחביב שלו בתחום התעופה. את המסוק הוא הביא לארץ בתחילת השנה. היה בו שילוב מיוחד של צניעות, שמחה וענווה. התאונה אמורה לתת שעון מעורר לכולם על השנאה שהיתה במדינה שלו בעת האחרונה כי כולם תלויים בין חיים למוות וכולנו צריכים להתעסק פחות בשלילי ויותר בדברים החיובים"
"זירה קשה מאוד": יום ההתרסקות בצפון
(צילום: אחיה ראב"ד, תיעוד מבצעי מד"א)

יחד עם דוד נהרג הטייס עמוס גבעול, שעבד כטייס מסוקים בחברת "עדן תעופה". גבעול שירת בחיל האוויר כטייס מסוק קרב מסוג קוברה, ופרש משירות פעיל בגיל 57. בני משפחתו אמרו אתמול כי "משחר ילדותו הוא חלם להיות טייס. הוא היה אדם מיוחד במינו, טייס מקצוען ישר כסרגל ופרפקציוניסט. פטריוט אמיתי שהקדיש את מרבית שנות חייו להגנה על המולדת ועסק רבות בפיתוח אמצעי לחימה". לדבריהם, "משנאלץ לעזוב את חיל האוויר מפאת גילו המשיך לטוס כטייס אזרחי ונהנה מנופיה היפים של ארצו האהובה. הוא היה צעיר לנצח".
בשנים האחרונות ליווה גבעול כטייס ראשי פרויקט צילום אוויר של הצלם ישראל ברדוגו שנערך לזכרו של צבי פז, טייס מסוקים שהתרסק בשנת 2004. "עמוס היה מקצוען חסר פשרות, והרצון שלו לטוס הדביק את כולנו", סיפר ברדוגו. "הוא יכול לזרוק אותנו מהמיטה בשביל לתפוס מהאוויר שיטפונות בנחלים, שלג ראשון, או סתם עדר גמלים שזיהה במדבר יהודה.
"הוא ליווה אותנו בפרויקטים בעולם אבל בעיקר אהב לטוס בישראל. כשקיבלתי הודעה על האסון, כתבתי לו מיד. כשנקפו הדקות והוא לא הגיב הבנו שזה הגיע אלינו. הלב נשבר".
5 צפייה בגלריה
התרסקות מסוק באזור כפר יחזקאל בצפון, סמוך לעפולה
התרסקות מסוק באזור כפר יחזקאל בצפון, סמוך לעפולה
זירת התרסקות המסוק
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
(צילום: אחיה ראב"ד)
גבעול ודוד המריאו ממנחת ראשון לציון לטיסה פרטית במסוק מסוג רובינסון R44, הגיעו לרמת הגולן ואף הספיקו להצטלם לצד המסוק שנחת על קרקע. נסיבות ההתרסקות בדרכם חזרה למרכז הארץ עדיין נחקרת. אחת ההערכות היא שהמסוק פגע בכבל חשמל, דבר שהוביל להתרסקות הקטלנית בשטח החקלאי בעמק יזרעאל. צוותים של חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה פתחו בחקירה.
מוחמד זועבי, שהיה עד להתרסקות, אמר שלשום כי "ראיתי את המסוק מגיע. הוא פגע בכבלי החשמל ונפל. היה פיצוץ ופרצה שריפה. המשטרה והכבאים לא ידעו איך להגיע לפה, אז יצאנו לכביש להראות להם את הדרך. לא יכולנו להתקרב לעזור לאנשים שהיו במסוק בגלל האש. כשהכבאים הגיעו, הם לא נתנו לנו להתקרב, כדי שלא יהיה עוד פיצוץ".
המסוק מדגם רובינסון R44 (או Robinson R44 Raven II) התרסק בשטח פתוח צפונית לכביש 71, בין סולם לכפר יחזקאל. רב-פקד סלבה בונצ'וק, קצין אג"מ במשטרת עפולה, סיפר במקום ההתרסקות: "בסביבות השעה 13:00 בצהריים התקבל דיווח במוקד 100 של משטרת ישראל על שמיעת פיצוץ ואש בשדות הסמוכים לכפר יחזקאל. יצאו צוותים שלנו למקום, ראינו מסוק שעולה באש. השוטרים השתמשו במטפים שנמצאים בניידת והבחינו בשני גברים מוטלים בסמוך למסוק. לצערנו בהגעת כוחות מד"א נקבע מותם. מדובר בזירה קשה מאוד".