פעיל אופוזיציה בלארוסי, שנעצר בגל המחאה נגד השלטון, דקר את עצמו בבית המשפט במינסק. לפי דיווחים, לפני שעשה זאת הוא אמר לאביו שהחוקרים מאיימים לעצור את קרובי משפחתו ואת השכנים שלו אם לא יודה בעבירות המיוחסות לו. הוא פונה מבית המשפט כשהוא מחוסר הכרה.
3 צפייה בגלריה
בבית המשפט במינסק
בבית המשפט במינסק
בבית המשפט במינסק
(צילום: רויטרס)
סציפאן לטיפאו השתמש בעט ודקר את צווארו כשהיה בכלוב הנאשמים. לאחר מכן פורסמו תמונות שלו מפונה באמבולנס כשעל חולצתו כתמי דם. "הפעיל הבלארוסי והאסיר הפוליטי סציפאן לטיפאו חתך את צווארו בבית המשפט היום", אמרה סבטלנה טיחנובסקאיה – מי שהתמודדה בבחירות מול הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, ולאחר מכן נאלצה להימלט מהמדינה מחשש לביטחונה.
על הרקע למעשה אמרה טיחנובסקאיה: "איימו עליו שיעמידו לדין את משפחתו אם הוא לא יודה באשמה. זאת התוצאה של מדינת טרור, דיכוי ועינוי בבלארוס. אנחנו חייבים לעצור את זה מיד".
בשנה שעברה, בעקבות טענות האופוזיציה שהשליט לוקשנקו זייף את תוצאות הבחירות, פרצה מחאה חסרת תקדים נגד שלטונו של "הרודן האחרון באירופה". בספטמבר 2020 לטיפאו נעצר מחוץ לבית המשפט במינסק, בכיכר שקיבלה במהלך ההפגנות את הכינוי "כיכר השינוי".
לטיפאו ניסה למנוע משוטרים ועובדי מדינה אחרים לצבוע כתובות גרפיטי שריססו אנשי האופוזיציה בכיכר. בלארוס האשימה אותו בתכנון מהומות, בהתנגדות למשטרה ובהונאה. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה שלטיפאו ניסה "להרעיל את המשטרה". מתנגד המשטר דחה את כל האישומים נגדו.
יותר מ-35,000 נעצרו מתחילת מחאת האופוזיציה נגד לוקשנקו - שממשיך לרדוף את מתנגדיו. בחודש שעבר עורר לוקשנקו זעם אדיר במערב - בעקבות מעצרו של פעיל אופוזיציה שהיה בטיסה מיוון לליטא, שחלפה בשמי בלארוס. הרשויות בבלארוס הורו למטוס לבצע נחיתת חירום במינסק, כביכול בעקבות דיווח על פצצה. כשהמטוס נחת עצרה בלארוס את רומן פרוטסביץ' בן ה-26.
בעקבות האירוע החריג קראו מדינות במערב להימנע מטיסה בשמי בלארוס ולקדם סנקציות נגדה.