שידור חי מעזה (צילום: רויטרס)

חמאס איים בירי על תל אביב בחצות - ודקות לאחר מכן האיום מומש: ב-00:09 נשמעה אזעקה בגוש דן עם שיגור מטחים מרצועת עזה. האזעקות נשמעו בזו אחר בזו למשך יותר מרבע שעה גם בערים נוספות במרכז, בשפלה, באשדוד, באזור נתב"ג ובשומרון - שם הייתה זו האזעקה השנייה מתחילת מבצע "שומר החומות". לאחר מכן נשמעו אזעקות בעוטף עזה, ובסביבות השעה 02:20 - בבאר שבע וביישובים נוספים בנגב. כיפת ברזל יירטה לפחות חמש רקטות במטח הכבד לאזור, לפחות שבע רקטות אחרות נפלו בשטחים פתוחים. הירי אל יישובי הדרום נמשך גם הבוקר. צפו בשידור חי מעזה.
מבצע שומר החומות, עדכונים אחרונים: בסביבות 2:20 בלילה: מטח לעבר באר שבע והנגב לאחר חצות: מטחים על המרכז והדרום, אין נפגעים מהירי תקיפה מסיבית בעזה: הופצצו בתי מנהיג חמאס ואחיו נתניהו בהצהרה בקריה: המבצע יימשך ככל שיידרש ניסיון דריסה בהר חברון: פלסטיני נורה למוות המהומות נמשכו, עצורים בחשד ליידוי אבנים בכביש החוף
בתל אביב ובאזורים רבים אחרים נשמעו הדי פיצוצים אחרי חצות, והתקבלו דיווחים על נפילת חלקים ורסיסים במקומות שונים. בין היתר נפלו רסיסים וחלקי מיירט בבת ים, בשכונת פלורנטין בתל אביב ובראשון לציון - אבל כיפת ברזל יירטה את הרוב הגדול של הרקטות ולמרבה המזל איש לא נפגע מהירי. כעשרה נחבלו בדרכם למרחב מוגן, במד"א אמרו כי כולם נפגעו באורח קל.
המטחים מעזה, הלילה
(צילום: קובי קואנקס, אליסף קוסמן, ארז רביד- חדשות בזמן, ישראל ספרא, דרור זימן, ירון שלום)

פגיעת רסיסים בעבודות הרכבת הקלה בבת ים

11 צפייה בגלריה
יירוטים מעל שמי אשדוד
יירוטים מעל שמי אשדוד
יירוטים מעל שמי אשדוד
(צילום: מאיה ביאליק)
11 צפייה בגלריה
יירוטים מעל שמי ראשון לציון
יירוטים מעל שמי ראשון לציון
שמי ראשון לציון, לאחר חצות
(צילום: ירון ברנר)
11 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
רסיס בפלורנטין
הפלת מגדל אל-ג'לאא

(צילום: דובר צה"ל)

בזרוע הצבאית של חמאס הודיעו כי שיגרו את מטחי הרקטות לאשדוד ולגוש דן בתגובה להפלת מגדל אל-ג'לאא. אמש (שבת), שעתיים לפני כן, לגלגו בזרוע הצבאית של חמאס ואמרו כי "מוחמד דף החליט להסיר את העוצר בתל אביב למשך שעתיים, בין עשר לחצות".
המטחים בחצות התרחשו כחצי יממה לאחר שני מטחים על אזור המרכז, שבראשון מביניהם נהרג גבר בן 56 מרמת גן. עד כה נהרגו עשרה ישראלים במבצע "שומר החומות".
לפי צה"ל, במגדל אל-ג'לאא שכנה יחידת המחקר והפיתוח של המודיעין הצבאי של חמאס, וכן משרדים ששימשו את חמאס ואת הג'יהאד האיסלאמי. אותו מגדל שימש גם את רשת אל-ג'זירה ואת סוכנות הידיעות AP, שם אמרו כי הם "מזועזעים" מהרס המשרדים שלהם.
11 צפייה בגלריה
שיגורי רקטות מרצועת עזה לישראל
שיגורי רקטות מרצועת עזה לישראל
הרקטות והיירוטים, בתמונה אחת
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ילדים במקלט בשומרון
ילדים במקלט בשומרון
במרחב מוגן בשומרון. אזעקה שנייה באזור מתחילת המבצע
11 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
יירוטים בשמי תל אביב
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
יירוטים מעל שמי אשדוד
יירוטים מעל שמי אשדוד
אשדוד, אחרי חצות
(צילום: מאיה ביאליק)
11 צפייה בגלריה
יומן המבצעים של צה״ל בעזה
יומן המבצעים של צה״ל בעזה
יומן המבצעים של צה״ל בעזה
(באדיבות דובר צה"ל)
תקיפות צה"ל נמשכו כל העת, גם אחרי הפלת מגדל זה, ומעט לפני חצות הודיע צה"ל כי מטוסי קרב תקפו בנק מרכזי בשכונת רמאל ברצועת עזה, שבו נמצאים כספי הטרור של חמאס, ושממנו משולמות המשכורות של פעילי הזרוע הצבאית ומנגנוני הארגון.
לאחר חצות החלו תקיפות אוויריות מסיביות שממוקדות בעיקר בעיר עזה. בין היתר הותקפו גם כבישים וצירים שקרסו, ככל הנראה משום שמתחתם עברו מנהרות. תקיפות גם בחאן יונס, שם בין היתר הותקף ביתו בעיר של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר.
במד"א אמרו כי במהלך השבת טיפלו ב-50 נפגעים, מהם שבעה שנפגעו מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות. פרט לגבר שנהרג, מצבם של יתר הפצועים הוגדר קל. 43 אזרחים נזקקו לטיפול רפואי של צוותי מד"א לאחר שנפצעו בדרך למרחב מוגן, בהם אישה בת 75 במצב קשה עם חבלת ראש. בנוסף טופלו גם 29 נפגעי חרדה.
בהצהרה אמש בקריה בתל אביב אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יצאנו למבצע אחרי שחמאס, ארגון טרור רצחני, תקף אותנו בטילים ביום חגנו - יום ירושלים - בירושלים. חמאס תקף אותנו גם בתל אביב ובגוש דן, והמשיך לתקוף אותנו במטחי טילים ביישובי עוטף עזה, שהתושבים שם חיים בגיהינום. אין מבצע צודק יותר. אין אף מדינה שהייתה יושבת בחיבוק ידיים מול איום מוות של טילים".
11 צפייה בגלריה
פצצות תאורה מעל רפיח
פצצות תאורה מעל רפיח
פצצות תאורה מעל רפיח
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
עזה
עזה
תקיפה בעזה
(צילום: רויטרס)
נתניהו בהצהרה בקריה: המבצע יימשך ככל שיידרש
(צילום: לע"מ )

"אנחנו ממשיכים לפעול בעוצמה ומנחיתים על ארגוני הטרור מכה קשה", הבהיר נתניהו. "הכוחות שלנו פועלים בצורה משולבת, מתוחכמת וקטלנית גם מהאוויר וגם בזירות אחרות. אבל בניגוד לחמאס, שמכוון לפגוע באזרחים ומסתתר מאחורי אזרחים, אנחנו עושים הכול כדי להימנע ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה באזרחים ולפגוע ישירות במחבלים".
הנחיות פיקוד העורף הוארכו עד יום שני, ונתניהו אמר כי המבצע יימשך ככל שיידרש: "אף אחד לא חסין, ראשי הטרור לא יוכלו להתחבא". לאחר שיחה שקיים עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הדגיש ראש הממשלה כי ביידן מגבה את ישראל.
מועצת הביטחון תתכנס היום לדיון בהסלמה. שגריר סין באו"ם והנשיא התורן של מועצת הביטחון, ג'אנג ג'ון, אמר לקראת הדיון כי "ההסלמה הצבאית בעזה ממשיכה לגבות חיי חפים מפשע, כולל יותר מ-40 ילדים". לדבריו, "על מועצת הביטחון לדבר בקול אחד ולפעול להפסקת אש מיידית, לסיום האלימות ולהגנה על אזרחים".
פורסם לראשונה: 00:12, 16.05.21