1 צפייה בגלריה
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן וזירת האסון
(צילום: AFP)
כשבועיים וחצי אחרי אסון הרכבל באיטליה, איתן בירן בן ה-5 - היחיד ששרד - עדיין מאושפז בבית החולים בטורינו, וכבר יודע שלא יראה שוב את הוריו. בתקשורת האיטלקית דווח היום (ד') כי לאיתן הוסבר כי ההורים עמית וטל לא שרדו את האסון באיטליה, שבו נהרגו 14 בני אדם - ובהם גם אחיו הקטן טום, סבו של אמו יצחק כהן ואשתו השנייה ברברה. ההרוגים הובאו למנוחות בישראל ימים אחרי האסון.
"איתן לומד לאט מה קרה, דרך משפחתו ופסיכולוגים שקרובים אליו", נכתב באתר "קוריירה דלה סרה". פרקליטת המשפחה הבהירה: "הסבירו לו מה קרה, בדרך שהוסכמה על ידי הרופאים, המומחים וחברי המשפחה. זה תהליך מאוד ממושך ועדין".
דיווח מאיטליה ביום שבו איתן בן ה-5 פקח את עיניו
(צילום: משי בן עמי)

לפי הדיווח, מצבו של איתן ממשיך להשתפר, אבל עדיין לא ברור מתי הוא יעזוב את בית החולים. דודתו איה, אחותו של אביו, מונתה בינתיים לאפוטרופסית שלו. לפי הדיווח, ייתכן שבעתיד הוא ישוב לישראל, אבל כרגע תשומת הלב של המשפחה נוגעת למצבו, במיוחד הנפשי.
תחילה סברו חוקרי האסון כי ייתכן שטעות אנוש היא שגרמה לכך שמערכת הבלמים של הרכבל לא פעלה, אך בהמשך החקירה התברר שאנשי האתר שנעצרו התקינו בכוונה תחילה מנגנון המכונה בשפה המקצועית "מזלג", אשר מונע מהבלם לנעול את הקרון לכבל התמיכה, במקרה חירום שבו הכבל הגורר את הקרון בשגרה למעלה ההר נקרע.
הכבל, כך לפי פרטי החקירה שנחשפו, נקרע ממש לפני שהקרון הגיע לתחנה הסופית במעלה ההר המשקיף על אגם מאג'ורה, בגובה של כ-1,400 מטר. לחוקרים הגיע תיעוד שטרם פורסם ובו נראה הקרון צונח מטה. הקרון הגיע למהירות של יותר מ-100 קמ"ש ודבר לא עצר אותו – עד אשר התנתק מכבל התמיכה, נפל מגובה של יותר מ-50 מטרים אל מורדות ההר, והתגלגל עד שנעצר בעצים. גופות הקורבנות נמצאו בתוך הקרון ומחוצה לו.