אחרי המשבר הדיפלומטי עם ירדן, שגרם לביטולו של הביקור הראשון של ראש הממשלה באיחוד האמירויות, נתניהו סיכל את הנסיעה המתכוננת של שר החוץ גבי אשכנזי לאמירויות - כדי שלא יהיה הראשון במדינה.
אשכנזי אמור היה לטוס לאמירויות מחר (יום שני), ימים ספורים לאחר ביקורו המתוכנן של נתניהו שנדחה בגלל שהממלכה ההאשמית סירבה למטוסו לעבור מעליה. שר החוץ תכנן לחתום על ארבעה הסכמים שונים, לחנוך את השגרירות הישראלית באבו דאבי ואת הקונסוליה בדובאי שנפתחו לקראת ההכרה בדרכון הירוק הישראלי, ולקדם עשרה הסכמים נוספים שנתקעו. מלשכת רה"מ לא נמסרה תגובה לעניין.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגבי אשכנזי
בנימין נתניהו וגבי אשכנזי
בנימין נתניהו וגבי אשכנזי
(צילום: יואב דודקביץ, רויטרס)
לאחר שנתניהו ביטל את הגעתו על רקע המשבר עם ירדן, לשכתו הנחתה את לשכת אשכנזי לבטל את ביקורו של השר. זוהי לא הפעם הראשונה שלשכת ראש הממשלה מנחה את השרים שלא להקדים את נתניהו בביקור באמירויות, ובשל כך כמה שרים ויתרו על הנסיעה, בהם אופיר אקוניס, עמיר פרץ ובני גנץ. "אין גבול לבושה ולדרך שבה נתניהו מנהל את מדיניות החוץ של ישראל", אמר גורם מדיני בכיר. "זה אותו נתניהו שתוקע מינוי של 35 שגרירים".
גם שר הביטחון בני גנץ התייחס היום לעיכוב במינוי השגרירים. בישיבת הממשלה שנערכה מוקדם יותר היום אמר גנץ לשרים כי "אני מזכיר לכולנו שיש עוד 35 שגרירים שאנחנו מתעכבים בלהעלות את מינויים. אי אפשר להשאיר את השגרירויות לא מאוישות בגלל קפריזה של מי מאיתנו. 35 משפחות מחכות".
2 צפייה בגלריה
אבו דאבי
אבו דאבי
אבו דאבי
(צילום: EPA)
מוקדם יותר היום דווח כי בזמן שירדן סירבה לאפשר למטוס של ראש הממשלה לעבור בשטחה בדרך לאמירויות, הנחה נתניהו להודיע לממלכה השכנה כי המרחב האווירי של ישראל סגור לכל טיסה מירדן ואליה. נתניהו קיבל את ההחלטה ללא כל התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון ובמשרד החוץ, וללא אישור הקבינט המדיני-ביטחוני - אלא העביר את ההנחיה ישירות דרך שרת התחבורה מירי רגב.
ברשות התעופה האזרחית נדהמו מהדברים ופנו לבכירים במשרד ראש הממשלה כדי לאמת אם יש הנחיה כזאת. בהתחלה הבהירו ברשות כי לא ידוע להם על הנחיה כזו, אולם לאחר בירור נודע כי ראש הממשלה נתניהו אכן עומד מאחורי הדברים. בסופו של דבר ההנחיה לא יצאה אל הפועל לאחר שהתברר כי מדובר בהפרה של הסכם השלום. גם לדיווח הזה לשכת רה"מ לא מסרה תגובה.