איראן דחתה הצעה של האיחוד האירופי וארה"ב לקיים שיחות ישירות על הסכם הגרעין בשבועות הקרובים. כך סיפרו לוול סטריט ג'ורנל שני דיפלומטים מערביים בכירים. הם אמרו שאיראן סירבה להשתתף בשיחות באירופה על הסכם הגרעין, והציבה תנאי: היא דרשה שארה"ב תתחייב להסיר חלק מהסנקציות אחרי השיחות. "זה לא זמן מתאים לפגישה", אמר הערב דובר משרד החוץ האיראני, וקרא לארה"ב להסיר את הסנקציות ולחזור להסכם. "בהתחשב במעשים האחרונים ובהצהרות של ארה"ב ושלוש המעצמות האירופאיות, איראן לא חושבת שזה הזמן לערוך שיחות בלתי פורמליות עם המדינות האלה", אמר הדובר.
החודש פורסם שהאיחוד האירופי פועל לארגן מפגש בלתי פורמלי בהשתתפות המעצמות החתומות על הסכם הגרעין, איראן וארה"ב (שכאמור פרשה מההסכם). גורם בכיר באיחוד אמר כי ארה"ב הביעה נכונות להשתתף במפגש. הגורם הוסיף כי עדיין לא נקבע מועד לקיום המפגש, אך המעצמות רוצות להחיות את הסכם הגרעין במהירות האפשרית. התגובה האיראנית להצעת המו"מ של מעצמות המערב עלולה להחריף את המתיחות בין איראן לאירופה וארה"ב, קצת יותר מחודש אחרי כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.
ביידן מתייחס להסכם הגרעין, החודש
(צילום: רויטרס )

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
הממשל של ג'ו ביידן הבהיר שהוא מוכן לחזור להסכם הגרעין עם איראן - שממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018 - אך בתנאי שטהרן תחזור לעמוד בתנאי ההסכם. באיראן דורשים את הסרת הסנקציות האמריקניות כתנאי מקדים לחזרה לשולחן המו"מ.
דובר ממשלת איראן העריך לאחרונה כי הסנקציות על ארצו יוסרו בקרוב "למרות העימותים הדיפלומטיים" סביב החייאת הסכם הגרעין. "אנחנו בטוחים שהמאמצים הדיפלומטיים יביאו לתוצאה חיובית למרות העימותים, שהם הקדמה טבעית לחזרתם של כל הצדדים להתחייבויותיהם, כולל ביטול כל הסנקציות בעתיד הקרוב", אמר הדובר עלי רביעי.
2 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה בסוריה
מיקום התקיפה בסוריה
בסוף השבוע: ארה"ב תקפה מטרות פרו-איראניות בסוריה
ביידן אמר החודש כי וושינגטון מעוניינת במו"מ על הסכם הגרעין עם איראן, אך הוסיף כי "צריך לטפל גם בפעולות החתרניות של איראן במזרח התיכון". כמה ימים אחרי ההצהרה הזו תקפה ארה"ב מטרות פרו-איראניות בסוריה - הפעולה הצבאית הגלויה הראשונה שעליה הורה ביידן. לאחר מכן אמר ביידן שאיראן צריכה לראות את התקיפה האמריקנית בסוריה כאזהרה ועליה לצפות שיהיו השלכות אם תתמוך במיליציות שמאיימות על אמריקנים ועל אינטרסים של ארה"ב. "אתם לא יכולים לפעול ולצפות לחמוק מכך ללא עונש. היזהרו", אמר ביידן לכתבים ששאלו אותו איזה מסר הוא רצה להעביר לאיראן כשהורה על התקיפה.
התקיפה האמריקנית הייתה במזרח סוריה בלילה שבין חמישי לשישי. לפי הודעת הפנטגון, שבע פצצות במשקל של כ-226 ק"ג כל אחת הוטלו על כמה מבנים בגבול סוריה-עיראק. המתקפה נועדה לפגוע במעבר גבול לא רשמי, שמשמש להברחת כלי נשק ולוחמים.