בשיחת טלפון עם מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים קווין מקארתי, ובזמן שתומכיו התפרעו בתוך בניין הקונגרס האמריקני בגבעת הקפיטול בוושינגטון ב-6 בינואר - נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אמר למקארתי כי לאותם מתפרעים אכפת יותר מתוצאות הבחירות מאשר לו. כך חשפה היום (שבת) רשת CNN, שקיבלה את המידע מחברי קונגרס רפובליקנים.
"ובכן, קווין, אני מניח שהאנשים האלה מוטרדים מתוצאות הבחירות יותר ממך", אמר טראמפ למקארתי, שהתחנן בפני הנשיא לקרוא לתומכיו לסגת. על פי אותם מחוקקים, ששמעו על תוכן השיחה ממקארתי עצמו, דבריו של טראמפ הרתיחו את מנהיג הרפובליקנים, והשניים ניהלו את השיחה בצעקות. מקארתי הזועם, שהיה בתוך בניין הקונגרס בזמן השיחה, אמר לנשיא לשעבר שהמתפרעים פורצים למשרדו דרך החלונות, ואף שאל את טראמפ: "עם מי לעזאזל אתה חושב שאתה מדבר?".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
"הם מוטרדים מתוצאות הבחירות יותר ממך". טראמפ ו"המפגין הוויקינגי"
(צילום: AFP, gettyimages)
5 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
"עם מי לעזאזל אתה חושב שאתה מדבר"? קווין מקארתי
(צילום: AFP)
פרטים חדשים אלו שופכים אור על הלך הרוח שבו היה מצוי טראמפ בזמן שתומכיו פשטו על גבעת הקפיטול. קיום השיחה וחלק מתוכנה כבר דווחו על ידי מקארתי בחודש האחרון, אך לטענת חברי הקונגרס שנחשפו לתוכן השיחה, חילופי הדברים החדשים מוכיחים שלטראמפ לא הייתה כל כוונה להניא את הפורעים ממעשיהם, גם כאשר המחוקקים התחננו בפניו להתערב. כמה מהם אמרו שבכך טראמפ למעשה בגד בחובתו הנשיאותית.
"זה לא שהוא התנהל כצופה מהצד שאי אפשר להטיל עליו את האשמה במהלך המהומות - הוא היה בעד הפורעים", אמר חבר קונגרס רפובליקני. "ב-13 בינואר קווין מקארתי אמר בקונגרס כי הנשיא נושא באחריות, וזה אכן נכון". ג'יימי הררה באטלר, חברת קונגרס רפובליקנית ממדינת וושינגטון, שחשפה בפני רשת CNN חלק מפרטי השיחה, אמרה: "צריך להסתכל על מה שטראמפ עשה במהלך המהומות כדי להבין מה הייתה דעתו עליהן".
"כשהוא אמר למקארתי שהפורעים מוטרדים מהבחירות יותר ממנו - זה המחיש בפניי שלא היה אכפת לו", אמרה באטלר. "מדובר במעשה שמצדיק את הדחתו של טראמפ, כי אתה לא יכול לאפשר מתקפה על אדמתך, או לרצות שזה יקרה ולהיות בסדר עם זה. זה מכעיס אותי כל כך. אסור לנו לעולם שדבר כזה יקרה, מכל סיבה שהיא, לא משנה תחת איזו מפלגה", הוסיפה באטלר, והביעה את התסכול הקיצוני שהיא חשה: "אני משתדלת מאוד לא לקלל".
5 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
"בגד בחובתו הנשיאותית". המהומות בקפיטול
(צילום: רויטרס)
רומני בורח, פנס מפונה: סרטוני האבטחה מהקפיטול
(צילום: רויטרס)

"אני חושב שתוכן השיחה מראה מה היה הלך הרוח של הנשיא לשעבר", אמר אנתוני גונזלס, חבר קונגרס רפובליקני מאוהיו, שהצביע בעד הדחתו של טראמפ בחודש שעבר. "הוא לא הצטער לראות את סגן הנשיא הנאמן שלו, או את הקונגרס, מותקפים על ידי ההמון שקיבל השראה ממנו. למעשה, נראה שהוא שמח על כך, או לכל הפחות נהנה מהסצנות שהפחידו את רוב האמריקנים ברחבי המדינה".
בזמן שהסנאטורים מתכוננים לקבוע את גורלו של טראמפ בהליך ההדחה שמתנהל בימים אלו, רפובליקנים רבים חושבים שפרטי השיחה חשובים להליך, מכיוון שהם מאמינים שהיא מציירת דיוקן מחריד של חוסר הפעולה של טראמפ במהלך המהומות. רק כמה שעות לאחר תחילת המהומות, ולאחר שכנועים מצד עוזריו, טראמפ קרא לתומכיו "ללכת הביתה בשלום" - בציוץ בטוויטר כמובן.
במשפט ההדחה של טראמפ אתמול טענו עורכי דינו כי הנשיא לשעבר אכן ניסה להרגיע את המתפרעים בסדרת ציוצים בזמן שהמתקפה התרחשה. רק שעורכי הדין בחרו בפינצטה את הציוצים, והתמקדו בבקשתו מתומכיו "להישאר שלווים", מבלי שהם הזכירו כי באותה סדרת ציוצים הוא גם תקף את סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, ושהוא המתין שעות לפני שקרא מפורשות לתומכיו לעזוב את הקפיטול.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות קפיטול פריצה קונגרס תומכי דונלד טראמפ
ארה"ב מהומות קפיטול פריצה קונגרס תומכי דונלד טראמפ
"נראה היה שטראמפ שמח ממה שקרה". המהומות בקפיטול
(צילום: AP)
לא ברור עד כמה פרטי השיחה בין טראמפ למאקרתי היו ידועים לצוות התביעה שמנהל את הליך ההדחה, או אם הצוות שקל לקרוא למקארתי להעיד. התביעה שמרה לעצמה את האפשרות להזמין עדים למשפט, אם כי אפשרות זו הופכת לבלתי סבירה ככל שהמשפט מתקדם ומתקרב לסיומו. טראמפ עצמו לא לקח עד כה שום אחריות על התנהלותו במהלך האירועים באופן פומבי.
אתמול עברה הבמה במשפט ההדחה לצוות ההגנה של טראמפ, שטען כי הדמוקרטים לא הציגו שום ראיות לכך שהנשיא לשעבר אכן הסית וגרם למהומות בקפיטול, וכי מדובר במשפט פוליטי שמבוסס על שנאה. "משפט זה עוסק בהרבה יותר מאשר בנשיא טראמפ. מדובר בהשתקת השיח שהרוב לא מסכים איתו", אמר ברוס קסטור, אחד מעורכי הדין של טראמפ. בימים האחרונים צוות ההגנה כבר הציג את הטיעון המרכזי שלו, ולפיו העמדה לדין במשפט הדחה אינה חוקתית. הטענה הזו נדחתה על ידי הסנאטורים בהצבעה שנערכה עם תחילת המשפט השבוע, ובה כל הדמוקרטים ושישה רפובליקנים תמכו בהמשך קיומו.
הראיות במשפט ההדחה בסנאט

עורכי דינו של טראמפ טוענים שדבריו לא חרגו מגבולות חופש הביטוי, שמעוגנים בתיקון הראשון לחוקה. לטענתם, המפגינים שפרצו לקפיטול, ולא טראמפ, הם האחראים לעבירות הפליליות. הם הדגישו שהמטרה היחידה של משפט ההדחה היא לשים סוף לקריירה הפוליטית של טראמפ. "אנחנו נמצאים כאן בגלל שרוב החברים בבית הנבחרים לא רוצים להתמודד מול דונלד טראמפ כיריב פוליטי בעתיד", אמר עורך הדין קסטור.
ההערכה היא שההצבעה על ההדחה תתקיים היום או מחר, כשסיכויי ההרשעה קלושים. טראמפ הוא הנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקנית שעומד לדין פעמיים, אחרי שאשתקד נערך לו בסנאט משפט בפרשת "אוקראינה גייט", ובסיומו הוא זוכה. סעיף האישום נגד טראמפ, "הסתה למרידה", אושר בבית הנבחרים, שבו יש לדמוקרטים רוב, ימים אחדים אחרי הפריצה לקפיטול וימים ספורים לפני תום כהונתו של טראמפ.