1 צפייה בגלריה
מונית שירות
מונית שירות
האפשרות היחידה לנסיעה בין-עירונית בשבת. מונית שירות
(צילום: אלעד גרשגורן)
בימי שבת, כאשר האוטובוסים מושבתים והרכבות לא עובדות, אמצעי התחבורה הציבורית היחיד המקשר בין חיפה לתל אביב הוא מוניות השירות שמפעילה חברת "מוניות עמל". בתקופה האחרונה החליטה החברה להעלות את מחיר הנסיעה בחדות, ולגבות מחיר מופקע של 75 שקלים לכרטיס, במקום 45 שקלים. זאת בתירוץ שלפיו מגבלת הנוסעים בכל מונית, בשל תקנות הקורונה, מסבה לתחנה הפסדים. במשרד התחבורה הבהירו כי לחברה אסור להעלות מחירים על דעת עצמה.
זיוה הס מנהריה נוסעת לעתים בשבתות לתל אביב באמצעות מוניות שירות כדי לבקר את הנכדים. "במשך שנים ארוכות התעריף היה 45 שקלים, וכשעליתי על המונית מחיפה לתל אביב נאמר לי לפתע שהמחיר הוא 75 שקלים", היא סיפרה. "הנהג הסביר שבגלל הגבלות הקורונה מותר להסיע עד שישה נוסעים ולא עשרה, ולכן המחיר השתנה".
הס הוסיפה: "זה לא הגיוני שהמחיר כל כך גבוה. גם נוסעת אחרת שהייתה איתי לא הבינה מה פתאום צריך לשלם 75 שקלים. אין שום אפשרות אחרת לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת בבוקר מחיפה לתל אביב. באוטובוסים המחיר לא עלה כשמספר הנוסעים הוגבל בגלל הקורונה, ואין סיבה שזה יקרה במוניות שירות".
המקרה שבו נתקלה זיוה הס איננו חריג, ונראה כי מדובר במדיניות של החברה. בשיחת טלפון אך תחנת המוניות שבה שאלנו כמה תעלה נסיעה בסופי שבוע אמרה הנציגה: "(המחיר הוא) 75 שקל נכון לעכשיו כי זה יוצא רק עם שישה אנשים". היא אף טענה כי העלאת המחיר מתואמת עם משרד התחבורה.
בחברת המוניות אומרים שמשבר הקורונה מאלץ אותם לגבות מחיר גבוה יותר, אך הם לא מרוויחים יותר כסף מהנסיעה משום שמספר הנוסעים הוגבל במסגרת הגבלות הקורונה, והמדינה לא מפצה אותם כראוי. ואולם גורם במשרדי הממשלה אמר מנגד כי מדובר בעסק ככל העסקים שמקבל פיצוי מהמדינה בהתאם להוצאותיו המדווחות, ושבכל מקרה חל איסור על "גלגול" העלויות על הנוסעים כשמדובר בשירות תחבורה ציבורית הפועל רישיון.
בחברת המוניות טוענים גם כי נהגים "חאפרים" רבים (הפועלים ללא רישיון) "גונבים" להם נוסעים, וכל פניותיהם בנושא למשרד התחבורה לא נענו. "מוניות עמל היא תחנת מוניות ומוסד חיפאי הפועל משנת 1951", אמרו בתחנה. "מוניות עמל נתנה שרות לתושבי חיפה והצפון ברגעים הרגעים הכי קשים במלחמת לבנון השנייה. כשחיפה הותקפה בטילים, מוניות עמל היחידה שנתנה שרות לתושבי הצפון וחיפה. אנו פועלים כאלטרנטיבה במהלך השבתת התחבורה הציבורית, בזמן שתנועת רכבות לא פועלת כסדרה, ובשבתות וחגי ישראל ללא הפסקה".
מוניות שירות בת"א, ארכיון
(מתן טורקיה)

עוד אמרו בתחנת מוניות עמל: "בחודש מרץ, כשתושבי הצפון נחתו בנתב"ג מוניות עמל היה גוף תחבורה ציבורי היחיד שנתן שירות, תוך סיכון בריאותי של נהגי התחנה".
לדבריהם, "במשך ארבעה חודשים שדה תעופה היה מושבת, ונהגי מוניות עמל נותרו ללא עבודה וללא פרנסה. לאחר לחצים ברשתות חברתיות נענינו לבקשת תושבי הצפון והחיפה להפעיל את קו המוניות לתל אביב בשבתות וחגים. מוניות עמל נמצאת במלחמה תמידית מול רכבים 'חאפרים' שאינם מורשים להסעת נוסעים בשכר, אשר מפקיעים מחירים מול לקוחות וגוזלים את פרנסת נהגי מוניות עמל. אנו פנינו במהלך השנים עשרות פעמים לגורמים הממשלתיים המפקחים על קווי השרות וספגנו כתף קרה.
"אנחנו ערוכים למתן שרות לתושבי הצפון וחיפה תוך שמירת הנהלים והתקנות של משרד הבריאות עקב נגיף הקורונה. מוקד הפניות לתלונות הציבור של מוניות עמל פתוח בטלפון 04-8662324".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תעריפי הנסיעה במוניות השירות מפוקחים על ידי משרד התחבורה. על פי תקנות התעבורה חל איסור מוחלט לגבות מהנוסעים מחיר הגבוה מהמחיר שנקבע בצו המחירים לצרכן. משרד התחבורה מבצע פעולות אכיפה שוטפות כנגד נהגי מוניות הגובים מחירים מופקעים מנוסעים. משרדנו רואה בחומרה נהגי מוניות הגובים תעריפים מופקעים. בכל מקרה של הפקעת מחיר נדרשים הנוסעים להגיש תלונה מפורטת למשרד התחבורה, והיא תטופל במלוא החומרה".
ביחס לטענות "מוניות עמל" שלפיהן לא מבוצעת אכיפה נגד "חאפרים" אמרו במשרד התחבורה: "משרדנו מבצע אכיפה שוטפת כנגד נהגי מוניות הגובים מחירים בניגוד לחוק, וכן נגד 'חאפרים' המסיעים נוסעים ללא רישיון. נגד נהגים אלה מוגשים כתבי אישום לבתי המשפט ומוטלות עליהם סנקציות חמורות, הכוללות קנסות כבדים ושלילה של הרישיון לתקופות ארוכות".