3 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
ראש המל"ל מאיר בן שבת
(צילום: אוהד צויגנברג)
חודשים ספורים לפני שראש השב"כ, נדב ארגמן, מסיים את תפקידו ביום העצמאות, בכירים בשב"כ משמיעים באחרונה בשיחות סגורות איומים לפיהם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ימנה את ראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) מאיר בן שבת לתפקיד ראש השב"כ - הם יתפטרו מתפקידם. בשב"כ סירבו להתייחס לדברים.
לא מעט בכירים בשירות מודאגים מאוד מהאפשרות שנתניהו ימנה את בן שבת. גורם בכיר שעבד לצידו של בן שבת בשב"כ אמר עליו דברים קשים מאוד: "אין לו שום סמכות פיקודית והוא תמיד התחמק בכל הצמתים המבצעיים", אמר הבכיר. "כשהיה סיכון לקדם מבצע ולהשתתף בו, יש את הסכנה שאם משהו משתבש האחריות נופלת על המפקדים הבכירים. בכל פעם שהיו צמתים של מבצעים משמעותיים הוא היה נעלם. אפס סמכות ואפס אחריות, פוליטרוק. אלוף בלהכין פרזנטציות וקלסר מלא בטקסט, אבל אפס ביצוע".
3 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו
(צילום: אוהד צויגנברג)
בכירים אחרים בשב"כ אומרים כי בן שבת הוכיח בתפקידו כיועץ לביטחון לאומי שהוא נגוע מאוד בפוליטיקה ולא יודע לעשות את ההפרדה. גורמים בארגון אמרו באחרונה כי גם ראש השב"כ הנוכחי נדב ארגמן מדבר בשיחות סגורות על כך שהוא חרד מהאפשרות שבן שבת ימונה לראש השב"כ, ממה שזה זה יעשה לארגון ומהצבעים בהם יצבע אותו.
שרים בממשלה, כולל מהליכוד, אומרים בשיחות סגורות שאם תמכו בעבר במינוי של בן שבת לתפקיד ראש השב"כ לנוכח תפקודו במשבר הקורונה, הם שינו את דעתם.
"חשבתי בהתחילה שהוא מתאים אבל הגעתי למסקנה שאין לו ראייה רחבה. אני יודע שזה חלומו של בן שבת להתמנות לראש השב"כ אבל לנוכח התנהלותו בחודשים האחרונים - יש מספר שרים ששינו את דעתם לגביו ורואים שהוא פחות מתאים ממה שחשבו לפני חודשיים שלושה", אמר באחרונה שר בממשלה שביקש להישאר בעילום שם.
בשב"כ מסרו כי "מינוי ראש השב"כ הינו תהליך מקצועי וענייני במסגרתו נבחר המועמד המתאים לתפקיד, לפי החלטת הדרג המדיני. השיח התקשורתי בתקופה האחרונה אודות מידת התאמה של מועמד כזה או אחר, זר לנו כארגון חשאי ונכון שלא יתקיים. השב"כ הוא ארגון ממלכתי שהוא בהגנה על המדינה ולכן נמנע וימשיך להימנע מכל עיסוק פומבי בתהליכי מינויים של בכיריו".
3 צפייה בגלריה
נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן ראש השב"כ
חרד ממינוי של בן שבת. ראש השב"כ ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג)

שניים מבכירי המל"ל פורשים: "הרגישו לא רלוונטיים"

בתוך כך, שניים מבכירי המטה לביטחון לאומי, שאחד מהם אחראי על הטיפול במשבר הקורונה, הודיעו על רצונם לפרוש מהתפקיד. מדובר בתת אלוף יגאל סלוביק שבשנתיים האחרונות משמש כראש אגף לוחמה בטרור, ביטחון פנים ועורף במל"ל ובשנה האחרונה אחראי על הטיפול במשבר הקורונה. כבר הרבה זמן שהוא לא מוצא את עצמו בתפקיד ומדבר על פרישה. בגל הראשון של הקורונה היה מאוד דומיננטי אך לדברי בכירים בממשלה באחרונה הפך ללא רלוונטי והסתובב מאוד מתוסכל.
הבכיר השני הוא תת אלוף במיל' מרדכי כהנא שמשמש מזה כשנתיים כראש אגף מדיניות ביטחונית במועצה לביטחון לאומי. לדברי גורמים בממשלה, כהנא לא ממש התאקלם במל"ל ולדברי גורם ממשלתי בכיר, "אף פעם לא ממש הבנו מה הוא באמת עושה שם". גורמים במל"ל מסבירים את החלטתם לפרוש בשחיקה רבה ועומס עבודה אך לדברי גורמים ממשלתיים בכירים מדובר בתירוץ וכי הם הרגישו לא רלוונטיים.
מהמל"ל נמסר בתגובה כי "שני ראשי האגפים מסיימים תקופה ארוכה קשה ומאתגרת במל"ל וביצעו תפקידם באופן ראוי להערכה. כל אחד מהשניים ביקש לסיים תפקידו מסיבותיו הוא. המל"ל ומשרד רה"מ מוקירים את תרומתם של מרדכי ויגאל מזה עשרות בשנים למען מדינת ישראל ואנו בטוחים כי תפקידם בעשייה למען מדינת ישראל ועם ישראל לא תם".